آفتاب
بررسی نیمکت مربیگری تیم‌های لیگ برتری:

کوچ درون شهری ژنرال؛ تمدید شفر و برانکو؛ ورود توشاک

کوچ درون شهری ژنرال؛ تمدید شفر و برانکو؛ ورود توشاک

نیمکت تیم‌های بالای جدول در فصل هفدهم تغییرات چندانی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، دوه هجدهم لیگ برتر فوتبال کشورمان از چند روز دیگر آغاز خواهد شد و تیم‌ها با تغییراتی که در پنجره تابستانی در تیم خود ایفا کرده‌اند، راهی مسابقات می‌شوند. در این دوره مثل هر دوره از لیگ برتر تغییراتی در نیمکت مربیگری تیم‌ها دیده شده است، مربیانی جابجا شدند، تعدادی رفتند و تعدادی اضافه شدند تا شکل و شمال متفاوتی در فصل جدید رقم بزنند. با شرایط نیمکت تیم‌ها در فصل جدید آشنا می‌شویم:

 

پرسپولیس: حفظ مربی پرافتخار

برانکو پس از یک نایب قهرمانی و دو قهرمانی در لیگ با پرسپولیس هنوز ماموریت نیمه‌کاره‌ای در آسیا دارد که به دنبال آن است. با توجه به شرایط سخت تیم، جدایی چند ستاره کلیدی و البته محرومیت از پنجره نقل و انتقالاتی احتمال می‌‌رفت او پرسپولیس را ترک کند ولی در نهایت ماندنی شد و حالا در فصل هجدهم خصوصاً نیم فصل اول که بازیکنان جدیدش را هم در اختیار ندارد کار دشواری خواهد داشت.

 

استقلال؛ فقط شفر ماندنی شد

اگر بگوییم مفیدترین کار استقلال در نقل و انتقالات حفظ شفر بوده است بیراه نگفته‌ایم و مسئولان استقلال در حفظ سایر نفرات کلیدی خود تقریبا نا موفق بوده‌اند. به جز وریا غفوری که خیلی زود تمدید کرد، تیام و جپاروف وضعیت نامعلومی دارند و روز به روز از باشگاه دورتر می‌شوند، نورافکن و ابراهیمی جدا شدند و چشمی و حسینی هم در یک قدمی جدایی قرار دارند تا اوضاع استقلال به شدت آشفته باشد و موجب نگرانی هواداران تیم. با این وجود شفر در استقلال مانده و باید دید برنامه‌اش برای فصل جدید با تیمی به احتمال زیاد ضعیف‌تر چیست.

 

سپاهان؛ بازگشت سرمربی پرافتخار

عملکرد ضعیف کرانچار و ابراهیم‌زاده در فصل هفدهم هواداران سپاهان را به ستوه آورده بود و از هفته‌های پایانی لیگ برتر یک نام را برای هدایت تیمشان صدا می‌زدند و آنهم امیر قلعه‌نویی بود، بهترین گزینه ایرانی که می‌تواند در پروژه‌های زودبازده موفق عمل کند و به نوعی تخصصش احیای تیم‌های بحران‌زده است. سپاهان با قلعه‌نویی 2 قهرمانی در لیگ برتر دارد و نتایج خوب وی در ذوب‌آهن در فصل هفدهم آنها را به فکر بازگشت به همکاری با وی انداخت.

 

تراکتورسازی؛ توشاک آمد ولی دیر آمد

تراکتورسازی هم فصلی مشابه سپاهان داشت و در انتهای جدول فصل را به پایان رساند تا در این تیم هم شاهد تغییرات مدیریتی و مربیگری باشیم. جان توشاک ولزی به تبریز آمد تا یکی از مطرح‌ترین مربیان تاریخ لیگ برتر باشد ولی انتخاب و شروع به کار او با توجه به تغییرات مالکیتی باشگاه کمی دیر اتفاق افتاد و باعث شد تراکتورسازان کمی دیر شروع به کار کنند. این از دست دادن زمان ممکن است در طول فصل برای تراکتورسازان گران تمام شود. در هر صورت توشاک به لیگ ایران اضافه شده و یکی از چهره‌های جذاب فصل هجدهم است.

 

سایپا؛ با علی دایی و بدون ستاره‌ها

سایپا با دایی در فصل هفدهم نتایج خوبی گرفت و موفق شد سهمیه پلی‌آف آسیایی کسب کند و همین موضوع باعث شد دایی برای یکی از معدود دفعات عمر مربیگری خود در تیمی بماند و جدا نشود. با این وجود سایپا شرایط سختی در لیگ هجدهم دارد و جدایی دو مهره کلیدی تیم یعنی ترابی و قلی‌زاده کار نارنجی‌پوشان را ممکن است دچار مشکل کند.

