آفتاب
پایان سکوت ۲ ساله

دلیل اهدای گواهینامه درجه یک به منوچهر شاهسواری/ ارشاد پاسخ داد

دلیل اهدای گواهینامه درجه یک به منوچهر شاهسواری/ ارشاد پاسخ داد

گواهینامه های درجه یک تا سه هنری طی ۲ سال اخیر در سکوت خبری به افراد اهدا شده اند که همین مساله شائبه هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی شائبه‌های ایجاد شده درباره دلایل اعطای گواهینامه درجه یک هنری به وی آن هم زمانی که دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان بود، در نامه‌ای به وزیر این گواهینامه را بازگرداند.

هرچند وی در نامه‌ای به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر طی شدن روند قانونی برای اعطای گواهینامه درجه یک هنری به وی، دلیل بازگرداندن آن را جلوگیری از ایجاد حاشیه دانست، اما خیلی زود دامنه این مسایل به دیگر افرادی که در زمان های مختلف این نشان را دریافت کرده بودند رسید که یکی از این افراد منوچهر شاهسواری مدیرعامل فعلی خانه سینما است که در دولت یازدهم گواهینامه درجه یک هنری دریافت کرد.

۱۸ تیرماه سال ۹۴ با حضور علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رییس پیشین سازمان سینمایی به ۱۸ نفر از سینماگران گواهینامه درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است، داده شد که همان موقع این موضوع با انتقاد رسانه ها مواجه شد چراکه برخی افراد را شایسته دریافت این نشان نمی دیدند.

فارغ از انتقاد به اسامی آن ۱۸ نفر مساله دیگری که مورد پرسش بود این بود که این انتخاب ها چگونه انجام می شوند و چرا از آن تاریخ به بعد (تا امروز که خبری رسمی از سوی مدیریت جدید شورای ارزشیابی به رسانه ها ارسال شد) اهدای گواهینامه ها از سوی وزارت ارشاد اطلاع رسانی نشد. از ۱۲ مرداد ۹۵ که این گواهینامه با حضور عباس صالحی وزیر فعلی ارشاد به تعدادی از چهره های ادبی داده شد دیگر هیچوقت اعطای این نشان ها اطلاع رسانی رسمی نشد.

این موضوع نشان می دهد که شورای ارزشیابی هنرمندان ترجیح داده بود این گواهینامه ها را در سکوت خبری به افراد اعطا کند و حتی با مراجعه به سایت ارشاد هم ردپایی از ده ها گواهینامه درجه یک تا سه اهدا شده از سوی دولت دیده نمی شود.

اما آنچه که جای امیدواری دارد این است که شورای ارزشیابی هنرمندان در دوره جدید به دبیری محمدرضا اسدزاده اطلاع رسانی شفاف تری دارد به طوری که امروز ۶ تیر ماه و پس از ۲ سال خبر اعطای گواهینامه هنری به سه هنرمند موسیقی نواحی خراسان اطلاع رسانی رسمی شد.

انتقادهای چند روز اخیر که معاون هنری وزیر ارشاد و از سوی دیگر مدیرعامل خانه سینما را نشانه رفته بیشتر به این دلیل است که در فهرست افرادی که گواهینامه درجه یک هنری گرفته اند کمتر چهره ای با پست و مقام دولتی و صنفی دیده می شود و از سوی دیگر کارشناسانی نیز این سوال را مطرح کرده اند که آیا کیفیت فعالیت این افراد در اندازه دکترای افتخاری هنر است یا خیر؟

با به وجود آمدن این حواشی شاخصه های اخذ این نشان را از دبیرخانه شورای ارزشیابی هنرمندان و نویسندگان کشور و محمدرضا اسدزاده دبیر این شورا جویا شدیم و در متنی که دبیرخانه شورای ارزشیابی هنرمندان و نویسندگان در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده، آمده است:

«گروه محترم هنر خبرگزاری مهر

با سلام

پیرو استعلام از دبیرخانه شورای ارزشیابی هنرمندان و نویسندگان کشور، درباره درجه هنری جناب آقای منوچهر شاهسواری، موارد زیر به اطلاع می رسد:

اول: جناب آقای منوچهر شاهسواری در رشته تهیه کنندگی در مورخ ۹۴/۵/۲۵ از شورای ارزشیابی درجه "یک افتخاری" گرفته است.

دوم: درجه یک افتخاری به افراد بالای ۵۰ سال داده می شود که در حوزه تخصصی خود، آثار متعددی داشته و پیشکسوت محسوب می شوند.

سوم: درجه ایشان با نظر موافق سه تن از متخصصان سینما، به تایید نماینده تام الاختیار رییس صدا و سیما، نماینده تام الاختیار وزیر علوم و نمایندگان فرهنگستان هنر و سازمان سینمایی رسیده که در نهایت به تایید و امضا وزیر محترم وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است.

با احترام

دبیرخانه شورای ارزشیابی هنرمندان و نویسندگان کشور»

بر اساس این متن، منوچهر شاهسواری گواهینامه خود را به دلیل حضور در رشته تهیه کنندگی دریافت کرده است. طبق اطلاعات ویکی پدیا وی از سال ۷۴ تا سال ۹۳ تهیه کنندگی ۷ فیلم سینمایی را در کارنامه کاری خود دارد که شامل «براده‌های خورشید» در سال ۱۳۷۴ ساخته محمدحسین حقیقی، «تعطیلات تابستانی» در ۱۳۷۴ به کارگردانی فریدون حسن پور، «ماه و خورشید» در سال ۱۳۷۴ ساخته محمدحسین حقیقی، «مخمصه» در سال ۱۳۸۶ ساخته محمدعلی سجادی، «یک گزارش واقعی» در سال ۱۳۸۷ ساخته داریوش فرهنگ، «فصل باران‌های موسمی» در سال ۱۳۸۸ ساخته مجید برزگر و «مزار شریف» در سال ۱۳۹۳ ساخته عبدالحسن برزیده است.

کد N1903476

وبگردی