آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

بازنگری در آئین‌نامه تخلفات ناشران/ رای برخی ناشران متخلف صادر شد

بازنگری در آئین‌نامه تخلفات ناشران/ رای برخی ناشران متخلف صادر شد

رئیس هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه امسال کتاب تهران، ضمن اعلام صدور رای نهایی برای تعدادی از ۲۵ ناشر متخلف این دوره، در عین حال به جزئیات احکام صادره اشاره‌ای نکرد.

«نیکنام حسینی‌پور» رئیس هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امروز شنبه (۳۰ تیرماه) در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آغاز رسیدگی مجدد به پرونده ناشرانی که در هیئت بدوی متخلف شناخته شده بودند، از برگزاری دو جلسه در هیئت تجدیدنظر و صدور آرائی در این هیئت خبر داد و بدون اشاره به جزئیات آراء صادره، گفت: از آنجا که کار رسیدگی به درخواست‌های تجدیدنظر، کماکان ادامه دارد و یک جلسه دیگر هم به زودی تشکیل می‌شود، اعلام احکام نهایی، فعلاً امکانپذیر نیست.

بیشترین تخلف نمایشگاه امسال کتاب؛ فروش کتاب‌های سایر ناشران

به گفته وی، حدود ۲۵ ناشری که در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات نمایشگاه سی و یکم کتاب، متخلف شناخته شده بودند و بر این اساس، احکامی از قبیل محرومیت از حضور در نمایشگاه سی و دوم برایشان صادر شده بود، تقاضای تجدید نظر در رسیدگی به پرونده‌هایشان را به هیئت تجدیدنظر داده‌اند که بررسی تعداد زیادی از پرونده‌ها در این هیئت، نشان می‌دهد که «فروش کتاب سایر غیر (سایر ناشران)» بیشترین تخلفِ گزارش شده، بوده است.

حسینی‌پور ادامه داد: متاسفانه این تعداد از ناشران، بدون داشتن نمایندگی از سایر ناشران، اقدام به عرضه کتاب‌های آنها در نمایشگاه کتاب کرده‌اند. بدیهی است هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، در این مورد محکم و قاطع ایستاده است تا حق و حقوقی از ناشرانِ اصلی این کتاب‌ها تضییع نشود.

پیشنهاد اصلاح آئین‌نامه رسیدگی به تخلفات ناشران به معاون وزیر

رئیس هیئت تجدید نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در عین حال از ایرادهای آئین‌نامه فعلی که هیئت‌های بدوی و تجدید نظر بمنطبق با آن مبادرت به رسیدگی به تخلفات احتمالی می‌کنند، سخن گفت و تاکید کرد: ما به معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ریاست نمایشگاه کتاب تهران را نیز بر عهده دارد، پیشنهاد کرده‌ایم که تا زمان باقی است، چارچوب‌های حقوقی آئین‌نامه مربوطه، مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

وی تخلف مربوط به «فروش کتاب غیر (ناشران دیگر)» را یک جرم عمومی دانست و با بیان اینکه باید برای جلوگیری از بروز چنین تخلفاتی در نمایشگاه کتاب فکری اساسی بشود، افزود: نباید این تلقی ایجاد شود که قانون، فقط برای عده‌ای از ناشران قابل اجراست و عده‌ای خاص، از شمول آن مستثنی هستند. صرف وجود یک قانون یا یک آئین‌نامه، در صورتی که ضمانت اجرایی نداشته باشد، بی‌فایده و بلکه مضر است.

رسیدگی به پرونده ۲۵ ناشر متخلف منوط به اصلاح آئین‌نامه نیست

به اعتقاد حسینی‌پور، می‌بایست کارگروهی متشکل از نمایندگان واحد حقوقی وزارت ارشاد و نیز اعضای هیئت‌های بدوی و تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات ناشران برای بازنگری در آئین‌نامه مربوطه تشکیل شود، با این وجود او رسیدگی به تخلفات ۲۵ ناشری را که پرونده آنها روی میز هیئت تجدیدنظر قرار دارد، منوط به تکمیل فرآیند اصلاح این آئین‌نامه ندانست و گفت: اجرای آئین‌نامه جدید قطعاً برای تخلفات احتمالی در دوره بعدی نمایشگاه کتاب پیش‌بینی می‌شود و در مورد پرونده‌های موجود، فرآیند رسیدگی کماکان و مطابق با آئین‌نامه موجود ادامه دارد.

یادآوری می‌شود، هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در ۹ روز نخست برپایی این رویداد ۲۰ بار تشکیل جلسه داد و در این جلسات ضمن بررسی ۳۷۱ گزارش واصله از ناظران خود در بخش‌های مختلف، مبادرت به صدور ۲۴۱ رای برای ناشران متخلف کرد که بر اساس آراء صادره، ۹۵ ناشر از حضور در سی‌ و دومین نمایشگاه کتاب تهران (۱۳۹۸) محروم شدند.

نقد کردن بن کتاب در ردیف دوم تخلفات پرتکرار نمایشگاه کتاب تهران

بنا به گفته رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه، پرتکرارترین تخلف این دوره و همچنین دوره‌های گذشته، ارائه و فروش کتاب‌های سایر ناشران بود. این در حالی است که به گفته وی، حدود ۹۰ درصد از کسانی که به عنوان ناظر با کارگروه‌های مختلف هیات رسیدگی به تخلفات ناشران فعالیت می‌کنند، از اعضای صنف نشر هستند. نقد کردن بن کتاب هم در ردیف دوم تخلفات پرتکرار نمایشگاه کتاب تهران قرار دارد.

همایون امیرزاده رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه اذعان می‌کند که «مسائلی که به عنوان تخلف در نمایشگاه کتاب صورت می‌گیرد، بستری غیر از خود نمایشگاه دارد و در واقع، سرریز مسائل و مشکلات موجود در حوزه نشر است».

این مسائل موجب شده که هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران دست به کار اصلاح آئین‌نامه مربوطه شود و هدف از این تصمیم خود را هم بررسی نقائص موجود در آئین‌نامه رسیدگی به تخلفات ناشران و همچنین استخراج و ارائه راهکارهایی برای ایجاد وحدت رویه در برخورد با تخلفات این حوزه عنوان کرده است.

رئیس هیئت تجدی نظر رسیدگی به تخلفات ناشران، کمیته‌ها و کارکنان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نیکنام حسینی‌پور و اعضای آن را نادر قدیانی، حامد سهرابی، محمدرضا توکل صدیقی، احمد کمالی‌نژاد، علی آل‌داود و محمدکاظم شمس تشکیل می‌دهند.

کد N1917028

وبگردی