آفتاب

کشت تراریخته گرفتار مافیای واردات/به هر مورد گزارش از آسیب مصرف تراریخته‌ها جایزه می‌دهم

کشت تراریخته گرفتار مافیای واردات/به هر مورد گزارش از آسیب مصرف تراریخته‌ها جایزه می‌دهم

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان اینکه مردم ایران از 20 سال پیش در حال مصرف محصولات تراریخته وارداتی هستند، گفت: اعتقاد ما این است که این محصولات را می‌توان به جای واردات در کشور کشت داد و از این طریق توسعه را برای مناطقی چون مکران به ارمغان آورد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر بهزاد قره‌یاضی در کنگره بین‌المللی جنبه‌های نوین زیست‌شناسی کاربردی که امروز چهارشنبه 20 تیرماه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: همه ما اخبار متفاوتی از تراریخته می‌شنویم؛ در این گفتار سعی دارم از جنبه زیست محیطی و کاربردی به این فناوری زیبا و دلیل این همه هیاهو برای آن بپردازم.

قره‌یاضی افزود: موجودات تراریخته یا تغییریافته ژنتیکی موجوداتی هستند که ساختار ژنتیک آنها با هدف بهبود صفات و یا حذف صفات نامطلوب اصلاح شده باشد.

وی ادامه داد: این فناوری می‌تواند در کاهش مصرف سموم، کشاورزی بدون شخم و یا با خاک‌ورزی کم، افزایش تنوع زیستی و کاهش گازهای گلخانه‌ای موثر باشد.

وی یکی از کاربردهای تراریخته به خصوص در برنج را مقابله موثر با کرم ساقه‌خوار عنوان و اعلام کرد: این آفت یکی از هزاران آفت موجود در کشور است اما 88 درصد مبارزه با آفات را به خود اختصاص داده است؛ برای مبارزه با این کرم از سمومی استفاده می‌شود که جذب ریشه شده و پس از ورود به ساقه و از بین بردن کرم در دانه جمع می‌شود و ما نیز این دانه را مصرف می‌کنیم.

کسی با مصرف تراریخته دم در نمی‌آورد!

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران از نمادسازی هراس‌آفرین تراریخته به صورت یک سرنگ وارد شده به گوجه فرنگی انتقاد کرد و افزود: در جایی دیگر یکی از رسانه‌های وابسته به یک نهاد از شیوع دم درآوردن بر اثر مصرف محصولات تراریخته در هند خبر داده بود، در حالی که هرگز چنین نبوده و این مساله با فراوانی بسیار پایین در یک منطقه هند به دلایل دیگر اتفاق می‌افتد.

به هر کسی یک مورد آسیب از مصرف تراریخته بیاورد، 20 میلیون تومان جایزه می‌دهم

قره‌یاضی در پاسخ به این مدعا که مصرف محصولات تراریخته منجر به بروز آلرژی می‌شود، گفت: اگر کسی یک نفر را بیاورد که با مصرف محصولات تراریخته دچار آلرژی شده است، بنده 20 میلیون تومان به او جایزه خواهم داد.

وی ادامه داد: اگر کسی مقاله‌ای نمایه شده در آی.اس.آی و یا گزارشی از مراجع بین‌المللی همچون سازمان جهانی بهداشت، اف.دی.ای و یا سازمان غذا و دارو ایران آورد که مصرف محصولات تراریخته با ضرر همراه است، من 20 میلیون تومان به وی جایزه خواهم داد.

این استاد تمام دانشگاه خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی در گزارشی آورده است که بر خلاف غذاهای سنتی که ابتدا مصرف و بعد عوارض احتمالی آن‌ها شناخته می‌شود؛ تراریخته‌ها قبل از عرضه و مصرف بررسی ده و مجوز دریافت می‌کنند.

مافیای واردات قلم پای تولیدکننده داخلی را می‌شکند

وی در پایان با بیان اینکه 20 سال است محصولات تراریخته به کشور وارد می‌شود، گفت: ما می‌گوییم این محصولات به جای واردات در داخل تولید شود، اما کسانی که وارد می‌کنند جلوی آن ایستاده‌اند؛ هر کس در کشور به سمت تولید داخل می‌رود، مافیای زیادی هست که قلم پایش را بشکند.

انتهای پیام

کد N1911191

وبگردی