آفتاب

برگزاری سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ایران پس از ۶ سال

برگزاری سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ایران پس از ۶ سال

سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ایران پس از ۶ سال برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، میرطاهر موسوی، دبیر این همایش با بیان اینکه انجمن جامعه‌شناسی ایران و مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران در نظر دارند «سومین همایش ملی آسیب‌های اجتماعی ایران» را با همکاری مراکز علمی پژوهشی، سازمان‌ها و نهادها در بهار ۱۳۹۷برگزار کنند، گفت: جامعه بزگ ایران همواره تحولات و تغییرات متنوعی را تجربه کرد. به همین دلیل، در سده اخیر با مطالبات گسترده‌ای روبرو شده که در نتیجه آن فرصت و آسیب‌هایی نیز ایجاد شده است. سرعت، تنوع و چندلایه بودن این تغییرات در دهه‌های اخیر الزاماتی را برای سیاستگذاران اجتماعی فراهم می‌کند تا این مسیر را به صورت منظم رصد و با پرداختن به آسیب‌ها، روند امکان‌شناسی در بهبود شرایط جامعه را جستجو کنند.

وی ادامه داد: در این راستا، طی دو دهه اخیر همایش آسیب‌های اجتماعی ایران در دو نوبت (۱۳۸۰ و ۱۳۹۱)به‌وسیله انجمن جامعه‌شناسی ایران برگزار و نتایج آن در چهارده جلد کتاب منتشر شد. این همایش کانونی به منظور بحث و تبادل نظر وضعیت آسیب‌ها، فرصت‌ها، راهکارها و توصیه‌های سیاستی است که می‌تواند به تقلیل و تعدیل آسیب‌ها کمک کند.

دبیر همایش آسیب‌های اجتماعی ایران با اشاره به محورهای این همایش اظهار کرد: از جمله محورهای این همایش می‌توان به دستاوردهای مفهومینظری و رویکرد تاریخیتحلیلی به آسیب‌های اجتماعی، وضعیت موجود آسیب‌های اجتماعی، سبب‌شناسی آسیب‌های اجتماعی، آثار و پیامدهای آن، روند تغییرات و تحولات آسیب‌های اجتماعی در دهه‌های اخیر و آینده‌نگری آن، ارزیابی سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ها و ساختار مدیریت آسیب‌های اجتماعی، راهکارهای پیشگیری، مداخله، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، شناسایی بسترها، فرصت‌های موجود و امکان‌سنجی آن‌ در کاهش آسیب‌ها و تحولات جهانی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن اشاره کرد.

میرطاهرموسوی اضافه کرد: آسیب‌های خانواده، جامعه زنان، شهری و سکونت‌گاهی، کودکان، نوجوانان، جوانان، سالمندان، حوزه سلامت اجتماعی و روانی و بزهکاری، جرم و جنایت، اعتیاد و قاچاق مواد مخدر، آسیب‌های نوپدید، اقتصادی و رفتارهای جنسی نابهنجار، فراتحلیل آسیب‌های اجتماعی در هریک از موضوعات دهگانه فوق از جمله موضوعات پیشنهادی این همایش است.

وی با اشاره به برگزاری ۱۰پنل و ارائه بیش از ۵۰مقاله در آن‌ها، گفت:از جمله نشست‌هایی که در این همایش بررسی می‌شود، می‌توان به نشست‌های تخصصی مسائل و آسیب‌های اجتماعی زنان، نقد و ارزیابی سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی، سلامت روانی و اجتماعی، مسائل و آسیب‌های اقتصادی، آسیب‌های حوزه خانواده، آسیب‌ها و مسائل جمعیتی، مسائل و آسیب‌های شهری با تاکید بر شهرهای جدید، تجارب سازمان‌های مردم نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ارزیابی انتقادی کارکرد نظریه پژوهش اجتماعی در حل مسائل اجتماعی و آسیب‌های فضای مجازی اشاره کرد.

 در افتتاحیه این همایش نیز، سراج‌زاده، رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران، میرطاهر موسوی دبیر همایش، شیانی، رییس مرکز زنان دانشگاه تهران، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، پرویز پیران، استاد دانشگاه و مسعود چلپی استاد دانشگاه سخنرانی کرده و از مرحوم دکتر محمد عبداللهی، رییس اسبق انجمن جامعه‌شناسی ایران نیز تجلیل به عمل خواهد آمد و بخش ویژه ای از مراسم افتتاحیه به نکوداشت دکتر محمد امین قانعی راد رئیس فقید انجمن جامعه شناسی ایران اختصاص خواهد یافت.
 

کد N1897438

وبگردی