آفتاب
فاجعه در بلوچستان:

ماجرای تجاوز در ایرانشهر | 41 دختر ربوده شده و مورد تعرض قرار گرفتند +جزییات

ماجرای تجاوز در ایرانشهر | 41 دختر ربوده شده و مورد تعرض قرار گرفتند +جزییات

تجاوز در ایرانشهر | 41 دختر در ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان مورد تجاوز گروهی اعضای یک باند شرور قرار گرفتند. خبر تجاوز به دختران در ایرانشهر را امام جمعه این شهر در خطبه های نماز عید فطر اعلام کرده است. به گزارش آفتاب، عاملان تجاوز به 41 دختر ایرانشهری گروهی از اوباش این شهر بوده اند. دادستان ایرانشهر از دستگیری عامل اصلی تجاوز به دختران ایرانشهر خبر داده است...

تجاوز در ایرانشهر


امام جمعه اهل سنت «ایرانشهر» در استان سیستان و بلوچستان از تجاوز گروهی به ۴۱ دختر در این شهرستان از سوی اعضای یک باند خبر داده است.
کانال تلگرام «بلوچ‌ نیوز» گزارش کرده که مولوی محمد طیب ملازهی این خبر را در خطبه‌ های نماز عید فطر شهرستان «ایرانشهر» اعلام کرده است.
ملازهی گفته یکی از اعضای این باند پس از دستگیری اعتراف کرده که تاکنون به ۴۱ دختر تجاوز کرده‌اند.
وی بی‌ آنکه به هویت این افراد اشاره کند٬ افزوده:
«این اوباش از همین بچه‌ های من و شما بوده‌اند که اگر اسمشان را بگویم٬ عده‌ای سرشان پایین خواهد افتاد.»
ملازهی اضافه کرده که بخشی از این تجاوز‌ها در ماه رمضان روی داده و از مقام‌ های قضایی خواسته تمام اعضای این باند را دستگیر و با آنها  برخورد کند.
امام جمعه اهل سنت «ایرانشهر» ادامه داده این افراد «تعدادی هستند که در همین شهر تیمی هستند که الحمدلله شناسایی» شده‌اند.
کانال تلگرام «بلوچ‌ نیوز» همچنین فیلم سخنرانی این امام جمعه را منتشر کرده است.
مقام‌ های استانی و مرکزی تاکنون درباره این اظهارات واکنشی نشان نداده‌اند.
گزارش‌ های تائید نشده حکایت از آن دارد که اعضای این باند بین چهار تا شش نفر بوده‌اند.
امام جمعه اهل سنت «ایرانشهر» در سخنان خود به صراحت اعلام کرده که فرماندار این شهر در جریان شناسایی و دستگیری یکی از عضو این باند قرار دارد.

واکنش فرماندار ایرانشهر به تجاوز به دختران


نبی بخش داوودی فرماندار ایرانشهر نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: به‌دنبال قضیه زشت و شنیع اخیر در سطح شهر، مجموعه شورای تأمین شهرستان با حساسیت کامل در کمتر از چند ساعت عامل اصلی قضیه را دستگیر و بررسی‌های لازم برای شناسایی و تعقیب دیگر همدستان به جد در دستور کار قرار گرفت.
در ادامه این بیانیه آمده است: به لطف خداوند متعال و دعای خیر مومنان پرونده به‌طور ویژه در دستور کار مراجع قضایی قرار دارد و به‌عنوان رئیس شورای تأمین به مردم قول می‌دهم در راستای برخورد محکم قانونی و قضایی با توجه به حساسیت مدیران قضایی شهرستان ذره‌ای اغماض و مماشات انجام نخواهد شد و بزودی با اتمام رسیدگی‌های قانونی اشد مجازات برای متعرضان به عنف و نوامیس مردم را شاهد خواهیم بود.
در بخش دیگری از بیانیه آمده است: از همه بزرگواران تقاضا داریم اجازه دهید به‌دور از هرگونه اقدامات احساسی و غیر قانونی و جلوگیری از سوء‌استفاده بدخواهان موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و به‌زودی نتیجه امر به سمع و نظر عزیزان رسانده شود.

