آفتاب
یک هفته با میراث فرهنگی و گردشگری؛

از تثبیت ثبت ملی خانه «شهرزاد» تا نگرانی برای آثار تاریخی در خارج

از تثبیت ثبت ملی خانه «شهرزاد» تا نگرانی برای آثار تاریخی در خارج

عدم ارائه حواله ارزی به آژانس داران، تهدید میراث فرهنگی ایران در دوران پسابرجام، صدور حکم تثبیت ثبت ملی خانه دولو از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته خبرگزاری مهر به بررسی نمایشگاه‌های آثار تاریخی در کشورهای خارجی پرداخت و اینکه همزمان با برپایی نمایشگاه آثار دوره قاجار کاخ گلستان و موزه ملی ایران در شهر لانس فرانسه، نمایشگاهی نیز در شهر هلند برپا شده است و تعدادی از آثار تاریخی ایران از موزه ملی به معرض نمایش گذاشته شده است. این در حالی است که این روزها اتفاقات مختلفی ایران را تهدید می کند. خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها و توجهات به ایران برخی از نگرانی‌ها را در مورد امنیت آثار تاریخی در خارج از کشور به وجود آورده است. با این وجود اما مدیر کل امور موزه‌های کشور اطمینان خاطر می دهد که هیچ خطری این آثار را تهدید نمی کند اما در مقابل این موضوع مدیر موزه ملی ایران اعلام کرد که درخواست کرده ایم از طرف هلندی که نمایشگاه آثار تاریخی این کشور که قرار بود سال ۲۰۲۰ در ایران برپا شود، زودتر به ایران بیاید و تا قبل از پایان نمایشگاه ایران در هلند ما میزبان آثار تاریخی آنان باشیم.

همچنین در این هفته، از طرف موزه ملی ایران خبر رسید که ۱۹۶ اثر تاریخی به موزه هلند رفته است. از روز دوشنبه قرار است این نمایشگاه در شهر آسن افتتاح شود.

در این هفته باز هم چشمه علی شهر ری خبر ساز شد و مدیر اداره میراث شهر ری اعلام کرد که هنوز چشمه علی شهرری خشک است و اقدامات علمی در این باره عملی نشده است.   انتقاد این مدیر نسبت به خشک ماندن آب چشمه علی در حالی  بود که از سوی دیگر عضو شورای شهر و رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران هم از وضعیت قلعه گبری در شهر ری انتقاد کرده است.

خبر دیگر این هفته مربوط به راه اندازی رادیو گردشگری است؛ معاون گردشگری کشور در نشستی با مسئولان صدا و سیما بر راه اندازی رادیو گردشگری و اختصاص برنامه‌هایی از صدا و سیما به موضوع معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران تأکید کرد.

یکی از فعالان حوزه گردشگری که به عنوان اولین فرد پس از ابلاغ حواله ارزی به آژانس‌های مسافرتی برای دریافت آن اقدام کرده بود، در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: تاکنون هیچ یک از آژانس‌هایی که درخواست حواله ارزی کرده بودند، موفق به گرفتن آن نشدند. این در حالی است که معاون اول رئیس جمهور گفته بود حواله ارزی ۴۲۰۰ تومانی به آژانس داران تعلق می گیرد. با این وجود آژانس‌های مسافرتی به دلیل اینکه نتوانسته اند هزینه مسافران خود را در خارج از کشور به شرکت‌های گردشگری پرداخت کنند، بدهکار شده اند.

امیر فنائیان به خبرنگار مهر گفته است که ما هیچ وقت از دولت ارز و اسکناس نخواسته ایم چون شرکت‌های گردشگری آن را از ما قبول نمی کنند ما درخواست حواله داده بودیم اما با وجود اینکه قول‌های متفاوتی می دهند ولی آن را عملی نمی کنند.

در این هفته ابراهیم شقاقی مدیر کل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی از صدور حکم تثبیت ملی خانه دولو از سوی دیوان عدالت اداری خبر داد. این همان خانه و لوکیشن سریال شهرزاد بوده است.

در این هفته گزارشی در باره میراث فرهنگی طبس منتشر شد مبنی بر اینکه در دوره ساسانی در شهر طبس و در جایی در دل صخره‌ها، مردم خانه‌هایی می ساختند یا محل ذخیره آذوقه بوده و یا برای جلوگیری از تجاوز دشمن و یا سرکوب آنها مورد استفاده قرار می گرفت. این خانه‌ها هنوز توسط باستان شناسان مورد واکاوی قرار نگرفته اما حفاران غیرمجاز به آن دستبرد زده اند تا شاید آثاری پیدا کنند.

کد N1896508

وبگردی