آفتاب

پرورش قزل‌آلا در دمای بالا امکان پذیر نیست/ به دنبال پرورش گونه‌های جدید در آبزی پروری هستیم

پرورش قزل‌آلا در دمای بالا امکان پذیر نیست/ به دنبال پرورش گونه‌های جدید در آبزی پروری هستیم

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: به دنبال پرورش گونه های جدید در آبزی پروری هستیم که با توجه به چهار اقلیم بودن و شرایط محیطی کشور امیدواریم بتوانیم به تولید دو میلیون تن تیلاپیا برسیم.

محمد پور کاظمی رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص توجه به ماهیان بومی به جای پرداختن به ماهیان وارداتی مانند تیلاپیا اظهار کرد: محدودیت‌های کشور از لحاظ شبکه‌های بومی و مدیریت پایدار ایجاب می‌کند که از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

وی افزود: زمانی که ماهی را در دمای 28 تا 35 درجه پرورش می‌دهیم قزل‌آلا توان پرورش در این دما را ندارد. قزل‌آلا در چشمه سار با دمای بسیار پایین و اکسیژن بالا پرورش می‌یابد. در مناطق مرکزی و جنوبی ایران مناطقی وجود دارد که اکوسیستم دریایی و آبی وجود ندارداما شرایط برای پرورش قزل‌آلا فراهم می‌شود.

پور‌کاظمی اذعان داشت: به دنبال پرورش گونه های جدید در آبزی پروری هستیم و با توجه به چهار اقلیم بودن و شرایط محیطی کشور امیدواریم بتوانیم به تولید دو میلیون تن تیلاپیا برسیم.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تصریح کرد: با 150 هزار تن قزل‌آلای تولیدی به مقام اول در تولید این ماهی در آب شیرین رسیده‌ایم. اقداماتی که برای این ماهی انجام شده اصلاح نژاد قزل‌آلا، طرح spf، تولید واکسن بر علیه بیماری‌های ویروسی و کیت‌های تشخیصی و استفاده از سیستم‌های نوین برای افزایش تولید در واحد سطح است که در دستور کار قرار گرفته است.

کد N1909097

وبگردی