آفتاب

ماهیت «کار دانشجویی» با فعالیت‌های مستقل دانشجویی در تضاد است

ماهیت «کار دانشجویی» با فعالیت‌های مستقل دانشجویی در تضاد است

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در نشست دبیران مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تأکید بر اینکه ماهیت پرداختن به «کار دانشجویی» با فعالیت‌های مستقل دانشجویی در تضاد است، تصریح کرد: پرداخت کار دانشجویی به نهادهای دانشجویی مستقل فرهنگی اشتباهی است و معتقدیم که پرداختن به کار دانشجویی، استقلال و احساس مسؤولیت دانشجویان فعال در کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و نشریات دانشجویی را از بین می‌برد.

به گزارش ایسنا، امیر للگانی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در خصوص راهکارهای لازم برای هدفمند کردن مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سخنانی خطاب به دبیران مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی گفت: معتقدم شما دبیران مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی برای تقویت مجامع خود باید نسبت به توانمندسازی اعضای کانون‌های فرهنگی زیرمجموعه‌تان اقدام کنید.

وی با اشاره به این که مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی در مجموعه وزارت بهداشت، مجموعه‌ای نوپا و نوظهور است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم این مجامع تخصصی، هدفمند حرکت کنند و در این راستا می‌بایست به گونه‌ای رفتار کنیم که مجامع تخصصی به نقش واقعی خود برسند. البته قطعا در مسیر حرکت به سمت پویایی و رسیدن به نقطه مطلوب، ممکن است با چالش‌هایی برخورد خواهیم کرد که امری طبیعی است.

للگانی خطاب به دبیران مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد:  معتقدم نقش مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی نباید خیلی رنگ و بوی اجرایی به خود بگیرد و شما دبیران مجامع تخصصی بیشتر باید نقش مدیریتی ایفا کنید و به سمت و سوی فعال کردن و توانمندسازی کانون‌های فرهنگی زیر مجموعه مجمع خود باشید.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه شکل‌گیری و راه‌اندازی مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی از اقدامات مناسبی بود که با تلاش شما فعالان فرهنگی و دانشجویان، عملیاتی شد، اظهار کرد: مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی در سطح دانشگاهی و ملی می‌توانند بسیار موثر و نقش آفرین باشند.

للگانی با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت نیازمند حضور قوی دانشجویان و اعضای مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی برای پیگیری مطالبات و خواسته‌های فعالان کانون‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: باید نهایت سعی و تلاش‌مان را انجام دهیم که مشکلات مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی با کمک شما دبیران و اعضای مجامع به حداقل برسد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت بر لزوم تقویت مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی تاکید کرد و گفت: تعامل میان مسؤولان ستادی وزارتخانه و همچنین اعضا و دبیران مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی باید همواره در دستور کار باشد چرا که مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی، به منزله موتور محرکه فعالیت‌های دانشجویان و فعالان فرهنگی در دانشگاه‌ها هستند و باید کاری کرد که فعالیت این مجامع و همچنین کانون‌های فرهنگی در مجموعه وزارت بهداشت بیش از  پیش رونق گیرد.

وی با تاکید براینکه دبیران مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی باید بیشتر اقدامات زیرساختی کنند، اظهار داشت: با انجام کارهای اجرایی توسط مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی خیلی موافق نیستم. هر چند منع قانونی در خصوص اجرای فعالیت‌های مختلف توسط مجامع نداریم اما من معتقدم نقش شما دبیران مجامع تخصصی  بیشتر باید به منزله رابط میان وزارت بهداشت و کانون‌های فرهنگی باشد.

للگانی با اشاره به اینکه در بحث فعالیت‌های فرهنگی در مجموعه وزارت بهداشت نیاز به پشتوانه‌های مالی و کمک‌های مالی داریم، گفت: البته بخشی از این اقدامات را می‌توان بدون انجام هزینه‌های فراوان انجام داد که از جمله این اقدامات، می‌توان به حمایت‌های لازم در بحث فعالیت‌های آموزشی کانون‌های فرهنگی و توانمندسازی این کانون‌ها اشاره کرد.
مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود یکی از اقدامات بعدی حوزه فعالیت‌های اداره کل فرهنگی وزارت بهداشت را بررسی آیین نامه و اساسنامه فعالیت‌های مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی عنوان کرد و گفت: در اولین فرصت مناسب و بعد از اینکه شما دبیران مجامع تخصصی، آیین‌نامه فعالیت مجامع خود را تهیه کرده و اساسنامه آن را نوشتید، این آیین نامه طی جلساتی مورد بررسی کارشناسانه قرار خواهد گرفت.

