آفتاب

چرا افسردگی باعث خستگی شما می‌شود؟

چرا افسردگی باعث خستگی شما می‌شود؟

افراد مبتلا به خستگی مزمن بیشتر احتمال دارد که افسرده شوند و چرخه‌ای از اختلال در آنها ایجاد شود که می‌تواند درمان سختی داشته باشد

آفتاب: افسردگی می‌تواند موجب خستگی بعد از خواب شود و ساده‌ترین فعالیت‌ها، از جمله خارج شدن از رختخواب، بسیار مشکل باشد.

به گزارش آفتاب به نقل از مدیکال نیوز تودی بر اساس یک گزارش در سال 2018، خستگی بیش از 90 درصد افراد مبتلا به اختلال افسردگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
در این مقاله، در مورد ارتباط بین افسردگی و خستگی و همچنین چگونگی مقابله با آن را می خوانید:

خستگی افسردگی چیست؟
افراد مبتلا به افسردگی بیشتر احتمال خستگی را تجربه می‌کنند و افراد مبتلا به خستگی مزمن بیشتر احتمال دارد که افسرده شوند و چرخه‌ای از اختلال در آنها ایجاد شود که می‌تواند درمان سختی داشته باشد.

علل احتمالی خستگی افسردگی شامل مشکلات خواب، رژیم غذایی، استرس و حتی داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی است.
درباره علت‌های خستگی افسردگی بیشتر بدانید:

مشکلات خواب
خواب برای احیای بدن و تجدید انرژی ضروری است. کمبود خواب به تنهایی ممکن نیست باعث افسردگی شود، اما باعث افزایش خطر و بدتر شدن علائم افسردگی می‌شود. حتی اگر فرد مبتلا به افسردگی، خواب کافی داشته باشد، ممکن است خواب آلودگی در طول فعالیت روزانه با او همراه باشد، زیرا کیفیت خواب او اغلب کمتر از افرادی است که افسردگی را تجربه نکرده‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی، سایر شرایط سلامت روانی، مانند اختلال دوقطبی، بیخوابی و هیپسومنیا را تجربه می‌کنند.
هیپسومنیا (Hypersomnia) بدان معناست که مشکل در خواب یا خوابیدن وجود ندارد ولی خواب آلودگی در فعالیت روزانه همراه فرد خواهد بود.

رژیم غذایی
رژیم‌های با کیفیت بالا، مانند غذاهای ضد التهابی، ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهند. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود.

رژیم‌های غربی حاوی گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، دانه‌های تصفیه شده، شیرینی و سایر غذاهای ناسالم ممکن است خطر ابتلا به علائم افسردگی در برخی افراد را افزایش دهند.
مواردی که افسردگی خواب را تشدید می کنند

* سروتونین و دوپامین مواد شیمیایی در مغز هستند که نقش مهمی ‌در تنظیم انرژی و خلق و خو بازی می‌کنند و استرس می‌تواند سطح آن را تحت تاثیرات منفی قرار دهد.
* زندگی استرس زا می‌تواند به طور قابل توجهی باعث افزایش خطر ابتلا به اختلال افسردگی در فرد شود.

این حوادث زندگی استرس زا می‌تواند شامل پایان رابطه یا دوستی نزدیک، مرگ یکی از عزیزان، ضرر مالی قابل توجه، تغییرات شغلی و رویدادهای مربوط به سلامت مانند تشخیص سرطان باشد.
همچنین استرس باعث التهاب در بدن می‌شود و می‌تواند منجر به خستگی شود و باعث شود فرد از فعالیت‌های اجتماعی عقب نشینی کند و به وضوح مشکلی را تجربه کند.

داروهای موثر بر افسردگی خستگی
داروهای ضد افسردگی با تاثیر بر انتقال دهنده‌های عصبی مغز کار می‌کنند تا به کارایی بهتر در تنظیم حالت خلق کمک کنند. با این حال، برخی از داروهای ضد افسردگی می‌توانند خستگی قابل توجهی ایجاد کنند.

عوارض جانبی
خستگی مزمن می‌تواند منجر به افسردگی طولانی مدت، شدید و افزایش هزینه‌های پزشکی شود.

چگونگی مقابله با آن
راه‌های کمک به کاهش خستگی افسردگی عبارتند از:

* صحبت کردن با دکتر
بهترین راه برای مقابله با افسردگی و خستگی، صحبت کردن با دکتر و تشخیص درست و درمان ضروری است.

یک پزشک همچنین می‌تواند تعیین کند که آیا خستگی ناشی از یک وضعیت پزشکی دیگر است یا اینکه آیا عوارض جانبی داروهایی است که برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. اگر داروهای افسردگی منبع خستگی باشند، ممکن است با تغییر داروهای ضد افسردگی بتوان به فرد کمک کرد.
* ورزش کردن

فعالیت می‌تواند باعث خستگی شود و به داشتن خواب بهتر کمک کند. انجام بیش از 20 دقیقه تمرین با شدت کم و متوسط می تواند انرژی را افزایش و خستگی را کاهش دهد.
* بهبود کیفیت خواب

تمرین سلامت خواب خوب می‌تواند به فرد کمک کند تا خستگی افسردگی را کنترل کند. بهداشت خوب خوابیدن به معنی داشتن عادت‌های خاصی است که باعث افزایش کیفیت خواب می‌شوند.
این عادت‌ها عبارتند از:

- اجتناب از کافئین و الکل قبل از خواب
- خوردن وعده‌های غذایی سنگین در زمان نزدیک به خواب

-  برای خوابیدن و بیدار شدن ساعت مشخصی را تعیین کنید  
- دور نگه داشتن وسایل الکترونیکی از اتاق خواب

- ورزش منظم
* خوردن یک رژیم متعادل

خوردن غذاهایی با چربی و قند بالا می‌تواند نشانه‌های بدتر از خستگی ایجاد کند مثلا قند خون بالا می تواند فرد را از خواب بیدار کند و کیفیت خواب را بر هم بزند.  
خوردن غذاهایی که موجب خلق و خوی خوب و افزایش انرژی می‌شود، می‌تواند خستگی را کاهش دهد. غذاهایی که ممکن است کمک کننده باشند عبارتند از:

    سبزیجات
    ماهی

    چای سبز
    بلوبری

    ماست و سایر پروبیوتیک‌ها
    شکلات کاکائویی

هشدارها
افراد مبتلا به خستگی طولانی مدت به علت افسردگی، باید با پزشک خود مشورت کنند.

خستگی درمان نشده می‌تواند در طول زمان عوارض گوناگونی ایجاد کند، از جمله از بین بردن تعهدات اجتماعی و کاری.
پزشکان می‌توانند به درمان افسردگی و خستگی و همچنین به تغییر در شیوه زندگی تا کاهش علائم فرد کمک کنند.

هدی جاویدی
کد N1913371

وبگردی