آفتاب
«باربی/ سارا؛ سرنوشت دو جهان»- ۳

تمام رقیبان ناکام «باربی»

تمام رقیبان ناکام «باربی»

در کشور ما عروسک‌های متعددی به رقابت با عروسک‌هایی محبوب باربی پرداختند که به دلایلی از قبیل خوش‌فرم نبودن عروسک، وزن زیاد و قد نامناسب مورد اقبال مواجه نشدند، مثل دارا و سارا.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به توفیقات چشمگیر عروسک‌های باربی، برخی از کشورها و شرکت‌های اسباب‌بازی‌سازی در رقابت با آن به ساخت عروسک‌ پرداختند که «دارا و سارا» یکی از آنها بود و با استقبال کم روبه‌رو شد. البته عروسک‌های ایرانی «شکرستان» و «کلاه‌قرمزی» از قافله عقب نمانده‌اند و جایگاه خوبی میان کودکان باز کردند اما عروسکی که بتواند وارد کارزار با عروسک‌های «باربی» شود و در جبهه برابری با عروسک‌های «باربی» تولید شود و مورد اقبال عموم هم قرار بگیرد، همچنان جایش خالی است. در اسباب‌بازی‌فروشی‌ها و مراکز فرهنگی می‌بینیم که کودکان انتخاب اولشان «باربی» دختر امریکایی معروف است. در ادامه عروسک‌های ایرانی که در رقابت عروسکی قرار گرفتند، می‌آید:

دارا و سارا؛ عروسک‌های ایرانی

زمزمه‌های ساخت عروسک‌های «دارا و سارا» از سال ۱۳۷۵ مطرح شد و سال ۸۰ برای برای رده سنی الف «آمادگی و سال اول دبستان» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بازار عرضه شد. طراح گرافیک این عروسک‌ها، «امیرحسن سلام‌زاده» و «مجید قادری»، نمونه‌ساز «فرزانه بابایی» و ناظر فنی و هنری آن «مجید قادری» است.

عروسک‌های «دارا و سارا» یک برادر و خواهر دو قلو هستند که با توجه به ویژگی‌های فرهنگ ایرانی طراحی شده‌اند، به نوعی این عروسک‌ها علاوه بر سرگرمی و تفریح برای کودکان، می‌توانند با فرهنگ ایرانی و آموزش‌های اسلامی آشنا شوند.

چهره عروسک سارا شرقی است، قامت او ۳۰ سانتی‌متر با دو مدل موهای بافته شده و باز با رنگ‌های متفاوت ظاهر شده است.

برخی از منتقدان درباره عروسک‌های ایرانی دارا و سارا می‌گویند که این عروسک به دلیل وزن زیاد و جنس نامرغوب با شکست مواجه شده است که بعد از متولیان ساخت دارا و سارا تصمیم می‌گیرند که ساخت این عروسک‌های ایرانی را به شرکت‌های چینی واگذار کنند تا شاید با اقبال مواجه شود اما با تولید دارا و سارای چینی باز اتفاق موثری برای آنها رخ نداد.

عروسک‌های سنتی مبارک

«مبارک» از دیگر تولیدات مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. این عروسک در نقش خدمتکاری شوخ و بزله‌گو برای کودکان ظاهرمی‌شود که از نصیحت‌ها و صحبت‌های اطرافیان نتایج معکوس می‌گیرد.عروسک «مبارک» که در مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده‌، برداشت «آزادی» از عروسک سنتی نمایش‌های مبارک است.

عروسک‌ شهر موش‌ها

کارتون معروف دهه شصتی‌ها، عروسک‌های محبوب دهه هفتادی و هشتادی هم هست. عروسک‌های «کُپُلی»، «عینکی»، «گوش‌دراز» این موش‌های دردسرساز جذابیت زیادی داشتند حتی برخی از شعرهای معروف این مجموعه «کـ مثل کُپُل» یا «می‌رم مدرسه جیبام پر فندوق و پسته» هم همراه با عروسک‌ها خوانده می‌شد و مورد اقبال مخاطب کودک و نوجوان هم قرار گرفت.

عروسک‌های مجموعه کلاه‌قرمزی

عروسک‌ کلاه‌قرمزی و پسرخاله از سال ۱۳۷۰ در کنار دیگر عروسک‌ها رشد کرد و در دل کودکان و نوجوانان نشست. بعد از سال‌ها این مجموعه کارتونی، عروسک‌های خود را گسترش داد و در کنار کلاه‌قرمزی و پسرخاله، «فامیل دور»، «دختر همسایه»، «ببعی»، «گابی»، «پسر عمه‌زا»، «جیگر»، «گیگیلی» و «عزیزم ببخشید» به عنوان عروسک در بازی‌های کودکان جای گرفتند. «کلاه قرمزی» شخصیت بازیگوش و خوش‌قلبی که از ابتدای ساخت مجموعه کلاه‌قرمزی از عروسک‌های اصلی بود. «پسرخاله» در کنار «کلاه‌قرمزی» شخصیت اصلی و جدی داشت که به جوانمردی معروف است. از خصوصیات بارز پسرخاله کمک به سالمندان و کودکان است. «فامیل دور» عروسکی که در کار «در» است و هر جا «در» می‌بیند برای خود نگه‌داری می‌کند. «پسر عمه‌زا» شخصیت ناخلف این مجموعه است که امکان دارد هر لحظه دست به کارهای اشتباه بزند. «گابی» گاوی که از روستا به شهر آمده و علاقه زیادی به سبزیجات دارد و موقعیت‌های اجتماعی را دست‌مایه و محوریت صحبت‌هایش قرار می‌دهد.

عروسک‌های دارویی باجی

کد N1925106

وبگردی