آفتاب

پوتین و ترامپ درباره حضور ایران در سوریه گفت‌وگو می‌کنند

پوتین و ترامپ درباره حضور ایران در سوریه گفت‌وگو می‌کنند

یک مقام ارشد در کاخ کرملین اعلام کرد، روسای جمهوری روسیه و آمریکا در دیدار خود در پایتخت فنلاند، در خصوص حضور ایران در سوریه گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «یوری یوشاکوف» مشاور امور خارجی رئیس‌جمهوری روسیه، در گفت‌وگو با خبرنگاران به محور نشست برنامه‌ریزی‌شده «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» روسای جمهوری آمریکا و روسیه در «هلسینکی» اشاره کرد.

یوشاکوف گفت: «یکی از موضوعات اصلی نشست هسلینیکی، بحث درباره وضعیت سوریه با توجه به حضور نظامی ایران در این کشور خواهد بود».

آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عرب منطقه خواستار کاهش نفوذ ایران در سوریه هستند و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز بر لزوم پایان دادن به نقش‌آفرینی ایران در سوریه تاکید کرده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، که هفته گذشته به مسکو سفر کرد در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه گفته است، پیام روشن او این است که تل‌آویو مخالف هرگونه حضور ایران در سوریه است.

این در حالی است که «علی‌اکبر ولایتی» مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین‌الملل، که پس از نخست‌وزیر اسرائیل با پوتین دیدار کرد، روز گذشته در مسکو گفت: «ما فقط در صورتی‌که مقام‌های سوری به ایران بگویند که دیگر به مشاوره نظامی ما نیاز ندارند، این کشور را ترک می‌کنیم. مستشاران نظامی ایران که در سوریه و عراق مستقر هستند، به درخواست دولت‌های آنها و به صورت قانونی در این کشورها حضور دارند».

جنگ داخلی در سوریه تاکنون صدها هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

 

کد N1911812

وبگردی