آفتاب

معرفی رسمی سایپا رهام در نمایشگاه شیراز / اولین خودرو ایرانی با مشخصات رقابتی

معرفی رسمی سایپا رهام در نمایشگاه شیراز / اولین خودرو ایرانی با مشخصات رقابتی

سایپا در سخت‌ترین روزهای صنعت خودرویی کشور در طی چند سال اخیر، دست از کار نکشیده و دیشب جدیدترین محصول خود که خودروی سدان سایز کوچک در کلاس C محسوب می‌شود را در خلال نمایشگاه شیراز معرفی کرده است.

خودروبانک: سایپا در سخت‌ترین روزهای صنعت خودرویی کشور در طی چند سال اخیر، دست از کار نکشیده و دیشب جدیدترین محصول خود که خودروی سدان سایز کوچک در کلاس C محسوب می‌شود را در خلال نمایشگاه شیراز معرفی کرده است. رهام که نام این محصول جدید سایپا است، داغ‌ترین خودروی سال در یکی از بی‌رمغ‌ترین نمایشگاه‌های خودرویی اخیر است. سایپا SP100 یک محصول ایرانی است که البته با همکاری مشاوران خارجی سایپا (بخوانید چینی‌ها) ساخته شده و ظاهراً اشتراکاتی با طراحی نسل‌های قدیمی تویوتا یاریس نیز دارد. با این حال در بخش قوای محرکه اثری از پیشرانه تویوتا دیده نمی‌شود و در عوض با موتور 1.65 لیتری برلیانس طرفیم که با 113 اسب بخار قدرت و 154 نیوتن‌متر گشتاور نیروی خود را از طریق گیربکس 5 سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک ساخت پانچ، به چرخ‌های جلو می‌رساند. لذا در حقیقت از نظر فنی با همان برلیانس H330 سر و کار داریم.



در نمای جلو برای اولین بار است که یک خودرو با طراحی هماهنگ می بینیم و اندازه چراغ ها و خطوط و شکست ها کاملاً منظم هستند. جلوپنجره و چراغ ها ما را کمابیش به یاد کیا کادنزا می اندازد و در زیر سپر یک خط LED برای چراغ های مخصوص روز نیز در نظر گرفته شده است.
در کنار اما با چهره بسیار ساده و بدون هیجانی سر و کار داریم و همانند اکثر خودروهای وطنی، چرخ های رهام بیش از حد کوچک به نظر می رسند. در نمای پشت اما خطوط تیز بیشتری بکار رفته و قسمتی از چراغ ها روی درب صندوق عقب نیز آمده اند.


نمای عقب رهام
نمای داخل کابین را اما باید یک قدم عقب تر از نمای جلوی خودرو بدانیم و جا داشت بیش از این روی آن کار شود. رهام در نمای کابین نسبتاً ساده است و با وجود یک خط طوسی رنگ در وسط داشبورد، اما استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک کمی توی ذوق می زند. البته صفحه نمایش و کولر دیجیتالی از جمله امکاناتی است که در نگاه اول توجه را به خود جلب می کند.


کابین رهام
فنربندی مک فرسون برای چرخ‌های جلو و میله‌ پیچشی برای چرخ‌های عقب در کنار ترمزهای چهار چرخ دیسک با سیستم‌های کمکی ABS و ESC و امکاناتی نظیر سانروف، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی‌های چرمی برقی برای مدل‌های لوکس و سوپرلوکس از جمله ویژگی‌های دیگر سایپا رهام هستند. همچنین براساس اطلاعات اولیه سایپا رهام می‌تواند در تست تصادف سه ستاره ایمنی را از آن خود کند که چنین عملکرد اگرچه درخشان محسوب نمی‌شود اما در مقایسه با سایرخودروهای مهندسی شده در ایران، قابل توجه است. سایپا هنوز قیمت رهام را به شکل رسمی اعلام نکرده اما با توجه به قیمت‌گذاری سایر محصولات این شرکت و شرایط فعلی بازار می‌توان حدس زد که رهام بین 55 الی 80 میلیون تومان قیمت داشته باشد.


اگرچه تلاش برای ساخت خودروی ملی توسط سایپا اخیراً آنچنان هم موفق نبوده و خودروهایی چون کوئیک نتوانستند به اندازه هیاهوها فروش کنند، اما به نظر می‌رسد که رهام این پتانسیل را برای جبران فروش مناسب داشته باشد. در ادامه باید دید که رهام دقیقاً چه زمانی و با چه قیمتی به بازار عرضه خواهد شد.
کد N1915098

وبگردی