آفتاب

سه سناریوی احتمالی برای نتیجه نشست اوپک

سه سناریوی احتمالی برای نتیجه نشست اوپک

نشست رسمی اوپک پایان هفته جاری برگزار می‌شود و با توجه به سیگنال‌هایی که از سوی تولیدکنندگان بزرگ این گروه ارسال شده است، بازار انتظار دارد در دیدار مذکور با افزایش تولید نفت موافقت شود.

به گزارش ایسنا، با این حال میزان دقیق افزایش تولید همچنان نامشخص است و پیامدهای عدم توافق جمعی ممکن است تبعاتی را به چندین شکل مختلف داشته باشد.

سالهاست که چنین میزان ابهاماتی در آستانه دیدار اوپک مشاهده نشده بود. اختلافات درون گروهی ممکن است نتایج غیرمنتظره‌ای را به همراه داشته باشد. اویل پرایس در آستانه دیدار اوپک سناریوهایی متعددی را مورد بررسی قرار داده که به این شرح هستند:

سناریوی شماره ۱

اوپک و هم پیمانانش در توافق نفتی با افزایش تولید مختصر بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز موافقت خواهند کرد. به نظر می‌رسد بازار هم روی افزایش بین این محدوده حساب کرده است. اما گویا روسیه خواهان افزایش تولید بالاتری است. طبق گزارش‌هایی که چند هفته پیش منتشر شد، روسیه خواهان افزایش تولید این گروه به میزان یک میلیون بشکه در روز است. بلومبرگ اخیرا گزارش کرد که روسیه ممکن است پیشنهاد کند تولید به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند و عملا به پیمان نفتی که اواخر سال ۲۰۱۶ بین کشورهای اوپک و غیراوپک منعقد شد، پایان دهد. با این حال برخی از کشورها مانند آنگولا، مکزیک و ونزوئلا قادر نخواهند بود به سطح تولید سابقشان بازگردند.

عربستان سعودی خواستار افزایش تولید به میزان ملایم‌تری است. به نظر می‌رسد رقم افزایشی که ماه گذشته مطرح شد عربستان ترجیح می‌دهد، حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز است. از آن زمان دورنمای تولید ونزوئلا به حدی تیره شده است که ممکن است ریاض تمایل به تولید بالاتر پیدا کرده باشد.

اگر عربستان سعودی و روسیه به تفاهم برسند و تولیدشان را بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند، آنها بلافاصله عمده افت تولید ونزوئلا طی یک سال گذشته را جبران خواهند کرد. این افزایش به هیچ وجه بازار را از عرضه لبریز نخواهد کرد به خصوص که مازاد ذخایر نفت تقلیل پیدا کرده است. بازار نفت روی این میزان افزایش حساب کرده و این میزان افزایش احتمالات منطبق با انتظارات خواهد بود. در نتیجه قیمت‌های نفت تغییر چندانی پیدا نخواهد کرد.

سناریوی شماره ۲

کد N1896746

وبگردی