آفتاب

مصرف مکمل‌ها قبل از بلوغ، موجب توقف رشد قدی می‌شود

مصرف مکمل‌ها قبل از بلوغ، موجب توقف رشد قدی می‌شود

همشهری آنلاین: مصرف مکمل‌ها قبل از رسیدن به سن بلوغ، موجب توقف رشد قدی، تیرگی پوست و رشد غیرطبیعی مو در بدن می‌شود.

به گزارش ایرنا، بازرس واحد نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عوارض کبدی، روانی و قلبی را از پیامدهای مصرف خودسرانه مکمل‌ها دانست.

 دکتر حسین مراحل افزود: اختلال در عملکرد کبد، افزایش آنزیم‌های کبدی، سرطان، پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، وابستگی فیزیکی و روانی به دارو، افزایش فشار و چربی خون و افزایش احتمال سکته‌های قلبی و مغزی از دیگر عوارض خطرناک مصرف مکمل‌ها است.

 مصرف مکمل در بانوان نیز موجب رشد موهای زائد، کلفت شدن صدا، پوست چرب و کم‌خونی می‌شود.

اين مقام مسئول گفت: جوانان باید درنظرداشته باشند،  اخذ مشاوره درباره مکمل‌ها از مربیان ورزشی و تهیه آنها از باشگاه‌ها و فروشگاه‌های غیرمجاز عرضه مکمل‌ها، غیرقانونی است و لازم است مکمل‌ها را در صورت نیاز پس از مشورت با پزشک متخصص در حوزه مصرف مکمل بدنسازی، فقط از داروخانه‌ها خریداری کنند.

مراحل ادامه داد: فرآورده خریداری شده حتما باید دارای برچسب اصالت باشد و با استعلام کالا با مراجعه به سایت www.ttac.ir از اصل بودن آن اطمینان حاصل شود.

با توجه به آغاز فصل تابستان، مراجعه جوانان و نوجوانان به اماکن ورزشی برای گذراندن اوقات فراغت به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد و در این بین از باشگاه‌های بدنسازی نیز استقبال بیشتری می‌شود.

از آنجایی که برخی تبلیغات باشگاه‌های بدنسازی فریبکارانه است و نوجوانان باید هنگام مراجعه به این باشگاه‌ها به ویژه در مورد مصرف مکمل‌ها هشیار باشند.

بازرسان به صورت گسترده بازرسی‌های لازم از باشگاه‌های بدنسازی را انجام مي‌دهند و با باشگاه‌های متخلف طبق قانون رفتار می‌کنند. نداشتن جواز کسب و کارت بیمه ورزشی، استفاده نکردن از مربی متخصص و دارای مدرک و نبود ارتباط با پزشک و مشاور ورزشی از تخلفات شایع در باشگاه‌ها است.

مهمترین و تاثیرگذارترین تخلف باشگاه‌ها که بر سلامت مشتریان تاثیر می‌گذارد، فروش و توزیع دارو، مکمل و پودرهای غیرمجاز بدن‌سازی است که بازرسی و برخورد با این تخلف در حیطه وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

کد N1902485

وبگردی