 

پیکان؛ ادامه کار با جلالی و تغییرات زیاد

پیکان هم مثل سایپا تصمیم گرفت مسیر موفقی که با جلالی داشت را ادامه دهد. پیکان نیازمند، آقاخان، بارانی، رحمان احمدی، صادقی، مهدی شیری و... را از دست داد و نفراتی هم از جمله شیخ‌ویسی، آل‌کثیر، نریمان‌جهان و قاضی را اضافه کرده است تا تیم کمی با تجربه‌تر و البته پا به سن گذاشته‌تر شود. انتظارات از جلالی و پیکان بالا رفته و باید دید در فصل سوم حضورش در این تیم چه خواهد کرد.

 

ذوب‌آهن؛ تغییر سرمربی با یک انتخاب ریسکی

ذوبی‌ها فصل موفقی با قلعه‌نویی داشتند ولی وی ترجیح داد در این تیم نماند و به سپاهان برود تا این تیم نیاز به سرمربی جدید داشته باشند و به همین دلیل بعد از یک سال تاخیر امید نمازی برای هدایت ذوبی‌ها انتخاب شد. نمازی از مربیان تحصیل‌کرده و با دانش فوتبال ایران است ولی تجربه سرمربیگری در لیگ برتر را نداشته و همین موضوع ممکن است برایش خصوصاً در فصل اول کار مشکل ایجاد کند. انتظارات از ذوب‌آهن به خاطر مدافع نایب قهرمانی لیگ بودن بالاست.

 

پارس‌جم؛ کار سخت تارتار تازه شروع شد

پارس جم فصل گذشته تیم تازه لیگ برتری شده بود و انتظار چندانی از این تیم نمی‌رفت و همین موضوع فضای کاری آرامی برای تارتار در این تیم فراهم کرد و باعث شد نتایج خوب و فراتر از انتظاری گرفته شود. پارس جم با تارتار ادامه همکاری داده است و فصل سخت این تیم در واقع از راه رسیده است. تغییرات زیاد و جدایی بازیکنان کلیدی هم بیش از پیش کار آنها را دشوار کرده است و باید دید مربی موفق 2 سال اخیر فوتبال ایران در فصل جدید چه خواهد کرد.

 

گسترش فولاد - ماشین‌سازی تبریز: جابجایی تبریزی‌ها

گسترش فولاد پس از اینکه مالکیت تراکتورسازی در اختیار محمدرضا زنوزی قرار گرفت امتیاز خود را به ماشین‌سازی تبریز داد تا این تیم سهمیه دوم تبریز در لیگ برتر را در اختیار بگیرد و حالا این تیم ریشه‌دار و قدیمی با مدیریت و هدایت برادران خطیبی در لیگ برتر به میدان می‌رود. بدین ترتیب فیروز کریمی تا اینجای کار از جمع مربیان لیگ برتر خارج شده و رسول خطیبی به جای او به لیگ برتر آمده است. خطیبی پیش از این در لیگ شانزدهم هم هدایت ماشین‌سازی را بر عهده داشت که این تیم در نهایت سقوط کرد.

 

سپیدرود رشت؛ دعواهای مالکیتی و ورود خداداد به جای کریمی

سپیدرود هم درگیر مسائل و مشکلات عجیب و غریبی شد که فقط در فوتبال ایران دیده می‌شود. تیم تا یک جا با دو مالک و دو سرمربی به صورت موازی حرکت می‌کرد و هرکدام به صورت جدا بازیکن می‌خریدند ولی در نهایت مشخص شد مالکیت آن در اختیار نوین است و هدایت این تیم را هم خداداد عزیزی بر عهده خواهد داشت. سپیدرودی که با هدایت علی کریمی در لیگ برتر ماندنی شد با هدایت خداداد عزیزی دومین فصل لیگ برتری شدن خودش را تجربه می‌کند.

 

پدیده مشهد؛ بازگشت یحیی به لیگ بعد از دوری کوتاه مدت

از چند هفته پیش از پایان لیگ هفدهم مشخص شده بود که پدیده و مهاجری دیگر قصد همکاری ندارند و وقتی هم لیگ به پایان رسید، مهاجری به کمک زنوزی در تراکتورسازی رفت تا به شکل گرفتن این تیم کمک کند. پدیده که از تیم‌های خوب چند سال اخیر فوتبال ما بوده است برای جانشینی مهاجری دست به یک انتخاب امتحان پس داده و مطمئن زد و یحیی گل‌محمدی را روی نیمکت خود نشاند. مربی جوانی که پیش از این در پرسپولیس، نفت و ذوب‌آهن توانایی خود را نشان داده بود و فصل سختی هم با تراکتورسازی تجربه کرده بود و در نهایت بعد از یک نیم فصل بیرون نشستن به لیگ برتر بازگشت.