للگانی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای یک طرح آموزشی در مهرماه امسال اشاره کرد و گفت: یکی از طرح‌هایی که قرار است از مهرماه امسال فاز عملیاتی آن را اجرا کنیم بحث ارتقای آموزشی و توانمندسازی فعالان کانون‌های فرهنگی در ۴ حوزه فیلم وعکس، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و ادبی است که قرار است در قالب این پروژه، دوره‌های آموزشی برای فعالان این حوزه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار کنیم. البته باید در این مسیر به یک استانداردسازی آموزشی واحدی دست یابیم و دوره‌های آموزشی که برای همه دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته می‌شود به لحاظ محتوایی و بار آموزشی، تقریبا یکسان باشند.

وی با اشاره به اینکه در راستای برگزاری دوره‌های آموزشی برای کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی، باید با موسسات معتبر در کشور وارد مذاکره و صحبت شویم، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حوزه فیلم وعکس و ارایه آموزش‌های لازم برای اعضا و فعالان کانون‌های فیلم وعکس دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  با انجمن سینمای جوان وارد مذاکره شده‌ایم و به تواقفات کلی رسیده‌ایم و سرفصل‌های محتوای آموزشی و مراحل برگزاری دوره‌های مقدماتی، متوسطه و پیشرفته از قبل نهایی شده است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نشست سراسری دبیران کانون‌های فرهنگی طی روزهای ۲۷ تا ۳۰ مرداد ماه امسال خبر داد و گفت: نشست سراسری دبیران کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به احتمال فراوان در این بازه زمانی به میزبانی یکی از دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد البته هنوز به طور قطعی، این موضوع نهایی نشده است اما به محض مشخص شدن میزبانی دانشگاه، آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

للگانی گفت: این نشست با هدف توانمندسازی بیشتر دبیران کانون‌های فرهنگی و همچنین فعالان این کانون‌ها و افزایش تعامل میان کانون‌های فرهنگی و ستاد وزارتخانه برگزار خواهد شد که برگزاری کارگاه‌های آموزشی از جمله برپایی برنامه آموزشی مشترک میان همه کانون‌های فرهنگی، برگزاری جلسات مشترک میان مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی و بررسی اساسنامه و آیین‌نامه این مجامع و...  از جمله برنامه‌های این نشست دو روزه است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به عدم ضرورت تعلق کار دانشجویی به دانشجویان و فعالان کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و نشریات دانشجویی اشاره کرد و گفت: تعلق مبالغی با عنوان «کاردانشجویی» به دانشجویان و فعالان نهادهای دانشجویی، انگیزه و دغدغه‌ دانشجویان را از بین می‌برد.

للگانی با اشاره به اینکه اختصاص مبالغ تعیین شده به عنوان « کار دانشجویی» به فعالان فرهنگی، تهدیدی برای فعالیت‌های مستقل دانشجویی بخصوص در آینده است، خاطرنشان کرد: درسفرهای استانی که سال گذشته در دانشگاه‌های علوم پزشکی داشتیم، متاسفانه شاهد بودیم که فرهنگ پرداخت کاردانشجویی در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی به شدت توسعه یافته است و این امر، لطمه بزرگی به فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها خواهد زد و در آینده فعالیت‌های مستقل دانشجویی را دچار تهدید خواهد کرد.

وی گفت: شاید شما دانشجویان از نسلی باشید که  اکنون انگیزه‌های کافی برای کارهای داوطلبانه در دانشگاه‌ها داشته باشید اما باید به این نکته فکر کرد که آیا دانشجویان نسل‌های آینده نیز بر اساس روحیه داوطلبانه شما عمل خواهند کرد خیر؟

للگانی تاکید کرد: هیچ فردی شاید با اصل کاردانشجویی مخالفتی نداشته باشد و ما نیز قانون پرداخت کاردانشجویی را منع نکرده‌ایم اما معتقدم به چهار نهاد دانشجویی( کانون‌های فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌های علمی و نشریات) نباید مبالغی تحت عنوان کاردانشجویی بدهیم چرا که استقلال و احساس مسؤولیت دانشجویان با این کار محو خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه ماهیت کاردانشجویی با فعالیت‌های مستقل دانشجویی در تضاد است، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ما باید بسترهای مختلف برای تشویق دانشجویان برای گرایش و ایجاد انگیزه در کارهای دانشجویی را فراهم کنند و من با پرداخت کاردانشجویی در این چهار نهاد دانشجویی، کاملا مخالف هستم و اگر به این چهار مجموعه کاردانشجویی تعلق بگیرد قطعا انگیزه‌ها و روحیه مطالبه‌گری دانشجویان از میان خواهد رفت.