متجاوز ایرانشهر دستگیر شد


دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر از دستگیری عامل اصلی ربایش دختران در این شهرستان خبر داد.
محمد خانی اظهار داشت: به دنبال ربایش دختری توسط افراد ناشناس در شهرستان ایرانشهر شناسایی و دستگیری عوامل این پرونده در دستور کار شورای تامین، دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی قرار گرفت.
دادستان عمومی و انقلاب ایرانشهر با اشاره به اینکه خوشبختانه تاکنون عامل اصلی این پرونده دستگیر شده، افزود: در حال حاضر تحقیقات در رابطه با علل ربایش و دستگیری همدستان فرد دستگیر شده ادامه دارد و بدون شک به زودی به نتیجه می رسد.
وی با تاکید بر دستگاه قضایی با مخلان امنیت به جد برخورد می‌ کند، ادامه داد: در مورد چنین مواردی برخورد جدی و بدون اغماض است.
نبی بخش داوودی، فرماندار ایرانشهر نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: بدنبال قضیه زشت و شنیع اخیر در سطح شهر، مجموعه شورای تأمین شهرستان با حساسیت کامل در کمتر از چند ساعت عامل اصلی قضیه را دستگیر و بررسی های لازم برای شناسایی و تعقیب دیگر همدستان به جد در دستور کار قرار گرفت.
در ادامه این بیانیه آمده است: به لطف خداوند متعال و دعای خیر مومنان پرونده به طور ویژه در دستور کار مراجع قضایی قرار دارد و به عنوان رئیس شورای تأمین به مردم قول می دهم که در راستای برخورد محکم قانونی و قضایی با توجه به حساسیت مدیران قضایی شهرستان ذره ای اغماض و مماشات انجام نخواهد شد و بزودی با اتمام رسیدگی های قانونی اشد مجازات برای متعرضان به عنف و نوامیس مردم را شاهد خواهیم بود.
در بخش دیگری از بیانیه آمده است: از همه بزرگواران تقاضا داریم اجازه دهید تا بدور از هرگونه اقدامات احساسی و غیر قانونی و جلوگیری از سوء استفاده بدخواهان موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و به زودی نتیجه امر به سمع و نظر عزیزان رسانده شود.

ماجرای دختران ایرانشهر


مولوی طیب ملازهي، امام‌جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر، در خطبه‌های نماز عید از تجاوز به 41 دختر در این شهرستان خبر داد که این موضوع به صورت گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بازخورد‌های فراوانی از سوی کاربران و مردم سیستان‌وبلوچستان داشته است.
در همین زمینه نبی‌بخش ‌داوودی، رئیس شورای تأمین و فرماندار ایرانشهر، درباره انتشار این مطالب در فضای مجازی در گفت‌وگو با وب‌سایت ندای زاهدان گفته بود: پیگیری این مسائل از نظر قانونی فرمت‌های خاص خودش را دارد و به راحتی نمی‌توان دراین‌باره اظهارنظر کرد؛ چراکه تاکنون به تعداد یا اطلاعات مشخصی از موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر دست نیافته‌ایم. در همان ابتدای امر و در کمتر از چند ساعت، عامل اصلی موضوع تجاوز را دستگیر کرده و در حال پیگیری هستیم، اما قضایا پیچیده است و تاکنون به جمع‌بندی نهایی در این موضوع نرسیده‌ایم.
داوودی معتقد است اثبات موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر، مستلزم آزمایش‌ها و پیگیری‌های ویژه است که در دستور کار شورای تأمین و پزشکی قانونی قرار گرفته و به‌زودی اخبار موثق دراین‌باره منتشر خواهد شد. فرماندار ایرانشهر می‌گوید: تاکنون هیچ تعدادی از این موضوع به‌طور قطع مشخص نشده و دامن‌زدن به این موضوعات تا زمان اثبات قطعی آن، سبب پیچیدگی بیشتر موضوع خواهد شد.
ماجرای تجاوز به دختران ایرانشهری به علت حساسیت‌های موجود در استان سیستان‌وبلوچستان، ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد و از طرفی درباره تعداد دختران آسیب‌دیده نیز ابهامات و شبهه‌هایی به نظر می‌رسید؛ هرچند در عمق فاجعه تأثیر نمی‌گذاشت، اما اذهان عمومی نیازمند روشن‌‌شدن ابعاد این فاجعه بودند. مولوی طیب ملازهی، امام‌جمعه ایرانشهر که این خبر را در خطبه‌های نماز عید فطر عنوان کرده بود، دراین‌باره می‌گوید: منبع صحبتی که در عیدگاه نماز عید فطر ایرانشهر داشته‌ام، اولیای یکی از دختران آسیب‌دیده بود که با حجمی از نگرانی و اضطراب از بنده خواستند این موضوع را به گوش مسئولان برسانم تا پیگیری شده و از تکرار این اتفاق جلوگیری شود. او درباره تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر می‌افزاید: طبق اطلاعاتی که تا قبل از نماز عید فطر از طریق خانواده‌ها و اطلاعات انتظامی به بنده رسیده، تعداد قربانیان تجاوز در ایرانشهر در چند ماه اخیر 41 نفر است. آخرین آماری که اداره آگاهی ایرانشهر بر اساس اعترافات فرد دستگیرشده به خانواده یکی از قربانیان داده است، از قربانی‌شدن 41 دختر ایرانشهری حکایت دارد. مولوی طیب می‌گوید: فرد دستگیرشده سرمایه‌دار و غنی است. متأسفانه عده‌ای زور دارند و عده‌ای هم زر و پول دارند و گاهی همراه‌شدن این دو گروه با هم، سبب رخ‌دادن اتفاقاتی مانند تجاوز به دختران در ایرانشهر می‌شود. 

