آفتاب
مشکلات و چالش‌های تئاتر در شهرستان‌ها/(۷):

مشکلات خوزستان، تولید تئاترهای امیدبخش و نشاط‌آفرین را ضروری کرده/ ۳۰ برابر بودجه هنرهای نمایشی را تامین کرده‌ایم

مشکلات خوزستان، تولید تئاترهای امیدبخش و نشاط‌آفرین را ضروری کرده/ ۳۰ برابر بودجه هنرهای نمایشی را تامین کرده‌ایم

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با اشاره به انواع چالش‌هایی که در این استان از آب تا گرد و غبار وجود دارد، گفت: مردم خوزستان بر این باورند که روی ذخایر طلای سیاه نشسته‌اند اما هیچ حمایتی از خودشان نمی‌شود. مردم در سال‌های اخیر دچار سرخوردگی شده‌اند و در این منطقه نیازمند نشاط‌آفرینی هستند. برای تحقق این امر، چه بهتر از تئاتر است که هنری زنده بوده و می‌تواند هر لحظه با توجه به نیاز آن روز مردمش دست به تولیدات تازه بزند؟

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه این استان از نظر شاخصه‌های آماری و فعالیتی جزو استان‌های برتر کشور است، گفت: خوزستان با ۲۸ دفتر فعال، پرشمارترین دفاتر فعال انجمن‌های هنرهای نمایشی در شهرستان‌ها را دارد که دو یا سه برابر سایر استان‌هاست.

محمد یاقوت‌پور ادامه داد: در استان خوزستان ۶۸ گروه نمایشی ثبت شده داریم که سه برابر بیشتر از برخی استان‌هاست. از نظر برگزاری رویدادها نیز، ۲۴ رویداد بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای و استانی تئاتر در استان خوزستان داریم که از این نظر هم جزو برترین‌های کشور هستیم.

یاقوت‌پور با اشاره به اینکه «با توجه به این شاخصه‌ها و پهناوری و همچنین کثرت بوم و فرهنگ‌های مختلف در استان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور باید نگاه حمایتی ویژه‌ای به خوزستان داشته باشند» گفت: بعضی از استان‌ها از نظر فرهنگی یک‌دست هستند مثلا استان‌های ترک زبان، قوم و فرهنگ‌شان از نظر باورها همه یکپارچه هستند اما ما در استان خوزستان پنج، شش بوم و فرهنگ داریم که همه در مجاورت همدیگر زندگی می‌کنند؛ بختیاری‌ها، عرب‌زبان‌ها، لرزبان‌ها، شوشتری‌ها، بهبهانی‌ها و... هرکدام صاحب سبک و ویژگی‌های خاص بوم و فرهنگ خودشان هستند که اگر بخواهیم از هر کدام حمایتی انجام دهیم نیازمند بودجه بیشتری هستیم تا این گروه‌ها را فعال کنیم و از این بابت حمایت ویژه مالی را انتظار داریم که بتوانیم حرکت پویاتری را نسبت به گذشته داشته باشیم.

او تصریح کرد: ما ۶ فرهنگ غنی را در استان خوزستان در مجاورت هم داریم. در برخی استان‌ها یک زبان و یک فرهنگ بر کل استان غالب است و با یک تولید نمایشی می‌تواند خوراک کل استان باشد اما در خوزستان باید شش اثر فاخر هنری تولید کنید تا بتوانید این شش فرهنگ و زبان را پوشش دهید. بنابراین شش برابر سایر استان‌ها نیازمند حمایت مالی و معنوی است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان همچنین با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که تئاتر این استان با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: ما در چند زمینه دچار چالش هستیم؛ با رایزنی‌هایی که با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم در ۱۷ شهر هزینه تجهیز و تعمیر سالن‌ها و تالارهایی که قدمت زیادی داشته و بیست سال از عمرشان می‌گذشت را برآورد کردیم و تجهیز و تعمیرشان را انجام دادیم. تفاهم‌نامه خوبی هم با معاونت وزیر و استاندار داشتیم که طی آن توافق شد ۱۰ پلاتو تئاتر در ۱۰ نقطه استان توسط استانداری خوزستان ساخته و توسط مجموعه وزارت ارشاد از نظر امکانات صوتی و نوری تجهیز شود. این تفاهم‌نامه امضا شده اما هنوز عملیاتی نشده است. خواستار این هستیم که این تفاهم‌نامه که موارد قانونی در آن رعایت شده زودتر عملیاتی شود.

یاقوت‌پور با اشاره به اینکه «اهواز یکی از شهرهای استان خوزستان است که با توجه به کثرت جمعیت و گروه‌های فعال، دچار کمبود سالن بود» گفت: چندی پیش مجوز ساخت چهار پلاتو را با حمایت شهرداری اهواز و دوندگی پیشکسوتان تئاتر، توانستیم در مجاورت تالارهای آفتاب گرفتیم که سازه‌هایشان ساخته شده و منتظر حمایت ارشاد برای بهره‌برداری است. اگر این اتفاق بیفتد تئاتر شهر اهواز جزو معدود استان‌های کشور خواهد بود که مرکز آن دارای مجموعه تئاتری با هفت سالن کنار هم است. امتیاز خوبی است که ۷۰ درصد ابنیه پیش رفته و فقط اقدام نهایی مانده است.