للگانی گفت: باید همچنین با ایجاد بسترهای لازم از دانشگاه‌ها بخواهیم حمایت‌های مالی برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها را از صفر تا صد فراهم کنند تا شما دانشجویان و فعالان نهادهای دانشجویی مجبور نشوید هزینه‌ای از جیب‌تان صرف فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها کنید.

وی با ارایه پیشنهادی به دانشگاه‌ها مبنی بر افزایش اهرم‌های انگیزشی دانشجویان برای فعالیت‌های فرهنگی گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند سالانه دو بار از دانشجویان و فعالان کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، تشکل‌های دانشجویی و نشریات تقدیر کنند و با اهدای هدایایی هر چند ناچیز، قدردان آنها باشند و این مفهومش تشویق است و نه پول دادن در قبال کار فرهنگی.

به گزارش مفدا، نشست دبیران مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صبح روز یکشنبه ۳۱تیرماه با حضور  دبیران این مجامع و همچنین امیر للگانی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت در سالن اجتماعات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد و در  این جلسه ، دبیران مجامع تخصصی در خصوص زمان، مکان و موضوعات نشست سراسری دو روزه دبیران کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین محتوای کارگاه‌های تخصصی مربوط به این نشست و ضرورت یا عدم ضرورت پرداخت کار دانشجویی، بحث و تبادل نظر کردند.

از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست می‌توان به بحث و تبادل نظر در خصوص میزبانی نشست سراسری دو روزه دبیران کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که مقرر است اواخر مرداد ماه جاری برگزار شود و همچنین همفکری درباره چگونگی برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مدل‌های پیشنهادی برگزاری کارگاه‌های آموزشی نشست مردادماه و دیگر موضوعاتی در این خصوص اشاره کرد.

همچنین اعضای حاضر در این جلسه، در خصوص چگونگی برگزاری کارگاه‌های آموزشی عمومی برای ارتقای سطح فنی دبیران کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با سه محتوای آموزشی پیشنهادی «مدیریت»، «انگیزشی و ارتباط موثر » و همچنین «حمایت طلبی» برنامه‌های خود را مطرح کردند تا به جمع بندی واحدی دست یابند. همچنین در جلسه امروز، در خصوص برگزاری کارگاه‌های تخصصی و اجرای برنامه اختتامیه نشست دو روزه مذکور، نظرات و صحبت‌هایی از سوی دبیران مجمع عنوان شد.

دبیران مجامع تخصصی کانون‌های فرهنگی در این جلسه، بر لزوم هر چه بهتر برگزار شدن این نشست دو روزه تاکید کردند و در خصوص مهیا کردن برنامه‌های آموزشی برای دبیران کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور  در این نشست دو روزه و همچنین کارگاه‌های تخصصی، نظرات و پیشنهاداتی ارایه کردند.

در این نشست، پدرام عبدالله زاده دبیر مجمع هنرهای نمایشی، کیمیا نادری دبیر مجمع تخصصی فام، فاطمه اکبری دبیرمجمع تخصصی فیلم وعکس، محمد پیروزان دبیر مجمع تخصصی سلامت، علی اسماعیلی دبیر مجمع تخصصی هلال احمر، علی حشمتیان عضو شورای مرکزی مجمع اردوهای جهادی، حامد افشاری دبیر مجمع تخصصی موسیقی، سید امیر علوی سیاهپوش دبیر شورای مرکزی هنرهای تجسمی و فریبرز صلواتی دبیر مجمع تخصصی کانون‌های گام حضور داشتند و نظرات و پیشنهادات خود را جهت هر چه بهتر شدن فعالیت‌های منسجم این مجامع ارایه کردند.

انتهای پیام

کد N1916992

وبگردی