 

صنعت نفت آبادان؛ این بار با هموطن کی‌روش

صنعت نفت هم فصل گذشته با هدایت فراز کمالوند نتایج نسبتاً خوبی گرفت ولی در پایان همکاری ادامه پیدا نکرد تا پائولو سرجیوی پرتغالی به این تیم بیاید و یک نفر به تعداد مربیان خارجی لیگ برتر اضافه شود. صنعت نفت کار سختی در فصل جدید دارد و چند مهره کلیدی تیم هم جدا شدند و باید دید نخستین فصل حضور سرجیو در ایران به چه نتیجه‌ای منتج خواهد شد.

 

فولاد خوزستان؛ ادامه با پورموسوی

فولادی‌ها که فصل نسبتاً موفقی در لیگ هفدهم داشتند ترجیح دادند بازهم با سیروس پورموسوی ادامه همکاری دهند. هر چند در مقطعی گفته می‌شد حسین فرکی قرار است هدایت تیم را بر عهده بگیرد ولی در نهایت پورموسوی ابقا شد و باید دید کارنامه موفق خودش را در فصل جدید هم تکرار می‌کند یا نه.

 

استقلال خوزستان؛ یک چهره جدید در لیگ برتر

قهرمان لیگ پانزدهم هر فصل شرایطش سخت‌تر می‌شود و شرایط تیم نشان می‌دهد امسال هم نباید خیلی انتظار ویژه‌ای از آنها داشت. مشکلات مالی همچنان پابرجاست و چند مهره کلیدی تیم از جمله شیخ ویسی، دلفی و... جدا شده‌اند و ویسی هم دیگر قبول نکرد در این تیم بماند تا هدایت آبی‌پوشان اهوازی به داریوش یزدی برسد. یزدی سابقه هدایت چند تیم خوزستانی را دارد ولی نخستین تجربه لیگ برتری خود را در پیش خواهد داشت و باید دید می‌تواند این تیم را در لیگ نگه دارد یا نه.

 

نفت مسجد‌سلیمان؛ ماموریت دشوار ویسی

نفتی‌ها با فکری لیگ برتری شدند و حالا می‌خواهند با ویسی نتایج خوبی کسب کنند. آنها چند خرید خوب مثل میثم آقایی، یوسف وکیا و یار همیشگی ویسی یعنی موسی کولیبالی را به خدمت گرفته‌اند و قصد دارند با نتایج خوب در لیگ برتر ماندنی شوند. کار ویسی در این تیم تازه لیگ برتری شده سخت است و باید دید چه نتیجه‌ای خواهد گرفت.

 

نساجی مازندران؛ بلند پروازی با نکونام

نساجی در یک فصل دراماتیک به توانست بعد از سال‌ها لیگ برتری شود و حالا یک تیم مازندرانی در لیگ برتر داریم که قصد ندارد به این راحتی ها سهمیه را از دست بدهد. نکونام روی نیمکت این تیم باقی مانده است و 12 خرید و تلاش برای جذب 2-3 بازیکن دیگر نشان می‌دهد با تیمی کاملاً متفاوت از فصل گذشته روبرو هستیم و باید دید بازگشت نساجی بعد از سال‌ها به لیگ برتر و اولین تجربه نکونام به عنوان سرمربی در این سطح به نتایج موفقی ختم می‌شود یا نه.

 

جمع بندی:

در لیگ برتر دوره هجدهم 12 مربی ایرانی و 4 مربی خارجی داریم که از بین 4 مربی خارجی دو نفر از فصل گذشته باقی مانده (برانکو و شفر) و 2 نفر جدیداً اضافه شده‌اند (توشاک و سرجیو). از بین 12 مربی ایرانی 4 مربی در سمت فصل گذشته خود ابقا شدند (دایی، جلالی، تارتار، پورموسوی)، 3 مربی در تیم‌های لیگ برتری جابجا شدند (قلعه‌نویی، فیروز کریمی و ویسی) و 6 مربی هم (نمازی، نکونام، عزیزی، خطیبی، گل‌محمدی و یزدی ) به لیگ برتر اضافه شدند یا باز گشتند. نمازی، نکونام و یزدی تجربه اول حضورشان در لیگ برتر است.

کد N1916950

وبگردی