آفتاب

کره شمالی و جنوبی درباره ایجاد یک خط آهن میان دو کشور گفت‌وگو کردند

کره شمالی و جنوبی درباره ایجاد یک خط آهن میان دو کشور گفت‌وگو کردند

این گفت‌وگوها، که برای نخستین‌بار در ۱۰ سال گذشته صورت می‌گیرند،‌ در روستای پونمون‌جون برگزار شد که در منطقه بی‌طرف میان دو کشور قرار دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کره شمالی و کره جنوبی امروز -سه‌شنبه- گفت‌وگویی را درباره خط راه‌آهن میان دو کشور برگزار کردند. این خط آهن که بناست از میان این دو همسایه بگذرد،‌ پیوندی فیزیکی است که رابطه میان پیونگ‌یانگ و سئول را دگرگون خواهد کرد. 

این گفت‌وگوها که برای نخستین‌بار در ۱۰ سال گذشته صورت می‌گیرند،‌ در روستای پونمون‌جون برگزار شد که در منطقه بی‌طرف میان دو کشور قرار دارد.

البته میان پیونگ‌یانگ و سئول یک خط راه‌آهن وجود دارد که از شهر سینوجو می‌گذرد و به مرز چین می‌رسد. ژاپن در اوایل قرن بیستم این خط راه‌آهن را، پیش از جنگ دو کره و دهه‌ها جدایی، احداث کرده بود. 

اما ایجاد یک مسیر راه‌آهن میان دو کشور تغییری بنیادین در شبه‌جزیره محسوب می‌شود چراکه از زمان جدا شدن دو کشور در ۱۹۵۳، هیچ ارتباط مستقیمی میان مردم دو طرف وجود نداشته است.

«کیم جوئنگ-ریئول»، رئیس تیم اعزامی کره جنوبی، پیش از شرکت در این دیدار گفت که هرگونه اقدام عملی تنها زمانی ممکن می‌شود که از تحریم‌ها کاسته شود. 

وی افزود: «اما می‌توانیم به تفصیل درباره پروژه‌های گوناگونی که پس از برداشته شدن تحریم‌ها امکان عملی شدن‌شان وجود دارد، تحقیق کنیم.»

   

 

کد N1901960

وبگردی