آفتاب

ماهنامه «سرزمین‌من» منتشر شد/تمام تابستان تفریح کن

ماهنامه «سرزمین‌من» منتشر شد/تمام تابستان تفریح کن

تازه‌ترین شماره ا ماهنامه ایران‌شناسی «سرزمین‌من»، در تیر 1397 منتشر شد. در این شماره گزارش‌ها و مقاله‌هایی درباره بررسی نقش شکار در ظروف ساسانی،‌ نمدمالی در مازندران منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صد و سومین شماره ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی «سرزمین‌من»، در تیر 1397 منتشر شد. در این شماره گزارش‌ها و مقاله‌هایی درباره بررسی نقش شکار در ظروف ساسانی،‌ نمدمالی در مازندران، محوطه باستانی تپه‌یحیی، چشمه‌علی تهران، بررسی نقش رازگونه سفال تپه حسنلو، قصه عشق اسکندر مقدونی به دختر والی بلخ، اولین بناهای مدرن تهران، داستان خانه تاریخی ظهیرالدوله، پدیده طبیعی ناودیس‌های کلات‌نادری،‌ عروس دریایی، جنگ قهرمانان تمدن‌های مختلف با شیر به همراه 30 پیشنهاد ویژه برای تفریحات تابستانی در بخش راهنمای سفر تیرماه منتشر شده است.

شکار شاهانه

در بخش «تاریخ هنر» مقاله‌ای تحت عنوان «شکار شاهانه» به بررسی نقوش شکار سلطنتی در ظروف دوره ساسانی می‌پردازد. در این مقاله نقوش نمادین بشقاب‌های فلزی دوره ساسانی که گاه به صورت استعاری برای نمایش قدرت پادشاه یا حضور و شکار حیوانات وحشی و غیروحشی برای طلب برکت و آبادانی و دفع نیروهای اهریمنی به کار رفته است مورد بررسی قرار گرفت.

هنر رنگ و رنج

«سرزمین‌من» در بخش «مردم‌ایران» این شماره با عکسهایش قصه مردی را روایت می‌کند که نزدیک به 60 سال از عمرش را در  نمدمالی صرف کرد تا این هنر به شیوه سنتی‌اش همچنان در مازندران زنده بماند.

 کهن‌شهر صنعتگران

سفر تاریخی این شماره «سرزمین‌من» در قسمت هشتم مقاله‌های سریالی «نخستین‌ حکومت‌ها» به حدود هفت هزار سال پیش است. این مقاله به بررسی یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی ایران در غرب استان کرمان می‌پردازد؛ «تپه یحیی» چهارراه فرهنگی-بازرگانی در جنوب شرقی ایران که از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده ایران است و کمتر شهر باستانی را می‌توان یافت که از لحاظ قدمت با آن برابری کند.

چشمه برکت

در بخش «تاریخ» این شماره «سرزمین‌من»، در گزارشی به روایت «احمد مسجدجامعی» عضوشورای شهر تهران، به دیدار «چشمه‌علی» شهرری می‌رویم.

قاب جهان‌نما

«کارگاه عکس» این شماره، منتخبی از عکسهای برنده مسابقات معتبر «وردپرس» سال 2018 در بخش محیط‌زیست و طبیعت را به همراه اطلاعات فنی و کیفی عکس‌ها  پیش رویتان می‌گذارد.

دانستنی‌های ایران

مطالب کوتاه و خواندنی در بخش «دانستنی‌های ایران» ماهنامه «سرزمین‌من»، این‌بار نیز اطلاعات خوبی را به خوانندگانش ارائه کرده است. بخش «رازهای باستان‌شناسی» در مطلبی با عنوان «دست‌های بخشنده حسنلو» به بررسی نقش عجیب و بی‌همتایی بر تکه سفال سه هزارساله کشف شده در «تپه حسنلو» پرداخته است؛ «قصه عشق اسکندر» در بخش «رازهای تاریخ» هم به این سوال جواب می‌دهد که اسکندر مقدونی چطور عاشق رکسانا دختر والی بلخ شد؟. اولین بناهای مدرن و نئوکلاسیک ایران در مطلب«نخستین برج مدرن پایتخت» در بخش «نخستین‌ها» بررسی شده و «خانه ظهیرالدوله» داستان خانه تاریخی ظهیرالدوله را که برای 120 سال پنهان مانده است، روایت می‌کند. در بخش «میراث زمین»، پدیده‌های طبیعی ناودیس‌های کلات که به خوبی از گنج‌های فتوحات نادرشاه حفاظت کردند در مطلب «ناودیس‌ها و گنج نادر» بررسی شده و «بانوی خلیج‌فارس» به ژله‌فیش‌ها که ایرانیان آن را عروس دریایی می‌نامند، پرداخته است. بخش «ایران و جهان»، در مطلب «جنگجو و شیر» نیز به بررسی نبرد قهرمانان تمدن‌های مختلف با شیر می پردازد.

راهنمای سفر در تیرماه

تمام بخش «راهنمای سفر» این شماره ماهنامه «سرزمین‌من»، به معرفی تفریحات مهیج و مجموعه‌های تفریحی شهرهای مختلف و اغلب گردشگرپذیر ایران پرداخته است تا در دسته‌بندی ارتفاع، آب‌بازی، سرعت، ورزش، ترس و هیجان 30 پیشنهاد طلایی برای بازی، سرگرمی و هیجان در تابستان ارائه کند. در این ویژه‌نامه تفریح، مطالبی چون «شنا درباد» در دسته تفریحات در ارتفاع، به معرفی ماجراجویی در تونل عمودی باد شبیه‌ساز سقوط آزاد پرداخته و ورزش‌ها و تفریحات آبی در ساحل‌های ایران، در مطلب «شادی دریایی» بررسی شده؛ مطالب «هیجان بدون فرمان» و «تا می‌توانید گاز بدهید!» در دسته سرعت، به معرفی اماکن تفریحی برای تجربه سرعت و هیجانِ سواری با سورتمه‌های ریلی و ماشین‌سواری در پیست‌های کارتینگ پرداخته است. در دسته تفریحات ورزشی هم مطلب «نبرد رنگ‌ها» مراکزی را برای نبرد در میدان‌های دو بازی مهیج پینت‌بال و لیزرتگ معرفی کرده است. «آزادی با حل معما» بازی جدید را با نام اتاق فرار معرفی کرده که در کنار چهار پیشنهاد دیگر در دسته ترس و هیجان، خوانندگان را برای گذراندن تابستان هیجان‌انگیزتر راهنمایی می‌کند.

کد N1909687

وبگردی