آفتاب

راه اندازی پارک علم و فناوری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه/ وقتی کاشت چغندر مشکل‌ساز می‌شود

راه اندازی پارک علم و فناوری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه/ وقتی کاشت چغندر مشکل‌ساز می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی از راه اندازی "پژوهشکده توسعه مدیریت و فناوری‌های سبز" و "پارک علم و فناوری تخصصی کشاورزی" در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبرداد.

به گزارش ایسنا، ولی عاقلی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت سالروز تاسیس جهاددانشگاهی و گرامیداشت روز خبرنگار برگزار شد با اشاره به برنامه‌های این نهاد انقلابی و جهادی در استان در قالب برنامه ششم توسعه، اظهار کرد: راه اندازی پارک علم و فناوری تخصصی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان و راه اندازی پژوهشکده توسعه فناوری‌های سبز از جمله برنامه‌های این نهاد در برنامه ششم توسعه است که زیرساخت‌های این دو ایجاد شده و منتظر کسب مجوز برای راه‌اندازی آنها هستیم .

دکتر عاقلی با اشاره به سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی به فرمان امام خمینی (ره) افزود: این نهاد انقلابی در دانشگاه، در آن دوران که کلاس‌های درس به اتاق جنگ تبدیل شده بود تلطیف فضای متشنج دانشگاه به فضای فرهنگی و بازگرداندن دانشگاه‌ها به رسالت اولیه و تداوم فعالیت‌های آمرزشی و پژوهشی را مد نظر داشت. پس از ثبات سیاسی و فرهنگی، شواری عالی انقلاب فرهنگی باسپردن رسالت تاسیس مراکز علمی و فرهنگی به جهاددانشگاهی شرایطی ایجاد کرد که این نهاد انقلابی با ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه و جامعه رسالت خود را بیشتر اجرایی کند .

وی با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در حوزه های علمی، فناوری و پژوهشی و ارتقا به رتبه هشت کشوری یادآورشد: دستیابی به تکنولوژی سلول‌های بنیادی، دستیابی به تولید تکنولوژی الکترو فیلترها در صنایع مادر، ساخت پهباد و فرستنده‌های یک تا ۱۰ مگاواتی، انجام تحقیقات پژوهشی در خصوص تولید اندام‌های انسانی از حیوانات تراریخته، حل مشکلات ناباروری در پژوهشکده رویان بخشی از دستاوردهای این نهاد استانی است .

عاقلی با اشاره به فعالیت‌های حوزه پژوهش جهاد دانشگاهی استان در بخش شیمی تجزیه، مدیریت کسب و کار و متابولیت‌های ثانویه گیاهی و انجام  ۴۵۷ طرح پژوهشی از سال ۸۴ تاکنون در این واحد تصریح کرد:  شش دستاورد قابل تامل و ارزشمند به‌واسطه ۳۰ طرح تحقیقاتی توسط جهاد دانشگاهی استان طی سال گذشته حاصل شده که تولید سوپرجاذب ارگانیک گیاهی برای اولین بار در کشور یکی از این دستاوردهای مهم در راستای حل معضل کم آبی در حوزه کشاورزی در استان است .

مشکلات کاشت چغندر قند

وی تولید کیت آزمایشگاهی، تولید سوخت بیودیزل را از دیگر دستاوردهای جهاد آذربایجان غربی عنوان کرد و گفت: راه اندازی اولین مرکز کشت بافت گیاهی شمال‌غرب و تولید سیب پایه کوتاه، استویا و گیاهان دارویی در این مرکز  از اقدامات دیگر این نهاد در استان است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاشت چغندرقند، معضل و بحران ایجاد کرده است گفت: میزان آب‌بری این محصول چندین برابر سایر محصولات کشاورزی بوده اما می‌توان با همکاری ستاد احیای دریاچه ارومیه، گیاهانی با میزان آب‌بری کم را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کشت کرد .

عاقلی افزود: شش گیاه در ۹ شهرستان استان برای کشت فرهنگسازی می‌شوند که این گیاهان شامل مرزنجوش، گل محمدی، استوخودوس، گل مریم، آویشن باغی و گل راعی بوده که دارای بازده اقتصادی بالا و میزان آب بری کم هستند .

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته ۱۲ مقاله از پژوهش‌های جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در ISI به چاپ رسیده، اظهار کرد: برگزاری دوره‌های کوتاه مدت تخصصی و آموزش ۴۰هزارنفر در هفت مرکز آموزش علمی کاربردی و تحصیل ۶۰۰نفر در ۱۱رشته کاردانی و کارشناسی در آموزش عالی از فعالیت‌های این نهاد در بخش آموزشی است که تاکنون ۴۲۰۰نفر از مراکز آموزش عالی استان در رشته های مختلف فارغ التحصیل شدند.

رئیس جهاد دانشگاه آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۲۶ شرکت دانش بنیان، واحد فناور و هسته فناور جهاد دانشگاهی استان در حوزه فناوری فعالیت داشتند که تاکنون هشت شرکت باموفقیت مستقل شدند افزود:  اکنون ۱۸ شرکت در خصوص تولید موز و آناناس ترکی گلخانه‌ای، فلفل زینتی، بن سای و انواع گیاهان دارویی فعالیت دارند .

عاقلی همچنین با اشاره به اینکه توسعه مشاغل خانگی در  سطح این استان در حال اجرا است، گفت: در این رابطه تعداد ۶۴۰۰ نفر متقاضی ثبت نام شده که آموزش‌های حضوری، مجازی، برندسازی و توانمندسازی و اتصال به بازار را فرا می‌گیرند و سپس ۳۰۰۰ نفر در فرآیند این طرح در چرخه توسعه مشاغل خانگی از مشاوره‌ها و آموزش‌ها و بازاریابی از خدمات جهاد دانشگاهی بهره‌مند خواهند شد.  


انتهای پیام

کد N1930117

وبگردی