آفتاب

۷ تصمیم اساسی دفتر سیاسی حماس طی ۴ روز نشست در غزه

۷ تصمیم اساسی دفتر سیاسی حماس طی ۴ روز نشست در غزه

دفتر سیاسی حماس با صدور بیانیه‌ای به تشریح هفت رویکرد اتخاذ شده پس از چهار روز نشست در نوار غزه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، هیأتی از حماس رهبران حماس در خارج، هفته گذشته وارد نوار غزه شد و طی چند روز با مقامات این جنبش و دیگر گروه‌های فلسطینی در نوار غزه جلساتی داشت؛ هیأت مذکور چهارشنبه (دیروز) راهی مصر شد تا نتایج این نشست‌ها را به اطلاع مقامات مصری برساند.

در بیانیه مفصل دفتر سیاسی حماس آمده است که پس از نشست های ۴ روز گذشته در غزه، که نخستین نشست دفتر سیاسی در داخل فلسطین از زمان تاسیس آن بود، تصمیمات و مواضعی اتخاذ شد که در ۷ بند تنظیم شده اند.

در ادامه این بیانیه آمده است که موضع حماس برگرفته از دیدگاه جامع ملی است که سعی در تحقق آشتی ملی واقعی و وحدت ملی مبتنی بر مشارکت کامل در ساختن نظام سیاسی و موسسات ملی دارد.

حماس همچنین در این بیانیه خاطرنشان کرده است که حاضر به قبول هیچ هزینه سیاسی در قبال لغو محاصره بیش از ۱۲ ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه نیست و تعامل سازنده ای با تلاش های صورت گرفته برای تحقق این مساله انجام داده است.

دفتر سیاسی حماس تاکید کرد که این دفتر برای نخستین بار از زمان تاسیسش طی ۴ روز گذشته نشست های پیگیری را برای بررسی اوضاع ملی، منطقه ای و بین المللی در سایه توطئه های طراحی شده علیه مساله فلسطین برگزار کرد.

بررسی پرونده اسرا

دفتر سیاسی حماس در ادامه بیانیه خود تصریح کرده است که مساله مبادله اسرای فلسطینی دربند زندان های صهیونیستی در قبال آزادی نظامیان اسیر صهیونیست را مورد بررسی قرار داده است و بر آمادگی خود برای مذاکره غیر مستقیم به منظور تحقق مبادله شرافتمندانه تاکید می کند.

این جنبش همچنین تاکید کرد که رژیم صهیونیستی سعی در حذف مساله فلسطین و حقوق فلسطینیان را دارد و در این زمینه از فضای تندروی حاکم بر دولت آمریکا و حمایت های بی حد و حصر آن از جنایت های دولت صهیونیستی و طرح های تهیه شده برای نابودی مساله فلسطین و در راس آن معامله قرن سوء استفاده می کند.

دفتر سیاسی حماس همچنین از تمامی تلاش های صورت گرفته برای تحقق وحدت ملی در فلسطین، لغو محاصره غزه و مجازات های ظالمانه اعمال شده علیه این منطقه و پایان بخشیدن به درد و رنج ساکنان غزه تشکر و قدردانی کرد و سفر کشتی های لغو محاصره به غزه را مایه افتخار دانست و در عین حال، حمله نظامیان صهیونیست به این کشتی ها را محکوم کرد.

این جنبش بار دیگر تاکید کرد که حاضر به تقبل هیچ گونه هزینه سیاسی در قبال لغو محاصره غزه و تحقق وحدت ملی نیست و از حق خود در زمینه استفاده از سلاح، حرکت در مسیر مقاومت و یکپارچگی جغرافیایی و سیاسی میان کرانه باختری و باریکه غزه چشم پوشی نخواهد کرد.

