آفتاب

هانی‌زاده: عربستان، سهمی برای انصارالله در ساختار سیاسی آینده یمن در نظر نمی‌گیرد

هانی‌زاده: عربستان، سهمی برای انصارالله در ساختار سیاسی آینده یمن در نظر نمی‌گیرد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان حاضر نیست که سهمی برای انصارالله در ساختار سیاسی آینده یمن در نظر بگیرد، اظهار کرد: تا زمانی که عربستان بر این موضوع اصرار داشته باشد و به تصرف بخش‌های مهمی از یمن ادامه دهد، گفت‌وگوی سیاسی برای حل بحران یمن به نتیجه‌ای نخواهد رسید.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با ادامه تجاوزات ائتلاف عربی علیه نیروهای انصارالله در بندر الحدیده و همچنین هشدار سازمان‌های بین‌المللی مبنی بر وقوع فاجعه انسانی در این منطقه در صورت ادامه این حملات، تصریح کرد: بعد از حملات 40 ماهه ارتش عربستان و نیروهای هم‌پیمان این کشور علیه انصارالله که تاکنون با ناکامی مواجه شده است، عربستان سعودی با رایزنی با آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و با حمایت ائتلاف عربی تصمیم گرفت که نقشه تجزیه یمن را اجرا کند به نحوی که ارتباط بین شمال و جنوب این کشور قطع شود.

وی با بیان اینکه در همین چارچوب طی روزهای گذشته و همزمان با آغاز مسابقات جام جهانی در حالیکه توجه جهانیان به این رخداد مهم ورزشی است، حملات شدیدی را علیه انصارالله در منطقه الحدیده آغاز کرده است، ادامه داد: شهر الحدیده شهری استراتژیک است که در 225 کیلومتری صنعا پایتخت یمن قرار دارد، به دریای سرخ مرتبط است و این تنها بندری است که در حال حاضر انصارالله می‌تواند از طریق آن کالا و کمک نظامی دریافت کند و با توجه به این ویژگی‌ها این بندر در حال حاضر از موقعیت بسیار مهمی برخوردار است.

وی با بیان اینکه حملات ائتلاف عربی به این منطقه با کمک انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی به دلیل مقاومت‌های صورت گرفته تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده، افزود: در حال حاضر بین انصارالله و قبایل زیدی و کمیته مقاومت یمن ائتلافی صورت گرفته و این ائتلاف تاکنون توانسته در برابر این حملات مقاومت کند و نیروی ائتلاف علیرغم اینکه تاکنون 650 نفر از نیروهایش کشته شده‌اند، نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان به دنبال این است که پس از اشغال شهر بندری الحدیده و اخراج انصارالله از شمال یمن به سمت صنعا پایتخت یمن برود و این منطقه را اشغال کند، تصریح کرد: شهر الحدیده از اهمیت بسیار بالایی برای انصارالله برخوردار است و حملات ائتلاف عربی مانع ورود کالاهای مورد نیاز مردم یمن به این منطقه شده است. اگر شهر الحدیده اشغال شود سه میلیون سکنه آن با فاجعه انسانی روبرو می‌شوند چرا که ارتباط شمال و جنوب یمن از این طریق قطع می‌شود.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی سعی می‌کند شمال، جنوب و غرب یمن را بین عوامل خود تقسیم کند، تصریح کرد: متاسفانه این فجایا در حالی صورت می‌گیرد که جامعه جهانی در برابر آن سکوت کرده است و آمریکایی‌ها بارها مانع از مطرح شدن موضوع یمن و محکومیت عربستان به خاطر حمله به این کشور در شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند.

هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن ابراز امیدواری کرده که مذاکرات سیاسی برای حل این بحران از ماه ژوئیه آغاز شود، اظهار کرد: تا زمانی که نیروهای اماراتی، عربستانی و همچنین سایر نیروهای ائتلاف بخش‌های مهمی از یمن را اشغال کرده باشند و عربستان حاضر به قبول مشارکت انصارالله در ساختار سیاسی آینده یمن نباشد، این مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.

وی ادامه داد: انصارالله نمی‌خواهد زیر یوغ عربستان باشد و عربستان نیز مایل نیست که انصارالله در آینده یمن نقش بازی کند به همین بابت اگر مذاکره‌ای نیز انجام شود با شکست روبرو می‌شود.

انتهای پیام

کد N1898568

وبگردی