آفتاب

واردات در خدمت تامین مواد اولیه صنایع / یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار صادرات استان فارس در سال گذشته / تا پایان امسال ۲۲۵ پروژه صنعتی در فارس افتتاح می‌شود

واردات در خدمت تامین مواد اولیه صنایع / یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار صادرات استان فارس در سال گذشته / تا پایان امسال ۲۲۵ پروژه صنعتی در فارس افتتاح می‌شود

معاون امور صنایع وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : هیچ واحد تولیدی نباید محدودیتی برای تامین مواد اولیه داشته باشد و اگر نیاز به ‌واردات باشد هیچ محدودیتی در نظر نخواهیم گرفت.

به گزارش ایلنا؛ محسن صالحی‌نیا در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن در استان فارس با بیان اینکه میان صادرات و واردات در شرایط فعلی باید تعادل ایجاد کنیم افزود : تمام تلاش دولت این بوده که با شناخت، درک مشکلات و حل مشکلات داخلی و بین‌المللی حداکثر حمایت را از واحدهای تولیدی را داشته باشد.

وی اظهار داشت: همه واحدهای تولیدی از بانک‌ها تسهیلات گرفته‌اند اما در شرایط فعلی باید موارد را به صورت خرد بررسی کرد و اگر نظام بانکی نیاز به اصلاح داشته باشد باید توسط کارشناسان بررسی و اصلاح شود.

صالحی نیا با بیان اینکه علاوه بر نظام بانکی، نظام ارزی یکی دیگر از مشکلاتی است که واحدها با آن دست و ‌پنجه نرم می‌کنند اضافه کرد : اگر به یک سال گذشته برگردیم درمی‌یابیم که مشکلات تغییر کرده است و برای فائق آمدن بر مشکلات بهترین راه ایجاد شفافیت در مسیر اقتصادی است البته ایجاد شرایط نرمال اقتصادی نیز تاثیر بسیار زیادی در افزایش رضایت اقتصادی خواهد داشت.

صالحی‌نیا با تاکید بر اینکه میان صادرات و واردات در شرایط فعلی باید تعادل ایجاد کنیم و شاید این تعادل‌بخشی بروکراسی قلمداد شود، افزود: هیچ واحد تولیدی نباید محدودیتی برای تامین مواد اولیه داشته باشد و اگر نیاز به ‌واردات باشد هیچ محدودیتی در نظر نخواهیم گرفت.

در سال ۹۵ بیش از ۶۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به واحد ها پرداخت شده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این همایش اظهار داشت: بیش از ۲۰۶ جلسه کارگروه رفع موانع تولید در استان فارس برگزار شده است که تنها در سال ۹۵ بیش از ۶۶۳ میلیارد تومان تسهیلات به واحد ها پرداخت شده و از سال ۹۶ تاکنون نیز یک هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان به واحد‌های مشکل‌دار پرداخت شده است.

همتی با بیان اینکه باید ساختار‌های اقتصادی کشور تغییر کند، بیان کرد: فضای اقتصادی را با تلنگرهای مقطعی نمی‌توان بهبود بخشید بلکه باید نگاهی جامع بر وضعیت اقتصادی داشته باشیم.

صادرات ۱.۳ میلیارد دلاری کالا از استان فارس

وی با بیان اینکه با توجه به تمام مشکلاتی و محدودیت‌هایی که در صادرات داشتیم سال گذشته یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار کالا از فارس صادرات شد که از لحاظ وزنی ۲۵ و از لحاظ ارزشی ۵۰ درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: امسال هدف‌گذاری صادراتی استان فارس بالغ بر ۲ ‌میلیارد دلار است که در چنین شرایطی استان فارس قادر به صادرات ۱۰میلیارد دلاری تولیدات خود به کشورهای مختلف جهان است.

علی همتی با بیان اینکه همه صنعتگران مشکلاتی دارند که دل ما هم از این مشکلات به درد می آید، افزود: باید پرسید که چه کسی متولی و مسئول حل این مشکلات است؟ تا چه اندازه کارگروههای رفع موانع و رونق تولید می‌توانند این مشکلات را رفع کند؟

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت فارس یادآور شد: اگر با حفظ کرامت رابطه مان را با دنیا بهبود ببخشیم و دنیا هم رابطه‌اش را با ایران خوب کند قطعا عمده ای از این مشکلات رفع و رجوع می شود.

همتی میزان صادرات استان فارس در سال گذشته را عنوان و با اشاره به اینکه تا پایان امسال ۲۲۵ پروژه صنعتی در فارس افتتاح می‌شود، گفت: این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به ۸ پروژه است.

 

 

 

کد N1912393

وبگردی