تعقیب امام جمعه ایرانشهر


به گزارش روابط‌عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، با تکذیب ادعای مطرح‌شده مبنی‌بر تجاوز به تعدادی از بانوان در شهرستان ایرانشهر از پیگیری این موضوع در دادستانی کل و مراجع قضائی استان سیستان‌وبلوچستان خبر داد و اظهار کرد: مطابق اعلام مقامات قضائی محلی و دادستانی مرکز استان سیستان‌وبلوچستان و بررسی‌هایی که بنده به عمل آوردم، موضوع به‌ این ‌ترتیبی که مطرح شده است، تکذیب می‌شود. او تصریح کرد: شکایتی از سوی دو یا سه نفر از بانوان انجام شده که باید دید موضوع در چه حدی و به چه کیفیتی بوده است و آیا شکات به شکایت خود باقی هستند یا خیر؟
دادستان کل کشور با ابراز تأسف از اینکه گویا عده‌ای در کشور و با توجه به شرایط موجود برای پرداختن به اخباری که هیچ مبنا و منشأ صحیحی ندارد مأمور هستند، افزود: متأسفانه عده‌ای اذهان عمومی را مورد هجوم خبر دروغین خود قرار داده و تشویش اذهان عمومی می‌کنند، ولی بحث مهم این است که باید موضوع ریشه‌یابی شود.
وی از دستور به مراجع ذی‌صلاح قضائی برای یافتن منشأ و تحت تعقیب قرارگرفتن عامل انتشار این خبر کذب خبر داد و گفت: کسی که چنین خبری را ساخته و بی‌مبنا در یک جمع عمومی و مراسمی اعلام کرده است، حتما باید بتواند این ادعا را اثبات کند و در غیر این صورت این اقدام با عنوان اتهام تشویش اذهان عمومی به موجب قانون قابل تعقیب خواهد بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری از ادامه بررسی‌ها و پیگیری ویژه دادستانی کل درباره این موضوع خبر داد و با بیان اینکه دستگاه قضائی در دفاع از حریم و نوامیس مردم تکلیف قانونی خود را انجام می‌دهد، گفت: قطعا این ماجرا به این کیفیتی که مطرح شده دروغ محض است و منبع این خبر را نیز تحت تعقیب قرار خواهیم داد و مقدمات آن نیز فراهم شده است. امروز کشور ما متأسفانه با آماجی از این‌گونه اخبار جعلی و دروغین مواجه است و همان‌طور که در همه دنیا اتفاقاتی این‌چنینی رخ می‌دهد، در کشور ۸۰‌میلیونی ما نیز ممکن است حوادث سوئی اتفاق بیفتد که البته وظیفه دستگاه قضائی، امنیتی و انتظامی پیگیری و پیشگیری از وقوع این‌گونه مسائل است؛ اما قوه ‌قضائیه با اینکه  فردی از حضور در جمعی سوءاستفاده کرده یک خبر دروغین و جعلی را بدون بررسی صحت و سقم آن منتشر كند و حیثیت و آبروی خانواده‌ها را مورد هجمه قرار دهد، برخورد قاطع خواهد داشت. دادستان کل کشور به همه کسانی که تریبونی در اختیار دارند، توصیه کرد که در بیان مطالبی که جنبه خبری دارد حتما صحت و سقم قضیه را بررسی کنند و افزود: همه بدانند در صورت انتشار یک خبر کذب این‌چنینی که آثار و تبعات سوء اجتماعی دارد قطعا موضوع قابل تعقیب خواهد بود. وی در پایان با تأکید بر اینکه قطعا‌ دستگاه قضائی شکایت کسی را که به قوه ‌قضائیه مراجعه کند در چارچوب قانون پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: همه باید بدانند که مسائل مربوط به امور اخلاقی، نوامیس مردم و مسائلی که جنبه حیثیتی و خانوادگی دارد به موجب موازین شرعی و قانونی باید مکتوم بماند لذا همگان وظیفه دارند اگر حادثه‌ای در جایی اتفاق افتاد آن را مکتوم کنند نه اینکه با طرح در اماکن عمومی در صورت بی‌اساس و بی‌مبنابودن آن ذهن خانواده‌ها و افکار عمومی را مشوش کرده و موجبات سوءاستفاده عده‌ای را فراهم کنند.

