آفتاب

واحد دوم بخش بخار نیروگاه ۱۴۳۴ مگاواتی پرند سنکرون شد

واحد دوم بخش بخار نیروگاه ۱۴۳۴ مگاواتی پرند سنکرون شد

شرکت مپنا به عنوان بزرگترین شرکت نیروگاه ساز در خاورمیانه و سومین شرکت نیروگاه ساز دنیا، مبادرت به توسعه بخش بخار نیروگاه‌های پرند، فردوسی و عسلویه، هر کدام با سرمایه گذاری تقریبی ۴۰۰ میلیون یورو و ظرفیت ۴۸۰ مگاوات کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا؛ نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، از جمله نیروگاه‌های خصوصی شرکت مپنا است که در مالکیت شرکت تولید برق پرند مپنا قرار دارد.

بخش گاز این نیروگاه در سال ۹۰ از محل تهاتر بدهی‌های وزارت نیرو با مطالبات شرکت مپنا، به شرکت تولید برق پرند مپنا واگذار شد. به جرأت می‌توان گفت این واگذاری بهترین واگذاری از محل رد دیون دولت بود از دلایل این ادعا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-    این سرمایه به شرکتی واگذار شد که یکی از معتبرترین شرکت‌های فعال در تولید، نصب و بهره‌برداری نیروگاه است.

-    تمام قیمت نیروگاه در هنگام واگذاری دریافت شد.

-    مایملک وزارت نیرو درست به شرکتی واگذار شد که از وزارت نیرو مطالبه داشت.

-    با این واگذاری شرکت مپنا وظیفه خود می‌دانست که بلافاصله از محل درآمد فروش برق واحد گازی این نیروگاه را به سیکل ترکیبی تبدیل کند.

موقعیت مکانی نیروگاه در کیلومتر ۳۰ اتوبان تهران – ساوه واقع شده که نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در شبکه سراسری کشور و همچنین تامین برق پایدار بخش‌های مهم و استراتژیکی از استان تهران همانند شهرکهای صنعتی پرند و شمس آباد، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، مرقد مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی، اسلام شهر، رباط کریم و شهر جدید پرند دارد.  

توسعه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند با توجه به اهمیت این نیروگاه در شبکه سراسری و همچنین پیروی از برنامه‌های بالادستی وزارت نیرو، افزایش راندمان شبکه برق کشور، کاهش اثرات زیست محیطی و مقابله با گرمایش زمین، کاهش آلایندگی‌های سوخت‌های فسیلی، از ابتدای واگذاری در دستور کار شرکت مپنا قرار داشت که این موضوع از سال ۹۳ اجرایی شد.

با توجه به منویات مقام معظم رهبری و قرار گرفتن اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت، تشویق بخش خصوصی برای ورود به صحنه و توسعه بخش بخار نیروگاه‌های گازی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت. بدین منظور، در قانون بودجه سال ۹۲ و در قالب تبصره ۱۹، قراردادهای بیع متقابل به عنوان راهکار دستیابی به این مهم، منظور شد.

بر اساس این تبصره قانونی، مقرر بود که از محل صرفه جویی در مصرف سوخت گازوییل نیروگاه‌ها، ظرف مدت ۲ سال، سرمایه گذاری انجام شده به سرمایه گذار عودت شود.

بر همین اساس، شرکت مپنا به عنوان بزرگترین شرکت نیروگاه ساز در خاورمیانه و سومین شرکت نیروگاه ساز دنیا، مبادرت به توسعه بخش بخار نیروگاه‌های پرند، فردوسی و عسلویه، هر کدام با سرمایه گذاری تقریبی ۴۰۰ میلیون یورو و ظرفیت ۴۸۰ مگاوات کرد.

در حال حاضر نیروگاه پرند اولین و جدی‌ترین پروژه بیع متقابل در کشور است که با پایان پروژه و آغاز بهره برداری تجاری واحد سوم نیروگاه تا پایان سال ۹۷، حجمی معادل پانصد و پنجاه و چهار میلیون و یکصد و بیست و یک هزار و شصت و شش لیتر سوخت گازوییل معادل ده هزار و هفتصد و هشتاد و هفت هزار میلیارد و یکصد و نود و یک میلیون و یکصد و پنجاه و هفت هزار و دویست و چهل و شش ریال، صرفه جویی حاصل خواهد شد.