تصمیمات و مواضع اتخاذ شده در جریان این نشست ها عبارتند از:

نخست: دفتر سیاسی حماس ضمن قدردانی از رشادت های ملت فلسطین در راه دفاع از مسجد الاقصی و قدس اشغالی و تمامی میادین مقاومت مردمی در برابر رژیم صهیونیستی و جنایت های آن و در راس آنها، تظاهرات های حق بازگشت و لغو محاصره غزه که ملت فلسطین در داخل و خارج به آن دست زده اند، تاکید می کند که تا تحقق اهداف این تظاهرات ها و به ویژه لغو محاصره غزه، به این تحرک  ادامه خواهد داد.

دفتر سیاسی حماس همچنین به شهدای فلسطینی که آخرین نفر از آنها دو شهید قسامی به نام های «عبد الحفاظ سیلاوی» و «احمد مرجان» بودند و به تمامی اقشار ملت فلسطین در داخل و خارج درود فرستاد و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل و برای اسرا، آرزوی آزادی و برای آوارگان آرزوی بازگشت به وطن کرد و ابراز امیدواری کرد که کشور فلسطین به زودی در سراسر خاک فلسطین و به پایتختی قدس تشکیل شود.

دوم: دفتر سیاسی حماس از تلاش های صورت گرفته برای تحقق وحدت ملی و لغو محاصره و مجازات های ظالمانه غزه قدردانی و نسبت به سفر کشتی های لغو محاصره ابراز افتخار کرد و در عین حال، حمله نظامیان صهیونیست به این کشتی ها را محکوم کرد.

سوم: دفتر سیاسی حماس همچنین تلاش های طرف های مختلف و به ویژه برادران مصری برای تحقق آشتی ملی و لغو محاصره غزه، اجرای پروژه های توسعه محور و انسانی در این منطقه و حمایت از ملت فلسطین در برابر تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی را بررسی و تاکید کرد که با سعه صدر با این تلاش ها همراهی و همکاری خواهد کرد و حاضر به تقبل هیچ هزینه سیاسی در قبال لغو محاصره غزه نیست و از حق خود در زمینه استفاده از سلاح و طی مسیر مقاومت و نیز یکپارچگی جغرافیایی و سیاسی کرانه باختری و نوار غزه چشم پوشی نخواهد کرد.

چهارم: دفتر سیاسی حماس بر حق ثابت ملت فلسطین در زمینه بازگشت آوارگان فلسطینی به شهرها و روستاهای خود و پرداخت غرامت به آنها تاکید و اعلام کرد که این جنبش و دیگر احزاب و گروه های فلسطینی اجازه اجرای هیچ کدام از توطئه های طراحی شده علیه این حق و یا احقاق ناقص آنرا نخواهند داد.

این دفتر همچنین نقش آمریکا در تلاش برای نابودی مساله آوارگان از طریق حمله به اردوگاه های آوارگان فلسطینی در خارج، خشکاندن منابع مالی آنروا و کاهش تدریجی خدمات آن را محکوم و مخالفت خود با اقدامات آنروا را اعلام و آنرا مسئول کاهش خدمات یا برکناری تعدادی از کارمندانش دانست.

پنجم: دفتر سیاسی حماس پرونده آزادی اسرای فلسطینی از زندان های صهیونیستی را بررسی کرد و ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته برای آزادی آنها، تاکید کرد که آماده مذاکره غیر مستقیم برای تحقق مبادله شرافتمندانه و آزادی اسرای فلسطینی در قبال تحویل نظامیان اسیر صهیونیست است.

ششم: دفتر سیاسی حماس قانون نژاد پرستانه «یهودیت اسرائیل» را که اخیرا در کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به تصویب رسید و نشانگر نژادپرستی این رژیم و تلاش آن برای نابودی فلسطینیان در سرزمین خودشان دانست و اقدامات صورت گرفته در خان الاحمر قدس و هتک حرمت مسجد الاقصی را مصداق بارز این مساله دانست.

هفتم: دفتر سیاسی حماس تمامی اشکال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و از امت عربی و اسلامی و آزاد اندیشان جهان خواست این رژیم را تحریم و مقامات جنایتکار آن را در دادگاه های بین المللی محاکمه کنند.

کد N1927650

وبگردی