تجاوز به دختر ایرانشهر اثبات شد


با وجود اعلام تجاوز به 41 دختر ایرانشهری، به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان سیستان‌وبلوچستان، تا روز گذشته فقط یک دختر به پزشکی قانونی مراجعه کرده است. به گفته رضا عبدی، تاکنون یک نفر از زنانی که در حادثه ایرانشهر مورد تجاوز قرار گرفته‌اند، به پزشکی قانونی این استان مراجعه کرده است.
مدیرکل پزشکی قانونی استان که با ایرنا گفت‌وگو کرده بود، تصریح کرد: فرد 24ساله‌ای که امروز به پزشکی قانونی سیستان‌وبلوچستان مراجعه کرد، مورد اذیت، آزار، تجاوز به عنف و آدم‌ربایی قرار گرفته بود. وی خاطرنشان کرد: علائمی از تجاوز و آزار در وی مشهود بود که نتیجه بررسی‌های انجام‌شده به مراجع قضائی اعلام و از طریق آنها اعلام نظر خواهد شد. مدیرکل پزشکی قانونی استان سیستان‌وبلوچستان گفت: وی در ادعای خود گفته که از سوی چهار نفر مورد تجاوز و آزار قرار گرفته است اما ما نمی‌توانیم تعداد متجاوزان را اثبات کنیم. همچنین در معاینه این فرد آثاری از ضرب‌وجرح نیز مشاهده شده است.

دستگیری متهمان ماجرای ایرانشهر


دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان از بازداشت یکی دیگر از متهمان پرونده تعرض به دختران در ایرانشهر خبر داد و گفت: با توجه به رایزنی ریاست دادگاه فنوج، متهم به‌صورت خود معرف به مرجع قضایی تحویل داده شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی راد دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با میزان، در تشریح این خبر گفت: با توجه به رایزنی ریاست دادگاه فنوج و همکاری معتمدان و ریش سفیدان، متهم از سوی خانواده خودش به‌صورت خود معرف به مرجع قضایی تحویل داده شد.
دادگاه شهرستان فنوج با هماهنگی نیروی انتظامی و با دستور دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان، متهم را به ایرانشهر اعزام کرد.رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان نیز گفت: طی روزهای اخیر و در حاشیه پرونده واقعه ایرانشهر یک عامل تحریک مردم به اغتشاشات در یکی از تجمعات دستگیر شده است.
حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه گفت: در حاشیه پیگیری پرونده اتفاق ایرانشهر، یک نفر در جریان تجمع مردم در ایرانشهر دستگیر شد که به‌دنبال تحریک جوانان و مستند‌سازی و ضبط تصاویر بوده است.
این فرد تلاش داشت از تجمع مردم بهره‌برداری دیگری انجام داده و خوراک خبری برای رسانه‌های بیگانه فراهم کند.
وی ادامه داد: فرد دستگیر شده برادری در خارج از کشور دارد که در رسانه‌های بیگانه فعالیت می‌کند و ارتباط او با این فرد خارج نشین در حال بررسی بوده و موضوع همکاری وی با سرویس‌های جاسوسی هنوز تأیید نشده است.
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده واقعه ایرانشهر نیز گفت: این جریان، مانند دیگر اتفاقات یک پرونده عادی و معمولی بود.
نباید این اتفاق رسانه‌ای و در شبکه‌های مجازی به این شکل پخش می‌شد، دستگاه قضایی به طور جدی در حال پیگیری این موضوع است.
در این پرونده، سه نفر مدعی تجاوز به عنف شده‌اند و تنها یک نفر به پزشکی قانونی مراجعه کرده و پزشکی قانونی هم این موضوع را تأیید کرده است.
اصل موضوع ربایش یک دختر را تکذیب نمی‌کنم، موضوع اتفاق افتاده اما نه آن طور که مولوی گفته و در رسانه‌ها منتشر شده است.
وی تصریح کرد: در اتفاقی که در ایرانشهر رخ داد موضوع این بود که یک دختر خانم مورد ربایش قرار گرفته و این قضیه مربوط به روز سه‌شنبه و قبل از عید فطر بوده که فرد در روز چهارشنبه شناسایی و دستگیر شده است.
وی اضافه کرد: دو پرونده برای این موضوع تشکیل شده یک پرونده در دادسرای ایرانشهر با موضوع آدم ربایی و یک پرونده در دادگاه کیفری یک ایرانشهر در موضوع تجاوز به عنف تشکیل شده است.
بر اساس آخرین گزارش‌ها تاکنون 5 شاکی در این پرونده وجود دارد.
کد N1896452

وبگردی