آفتاب
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

از رد پرونده ارسباران تا برپایی نمایشگاه آثار تاریخی ایران درهلند

از رد پرونده ارسباران تا برپایی نمایشگاه آثار تاریخی ایران درهلند

افتتاح نمایشگاه آثار تاریخی ایران در هلند، وعده برگشت آب به چشمه علی و جا ماندن ایران از تبلیغات در روسیه از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته رئیس سازمان میراث فرهنگی در واکنش به مشکلات آژانس‌داران که به قول بانک مرکزی اعتماد کرده بودند و درخواست حواله ارزی خود را به سازمان میراث فرهنگی داده بودند و مشکلاتی برای آنها بوجود آمده بود، گفت: بانک مرکزی برای دادن حواله ارزی اولویت بندی می کند. برای کالاهای غیرضرور و غیراساسی نیز در روزهای آینده تدبیری می اندیشد. ما نشنیده ایم که آژانس داران دچار مشکلی شوند. بهتر است که آژانس داران به سمت گردشگری داخلی پیش بروند نه گردشگری خارجی.

وی ادامه داد: برای حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاههای خارجی نیز حمایت می کنیم تاکنون هم اگر آنها در نمایشگاه خارجی شرکت کرده بودند با حمایت ما بوده است.

مونسان درباره تناسب میان گردشگران داخلی و خارجی نیز گفت: از ۹ میلیون گردشگر خروجی که داریم ۲ تا ۲.۵ میلیون نفر آنها مربوط به رویداد ۳ روزه اربعین است که آنها هم ارز از کشور خارج نمی کنند. تقریبا نیمی از این آمار ۹ میلیونی را گردشگران زیارتی ما تشکیل می دهند که آنها هم حداقل ارز را از کشور خارج می کنند.

در این هفته همچنین محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: نشست کمیته میراث جهانی یونسکو به مدت ۱۰ روز از یکشنبه ۳تا ۱۳ تیرماه برای بررسی ثبت جهانی ۳۰ محوطه تاریخی در بحرین برگزار می‌شود.

قرار است پرونده های میراث طبیعی ارسباران و محور ساسانی فارس مورد بررسی قرار گیرد. اما متاسفانه به رغم تلاش های انجام شده پرونده ارسباران از سوی IUCN رد و پرونده محور ساسانی فارس از سوی ایکوموس دارای اشکال اعلام شد.

وی گفت: با این وجود فضای دیپلماسی بین کشورهای عضو در بحرین و بویژه در هنگام رای گیری برای ثبت این پرونده بی تاثیر نیست.

در این هفته همچنین پس از ۱۰ روز از روز جهانی صنایع دستی مراسم سخنرانی در کاخ نیاوران برگزار شد. در این مراسم از چند هنرمند صنایع دستی تقدیر به عمل آمد. همچنین اعلام شد که هنرمندان روستای و عشایر بیمه خواهند شد.

در این هفته خبرگزاری مهر در گزارشی به نقد فرصت سویی در جام جهانی روسیه پرداخت و اعلام کرد که این بار نیز در این رویداد جهانی، ایران و سازمان میراث فرهنگی خواب مانده است.

از سوی دیگر نقش یوز که قرار بود به صورت پررنگ تری روی لباس تیم ملی ایران باشد به یک تصویر کوچک، محدود شد.

نشست خبری دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران نیز در این هفته پس از سه ماه از آمدن او به این اداره کل برگزار شد.

وی اعلام کرد که با مسئولان مترو شهرری صحبت کرده و آنها گفته اند اگر ۲۰ متر دیگر پیش بروند آب به چشمه علی بر می گردد.

بزرگ نیا همچنین گفت که موزه های استان تهران به مکانی امن برای انتقال آثار در زمان بحران نیاز دارند.

وی درباره اقامتگاههای بوم گردی نیز گفت: در شهر تهران به یک اقامتگاه مجوز فعالیت داده ایم. امسال حداقل ۱۰۰ واحد بوم گردی دراستان ایجاد می‌شود.

نمایشگاه ایران مهد تمدن در موزه ای در هلند نیز این هفته با حضور سفیر ایران در هلند و مسئولان میراث فرهنگی در ایران و هلند برپا شد.

در این نمایشگاه ۱۹۶ اثر در۶۰ مکان باستانی ایران و از دوره های پارینه سنگی، شهرنشینی، هخامنشی، ساسانی و ... به نمایش درآمد.

قرار است در روزهای آینده نیز نمایشگاهی از آثار هلند در موزه ملی ایران برپا شود.

کد N1899919

وبگردی