آفتاب
وزیر آموزش و پرورش؛

دیگر وقت آزمون و خطا نیست/ موافق حضوربخش خصوصی به شرط نظارت هستیم

دیگر وقت آزمون و خطا نیست/ موافق حضوربخش خصوصی به شرط نظارت هستیم

همایش آموزشی ویژه بازرسان مدارس غیر دولتی صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش آموزشی ویژه بازرسان مدارس غیر دولتی صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این همایش گفت: نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی، با طراحی یک نظام نظارت انجام می شود که در مدارس دولتی هم دنبال می شود و ما به دنبال تقویت این نظام هستیم. همیشه درباره مشارکت و حضور بخش خصوصی در امر آموزش و پرورش انتقاد هست و حتی برخی معتقدند بخش خصوصی در هیچ سطحی نباید وارد آموزش و پرورش شود و برای همین مدام دیدگاه ها تغییر کرده است چون در دوره هایی نیز عده ای بر مشارکت اعتقاد داشتند.

سید محمد بطحایی تاکید کرد: مشارکت ها با رشد رو به رو بوده و توفیقات خوبی به دست آورده است و نمی توان آن را نادیده گرفت.  

وی تصریح کرد: پس از ۴۰ سال دیگر نباید آزمون و خطا کنیم. نه آموزش و پرورش بدون مشارکت به جایی می رسد و نه آموزش و پرورشی که مراقب مشارکت ها و حضور بخش خصوصی نباشد.  باید مراقبت کنیم مشارکت در سطوح تصدی گری گسترش یابد و جایگاه بخش حاکمیتی حفظ و راهبری و سیاست گذاری توسط آن صورت گیرد.

بطحایی گفت: متاسفانه در این فضای افراط و تفریط موسسان اذیت‌های بسیاری را تحمل کردند. ما همه خانواده بزرگی هستیم که غیردولتی‌ها فرزند خوانده آن نیستند. یک خانواده‌ایم و وظیفه سنگین تعلیم و تربیت فرزندان آینده را به عهده گرفتیم و این نگاه‌های خط کشی و جداسازی مدارس دولتی از غیردولتی و درجه بندیها نگاه تخریب کننده‌ای است. در حالی که هم موسسان غیردولتی و هم مدیران مدارس دولتی به سختی حرکت و صورت خود را در بسیاری مواقع با سیلی سرخ نگه می‌دارند و در مسیر تعالی تعلیم و تربیت حرکت می کنند.

بطحایی همچنین گفت: نظارت بخش مهمی از نظام مدیریت در آموزش و پرورش است و این نظارت باید متناسب با مقتضیات روز تغییر کند. نظارت امروز ما از مدارس تصادفی نیست بلکه ما می دانیم باید ناظر چه چیزهایی باشیم. البته ناظران ما نظر اصلاحی نمی دهند بلکه فرق بین استاندارد و آنچه هست را گزارش می کنند.
وی افزود: ما در آموزش و پرورش دریایی از موضوعات داریم و اگر بخواهیم همه موارد را نظارت کنیم، موفق نخواهیم شد؛ مسئولیت اصلی نظارت در مدرسه با مدیر مدرسه است و شایستگی مدیران تعیین کننده کیفیت در مدارس است‌. 

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در زمینه مدارس غیردولتی، حب و بغض‌ها زیاد بوده است و موفقیت مدارس غیردولتی در گروی نظارت و ارائه گزارش است یعنی خانواده‌ها بدانند اگر خطا بوده است، سیستم شناخته و برخورد کرده است؛بنابراین ارائه گزارش‌های مداوم و مهم است و نباید کلی باشد.

وی افزود: برخی رفتارها در مدارس غیردولتی باعث تهدید تمام تلاش‌های انجام شده در این حوزه شده است؛ به عنوان مثال در طی سال‌های گذشته، برخی مدارس غیردولتی، اردوی علمی خارج از کشور می‌گذارند اما این اتفاق باعث حاشیه سازی می‌شود.

بطحایی گفت: عنوان کردیم که بخشنامه کنند مدارس غیردولتی هیچ دلیلی ندارد اردوی علمی خارج از کشور بگذارند.

وی افزود: مثال دیگر، مدرسه غیردولتی، یک فرد خارجی را دعوت کرده است تا درباره تعلیم و تربیت حرف بزند که آن مورد خاص را پیگیری کردم و دیدم فرد چهره خاصی نبوده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران مدارس باید طوری آموزش ببینند که وضعیت مدارس را رصد کنند؛ از نحوه برخورد معلم با دانش‌آموز تا نوع آموزش باید رصد شود.

وی افزود: به‌کارگیری نیروی انسانی در مدارس بسیار اهمیت دارد و باید درباره آن دقت شود؛ ممکن است فردی، پرفسور یا فوق دکتری رشته‌ای باشد اما صلاحیت معلمی ابتدایی را نداشته باشد؛ این موضوع ظرافت تدریس در مدرسه را نشان می دهد.

بطحایی ادامه داد: استفاده از منابع آموزشی غیراستاندارد در مدارس از جمله موارد مهمی است که باید دقت شود و نباید وارد مدارس شود و این بدسلیقگی است که متأسفانه در برخی موارد انجام می‌شود و نباید صورت گیرد.

کد N1898245

وبگردی