بخش بخار این نیروگاه مشتمل بر سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتیE-Type  جمعا به ظرفیت ۴۸۰ مگاوات، شش واحد بویلر بازیاب حرارتی (HRSG)، سیستم خنک کننده از نوع ACC ، پست ۴۰۰ کیلوولت و ۳.۵ کیلومتر خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت است که کلیه تجهیزات اصلی نیروگاه توسط گروه مپنا و بیش از ۹۰% از سایر تجهیزات نیز توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته شده است.

در جدول ذیل، مشخصات کلی این پروژه قابل مشاهده است ؛

نام شرکت: شرکت تولید برق پرند مپنا

سرمایه گذار: گروه مپنا

نوع پروژه: سه واحد بخش بخار سیکل ترکیبی به روش بیع متقابل

تعداد واحدها : ۳ واحد بخار سیکل ترکیبی با سیستم خنک کن ACC

ظرفیت اسمی/ ساختگاه: ۱۶۰ * ۳ مگاوات (۴۸۰ مگاوات)

نوع سوخت نیروگاه: گاز طبیعی ( سوخت اصلی) و گازوئیل (سوخت دوم)

ولتاژ نیروگاه: ۴۰۰ کیلو ولت

محل ساختگاه: کیلومتر ۳۰ اتوبان تهران ساوه – مقابل عوارضی دوم

مدت زمان اجرای پروژه:  ۴۹ ماه ( ۳۷ ماه احداث + ۱۲ ماه دوره تضمین )

هزینه احداث:  ۴۲۰.۰۰۰.۰۰۰ یورو

منابع تامین مالی : درآمد بخش گاز/ صندوق پروژه

با توجه به شرایط بحرانی آب در کشور، مخصوصا در دشت‌های استان تهران و در نظر گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مپنا، جهت تامین آب پایدار مورد نیاز بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند و با لزوم صیانت از منابع آبهای زیر زمینی، احداث بخشی از تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید پرند و تامین پساب از آن محل نیز از دیگر جنبه‌های جدید تعریف شده در توسعه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند است که برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

به منظور احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، حجم سرمایه گذاری مورد نیاز در حدود ۴۲۰ میلیون یورو برآورد شده که از این میزان، رقمی معادل ۴۰۷ میلیون یورو مربوط به بخش بخار نیروگاه و ۱۳ میلیون یورو جهت تکمیل خطوط انتقال برق، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب و تملک زمین جهت احداث خطوط انتقال برق و پساب به نیروگاه است.

در حال حاضر واحد اول بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند در تاریخ ۲۲ آبان ۹۶ با شبکه سراسری سنکرون شده و برق آن به صورت Safe&Normal در اختیار دیسپاچینگ قرار دارد. واحد دوم نیروگاه نیز با پیشرفتی نزدیک به ۹۲% در شرف سنکرون بوده و پیش بینی می‌شود که در مرداد ماه ۹۷ با شبکه سراسری سنکرون شود. پیشرفت واحد سوم در حال حاضر ۷۲% است و تلاش بر این است تا پایان سال ۹۷، این واحد نیز با شبکه سراسری برق کشور سنکرون و آماده تولید شود.

بدین ترتیب در صورت مساعدت لازم از سوی وزارت نیرو، شرکت تولید نیروی برق حرارتی و همچنین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و پرداخت مبالغ فروش برق بخش گاز این نیروگاه، با تکمیل پروژه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند که در حال حاضر پیشرفت کلی آن معادل ۹۰% است، ۴۸۰ مگاوات برق بخش بخار نیروگاه در پیک سال ۹۸ به شبکه سراسری گسیل شده و کمک شایانی به حفظ و پایداری شبکه سراسری کشور می‌کند.

لازم به ذکر است؛ که متأسفانه در حال حاضر حدود ۱۶۰ واحد گازی بزرگ (با ظرفیت تولید حدود ۱۶۰ مگاوات) در سیکل باز و با راندمان حدود ۳۰ % در مدار تولید قراردارد که با تبدیل این واحدها به واحدهای سیکل ترکیبی راندمان به ۵۰% افزایش خواهد یافت.

با تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی اثرات گازهای گلخانه‌ای به شدت کاهش خواهد یافت. این در حالیست که همان ور که می دانید با کاهش منابع آبی، در سال جاری با کمبود تولید برق روبرو هستیم.

به امید آن که روزی برسد که در کشورمان هیچ واحد گازی در مدار نبوده و با عنایت به پتانسیل موجود در کشور، تمام واحدهای گازی به سیکل ترکیبی تبدیل شود.

 

 

 

 

 

کد N1914275

وبگردی