آفتاب

رسانه ملی با این رویه، همواره بازنده است

رسانه ملی با این رویه، همواره بازنده است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: همه مسئولین کشور باید یک بار دیگر قوانین صداوسیما که چهل سال پیش نوشته شده است را با توجه به تغییر و تحولات عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات بازنگری کنند.

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کنش سیاست‌مداران با رسانه نیازمند تغییر است، اظهار کرد: با گسترش حوزه ارتباطات و ایجاد رسانه‌های ماهواره‌ای و مجازی، دانش ارتباطات نسبت به گذشته خود دگرگون شده است.

وی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم فقط حوزه ریاضیات علم است در حالی که ارتباطات یکی از علوم بسیار مهم جامعه جهانی امروز است. امروز در دنیا بر اساس چارچوب‌های منطقی و علمی شبکه‌های بزرگ، ماهواره‌ها و روزنامه‌ها را مدیریت می‌کنند.

میرلوحی خاطرنشان کرد: با توجه به علم ارتباطات است که نه تنها از لحاظ مالی رسانه‌ها پیشرفت می‌کنند بلکه سیاست‌ورزان از رسانه جهت سلطه استفاده می‌کنند.

وی با انتقاد از عدم پیشرفت حوزه ارتباطات در ایران، گفت: نسبت به پیشرفت دنیا در حوزه رسانه گویی ما در ایران با این حوزه شوخی کرده‌ایم و پیشرفت خاصی نداشتیم. زمانی که قانون اساسی ایران نوشته شده بود دنیا هنوز در حوزه رسانه پیشرفت خاصی نداشته و شرایط امروز را نداشتیم. در خود ایران هم ما فقط شبکه یک و دو آن هم تنها چند ساعت محدود داشتیم. در آن دوران که هیچ پیشرفتی وجود نداشت نشسته‌ایم و اصل 44 قانون اساسی را نوشته‌ایم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به ضرورت توجه به خصوصی‌سازی عرصه رسانه، گفت: طی چهل سال گذشته ما حرکت جدی در حوزه رسانه نداشته‌ایم در حالیکه باید با توجه به گسترش ارتباطات و فناوری اطلاعات به رسانه نگاهی نو داشته باشیم.

وی افزود: اگر همه دانشمندان ارتباطات را در صداوسیما جمع کنند با این رویه‌ای که امروز صداوسیما دارد و متاسفانه بلندگو و سخنگو و حتی ویترین اقلیت شده است کاری از پیش نمی‌رود. صداوسیما امروز دیدگاه خاصی را در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی نمایندگی می‌کند.

میرلوحی یادآور شد: رسانه ملی امروز در هماوردی که در عرصه ارتباطات و گردش اطلاعات ایجاد شده همواره بازنده است و نتوانسته پیشرفت چشمگیری داشته باشد. در حوزه سیاسی، اقوام و مسائل اجتماعی، گردش اخبار و فرهنگ فقط بخش اقلیتی را نمایندگی می‌کند که از اکثریت جامعه به دور است.

وی گفت: سال‌هاست که تغییر و تحول خاصی در صداوسیما اتفاق نیفتاده است. جابجایی‌های محدودی صورت می‌گیرد که گویی رفت و آمد خانوادگی است. حتی از ساختارهای نظامی ما هم صداوسیما بسته‌تر شده است. حالا می‌بینیم که صداوسیما با وجود موضوعات اجتماعی نه تنها مشکل را برطرف نمی‌کند، بلکه خود باعث مشکلاتی هم می‌شود. لازم است که تمام مسئولین کشور یک بار دیگر به صورت جدی نسبت به شکل امروزی صداوسیما و قوانین حاکم بر آن بازنگری کنند.

انتهای پیام

کد N1912944

وبگردی