او با بیان اینکه «رقم ناچیزی سالیانه از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی به انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها اختصاص می‌یابد» گفت: بیش از ۳۰ برابر مبلغی که از طریق اداره‌کل به انجمن استان خوزستان تعلق می‌گیرد را خودمان از طریق منابع استانی تامین کرده‌ایم. برای همین جشنواره بین‌المللی تئاتر اهواز که با موضوع نفت از یکم تا هفتم برگزار شد بیش از ۱۲ برابر مبلغی که انجمن هنرهای نمایشی کشور به ما داده بود هزینه شد. تامین بودجه چنین جشنواره‌هایی با رایزنی‌ها، دوستی‌ای که سعی کردیم با ارگان‌های مختلف ایجاد کنیم و اولویت‌بندی موضوعی که با رعایت دغدغه نهادهای مختلف به جشنواره‌ها می‌دهیم از منابع صنعتی و بیرون از مجموعه‌های فرهنگی، اتفاق می‌افتد.

یاقوت‌پور تصریح کرد: فکر می‌کنم اکنون تئاتر در استان خوزستان به دغدغه مسئولان تبدیل شده و این خیلی خوب است و در این راه خیلی تلاش کردیم. به‌طوری‌که بیشترین حضور استاندار خوزستان در ان‌جی‌اوها و انجمن‌های فرهنگی، ورزشی و هنری در جمع تئاتری‌ها بوده است. ایشان در شش رخداد هنری تئاتری از سال گذشته تاکنون حضور داشته است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما از روز اول با این نگاه بوده که تئاتر به دغدغه مردم تبدیل شود. به‌طوری‌که شعار انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان با تیتر «گسترش گستره جامعه هدف و مخاطبان خاص تئاترهای فاخر» بود که با این شعار سال ۹۷ را شروع کردیم و تا حدی هم محقق شد؛ که حاصل همکاری خوب با رسانه‌ها و استفاده از فرصت فضای مجازی بوده است.

یاقوت‌پور با اشاره به اینکه بضاعت مالی کم مردم یکی از مشکلات اساسی استان‌ها در کم بودن تماشاگران تئاتر است، گفت: وقتی می‌خواهیم قیمت بلیت را کمی افزایش دهیم تا هزینه‌های گروه اجرایی را دربیاورد کمی با مشکل مواجه می‌شویم. اگرنه تئاترهای ما ۲۰ هزار تماشاگر را هم به سالن کشانده‌اند. سعی کرده‌ایم تماشاگر را به خرید بلیت هرچند با عددهای پایین عادت دهیم اما این موضوع در درازمدت جواب خواهد داد.

او همچنین با اشاره به ضرورت حمایت از تئاتر گفت: هزینه تولید یک گروه بیست نفره با چهار ماه تمرین روزی سه ساعت، بیش از ۶ هزار نفر/ساعت است. مقام معظم رهبری گفته‌اند تولید کالای فرهنگی باید نسبت به کالای صنعتی ارجح باشد. حمایت از همین ۶ هزار نفر/ساعت را در ورژن صنعتی با کالای فرهنگی مقایسه کنید؛ یک صد هزارم حمایت از کالای صنعتی را از کالای فرهنگی نمی‌کنیم. اولین خواسته من از مجموعه کلان مدیران کشوری این است که حمایت ویژه از تولید تئاتر داشته باشند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان با اشاره به انواع چالش‌هایی که در این استان از آب تا گرد و غبار وجود دارد، گفت: مردم خوزستان بر این باورند که روی ذخایر طلای سیاه نشسته‌اند اما هیچ حمایتی از خودشان نمی‌شود. مردم در سال‌های اخیر دچار سرخوردگی شده‌اند و در این منطقه نیازمند نشاط‌آفرینی هستند. برای تحقق این امر، چه بهتر از تئاتر است که هنری زنده بوده و می‌تواند هر لحظه با توجه به نیاز آن روز مردمش دست به تولیدات تازه بزند؟

یاقوت‌پور تصریح کرد: فکر می‌کنم در کلان کشور باید وزارتخانه‌های دیگر به کمک ما بیایند و تئاتری که می‌تواند امیدبخش باشد و به پویایی جامعه‌مان در استان خوزستان کمک به سزایی کند را حمایت کنند و دستی به زیر بغل تئاتر استان خوزستان بزنند و به تولیدات نشاط‌بخش و هم‌راستا با نیازهای لحظه‌ای استان کمک کنند.

او با بیان اینکه به مسائل تئاتر استان خوزستان باید فرای استان‌های دیگر نگریست، گفت: هم به دلیل مشکلات و چالش‌هایی که در این منطقه داریم و هم‌چنین به دلیل این شاخصه که در خوزستان ۶ فرهنگ غنی در مجاورت هم قرار گرفته‌اند؛ در برخی استان‌ها یک زبان و یک فرهنگ بر کل استان غالب است و با یک تولید نمایشی می‌تواند خوراک کل استان باشد اما در خوزستان باید شش اثر فاخر هنری تولید کنید تا بتوانید این شش فرهنگ و زبان را پوشش دهید. بنابراین شش برابر سایر استان‌ها نیازمند حمایت مالی و معنوی است.

کد N1929481

وبگردی