آفتاب

دولت تحرک جدیدی به دستگاه دیپلماسی بدهد

دولت تحرک جدیدی به دستگاه دیپلماسی بدهد

یک عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری با اشاره به زمان تعیین شده از سوی آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید، اظهار کرد: دولت باید در حوزه دیپلماسی فعالیت جدیدی آغاز و تحرکی نو به دستگاه دیپلماتیک خود ببخشد تا با انجام یکسری اقدامات عملیاتی در جهت بی‌اثر کردن تحریم‌های پیش‌رو تلاش کند.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نابسامانی‌های بازار ارز و سکه با تاکید بر اینکه عوامل این نابسامانی‌ها بخشی اقتصادی و بخشی مربوط به مسائل سیاست خارجی است، اظهار کرد: به نظر می‌آید آثار مسائل اقتصادی تاثیر بیشتری بر وضعیت امروز بازار ارز و سکه داشته است.

وی با اشاره به تعیین سقف نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: تغییر نرخ سود بانکی باعث شد که سپرده‌گذاران بانکی نقدینگی خود را به سمت بازار ارز و سکه ببرند، گرچه این اتفاق تنها دلیل وضعیت امروز نابسامانی‌های اقتصادی نیست اما همزمانی اجرای این سیاست با موضع‌گیری ترامپ درباره خروج از برجام و در نهایت خروج آمریکا از برجام باعث ایجاد تاثیرات روانی در داخل و در نهایت مواجه شدن بازارهای مالی از جمله بازار ارز و طلا با نوعی آشوب شد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه «کمتر کسی است که  ریشه اتفاقات اخیر اقتصادی و نابسامانی‌های بازار ارز و طلا را در کارشکنی آمریکا و خروج از برجام و اعلام تمایل مقامات آمریکایی برای بازگرداندن تحریم‌ها نداند»، تاکید کرد: قطعا تا به امروز تهدیدات آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها به معنای عملی اجرایی نشده است ،اما آنها زمانی را برای اعمال تحریم‌های خود در نظر گرفته‌اند؛ در این زمینه دولت باید در حوزه دیپلماسی فعالیت جدیدی را آغاز کند و تحرکی نو به دستگاه دیپلماتیک خود ببخشد تا با انجام یکسری از اقدامات عملیاتی برای بی‌اثر کردن تحریم‌های پیش‌رو تلاش کند.

قنبری با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهوری به دو کشور اروپایی، افزود: در این مسیر دولت اقدامات خوبی را آغاز کرده است، اما این اقدامات باید سرعت بیشتری پیدا کند و با تحرکی مناسب، دستگاه دیپلماسی در مسیری حرکت کند که کمترین آسیب را از تصمیم اخیر آمریکا داشته باشیم .

عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری همچنین با بیان اینکه «هدف آمریکا از اتخاذ سیاست‌های جدید علیه ایران، گسترش نارضایتی‌های داخلی است»، خاطرنشان کرد: آمریکا تحریم‌های جدید را با هدف افزایش نارضایتی‌ها وضع کرده و می‌خواهد به نوعی میان حاکمیت و مردم در کشور فاصله ایجاد کند. در این شرایط همه باید مراقب باشند و با اتخاذ مواضعی درست و منطقی به گونه‌ای عمل کنند که کمترین آسیب متوجه کشور شود. همگان باید هوشیار باشند و بدانند که کمترین سوء محاسبه می‌تواند کشور را در معرض آسیب‌های جدی از سوی آمریکا قرار دهد.

قنبری تصریح کرد: با تدوین و اجرای یکسری برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت در حوزه سیاست خارجی و ترکیب آنها با یکدیگر می‌توانیم بحران پیش‌رو را پشت سر بگذاریم؛ البته در این زمینه حرکت کردن با انعطاف، تدبیر و عقلانیت توام با دفاع از ارزش‌های ملی و کوتاه نیامدن در برابر منافع حیاتی ما را به هدف خواهد رساند.

انتهای پیام

کد N1910204

وبگردی