آفتاب

رونق تولید تنها با شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نمی‌شود/مقالات علمی به خودی خود کاربردی نمی‌شوند

رونق تولید تنها با شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نمی‌شود/مقالات علمی به خودی خود کاربردی نمی‌شوند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تنها راه حل تحقق مصرف تولیدات داخلی، تاسیس شرکت‌های دانش بنیان نیست، بلکه باید اقدامات مبنایی در این زمینه صورت گیرد و دانشگاه‌ها به آن‌ها ورود کنند. یکی از این اقدامات تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان است.

دکتر احمدرضا بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خراسان، اظهار کرد: ما باید بسیاری از فعالیت‌های بنیادی، فرهنگی، کیفی گرایی، آموزشی، تشویقی و پژوهشی خود را به سمتی سوق دهیم تا کالاهای قابل قبول و نشان‌دار تولید کنیم. حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، یکی از راهکارهایی است که می‌توان در مسیر نهادینه کردن فرهنگسازی و حس افتخار برای خرید کالای کشور به‌کار گرفت.

وی ادامه داد: اکنون دانشگاه‌ها در زمینه شرکت‌های دانش بنیان وارد عمل شده‌اند و منابعی را به آن اختصاص داده‌اند و زیرساخت‌هایی را به مشارکت گذاشته‌اند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: زمانی تاسیس شرکت دانش بنیان توسط اساتید در دانشگاه‌ها یک نکنه منفی تلقی می‌شد، زیرا در گذشته اینکه فردی بتواند از طریق علم و دانش خود به ثروت دست یابد یک فرهنگ اشتباه تلقی می‌شد. ولی اکنون گفتمانی ایجاد شده که دانشجویان و اساتید با سربلندی شرکت تاسیس می‌کنند و منتفع می‌شوند، دانشگاه‌ها نیز مشوق آن‌ها هستند.

بهرامی اضافه کرد: مقالات علمی به خودی خود کاربردی نمی‌شوند و صنعتگر هم به خودی خود نمی‌تواند از مقاله استفاده کند؛ در این میان حلقه‌های مفقوده زیادی وجود دارد که باید در دانشگاه و صنعت ایجاد شود؛ نهادهای تحقیق و توسعه، نوآوری، تجاری سازی، حفاظت از مالکیت فکری این حلقه‌های مفقوده را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه دانشگاه فردوسی در این زمینه فعالیت‌های متعدد داشته و زیرساخت‌ها و حلقه‌های مفقوده را ایجاد کرده و دراختیار صنعت گذاشته است، افزود: ما واحدهای تحقیق و توسعه، نوآوری، خانه صنعت را ایجاد کردیم تا صنایع و نیازهای خود را مطرح کنند و اساتید آن‌ها را بررسی کرده و دانشجویان روی آن کارکنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در پایان با بیان اینکه ورورد دانشگاهیان به صنعت چندان موفق نیست، اظهار کرد: ادبیات مشترکی میان این دو بخش وجود ندارد، برهمین اساس تصمیم گرفتیم صنایع را به دانشگاه بیاوریم و درحال حاضر دانشگاه فردوسی در این زمینه یکی از دانشگاه‌های پیشتاز کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N1917417

وبگردی