آفتاب

هر قشر از جامعه چه ارزش‌هایی دارد؟

هر قشر از جامعه چه ارزش‌هایی دارد؟

یافته‌های یک پژوهش نشان داد در طبقه‌ی بالا "پول‌محوری"، "نمایش"، "فردمحوری" و "استحقاق"؛ در طبقه‌ی متوسط "توجه به مسئولیت فردی"، "رعایت مصحلت جمعی"، "فردگرایی"، و " استحقاق" و در طبقه‌ی پایین "نمایش و رقابت"، " استحقاق" و "فردمحوری" ارزش‌های غالب هستند.

به گزارش ایسنا؛ "ارزش" یکی از مفاهیم علوم اجتماعی است که هر چند ساده و قابل فهم است اما به سختی می‌توان تعریف واحدی از آن ارائه داد. به طور کل می‌توان گفت ارزش چیزهایی است که اعضای یک جامعه گرامی می‌دارند. وقتی ما به ارزش‌های خودمان می‌اندیشیم به چیزی فکر می‌کنیم که برای ما در زندگی مهم است.

"طبقه‌ی اجتماعی" یک ابزار برای تفکیک گروه‌ها در جامعه است و افرادی که در سلسله مراتب اقتصادی، اجتماعی و شغلی جایگاه یکسانی دارند، در یک طبقه قرار می‌گیرند.

جهت‌گیری‌های ارزشی افراد طبقات اجتماعی پیامدهای مختلفی دارد. مثلا اگر طبقات اجتماعی ارزش‌هایی هم‌سو با توسعه داشته باشند جامعه به راحتی در مسیر توسعه حرکت می‌کند؛ در غیر این صورت، روند توسعه مختل خواهد شد.

از آنجا که در ایران تلاش زیادی برای بررسی طبقات اجتماعی انجام نشده است، دکتر حمیدرضا جلایی پور؛ عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و دکتر خیام عزیزی مهر؛ دکترای جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه از دانشگاه تهران در پژوهشی ارزش‌های طبقاتی در جامعه‌ی ایران را مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه از "شغل" به عنوان معیاری برای سنجش طبقه استفاده شده است. افرادی که سه‌گانه‌ی "اقتدار شغلی"  یعنی مالکیت وسایل تولید، " اقتدار سازمانی" یا "مدیریت، مهارت و تخصص" را دارند و علاوه بر این‌ها دارای درآمدهای ماهانه‌ی ده‌ها میلیون تومانی، خودروهای لوکس هستند و در مناطق به اصطلاح «شمال شهر» تهران زندگی می‌کنند، طبقه‌ی بالا در نظر گرفته شدند.

افرادی که فاقد سه‌گانه‌ی اقتدار شغلی هستند به عنوان طبقه‌ی کارگر یا طبقه‌ی پایین دسته‌بندی شدند. در طبقه‌ی متوسط هم افرادی که بخشی از سه‌گانه‌ی اقتدار شغلی را داشتند یعنی بخش مدیران دولتی و افسران عالی‌رتبه‌ی نظامی بخش سنتی بازار و بخش جدید بازار قرار گرفتند.

کد N1917036

وبگردی