آفتاب

انتخابات ریاست جمهوری 1400 | کاندیداهای اصلاح طلبان؛ از جهانگیری تا ظریف

انتخابات ریاست جمهوری 1400 | کاندیداهای اصلاح طلبان؛ از جهانگیری تا ظریف

انتخابات ریاست جمهوری 1400 | با اینکه تنها یک سال از روی کار آمدن دولت دوازدهم می گذرد، اما فضای کشور شدیدا انتخاباتی است! هنوز سه سال مانده تا انتخابات ریاست جمهوری 1400، اما گروه های سیاسی دارند کاندیداهای خود را برای قرن جدید معرفی می کنند. اصلاح طلبان نام هایی چون جهانگیری، ظریف، عارف، زنگنه و آخوندی را در سبد انتخابات 1400 دارند..

به گزارش افتاب، سياسيون در جريان اصلاح‌طلب هنوز ميان همراهي با دولت و ورود زودهنگام به عرصه انتخابات دل دل مي‌كنند. از يك سو مي‌دانند كه نبايد پشت دولت مورد حمايت خود را خالي كنند و شكست اين دولت به پاي آنها نوشته مي‌شود و از سوي ديگر تصور مي‌كنند كه دست روي دست گذاشتن در حالي كه رقيب اسب خود زين كرده و آماده تاختن مي‌شود، اشتباه است. اين تنها دوراهي اصلاح‌طلبان نيست و آنها به فرض اينكه مسير ورود به رقابت‌هاي انتخاباتي را در پيش بگيرند به انتخاب ميان ائتلاف و عدم ائتلاف مي‌رسند. برخي اصلاح‌طلبان با توجه به عملكرد دولت روحاني و بي‌پاسخ ماندن مطالبات مردم و جريان اصلاح‌طلب ترجيح مي‌دهند كه از تاكتيك ائتلاف عبور كنند. براي مثال غلامحسين كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران در گفت‌وگويي در اين باره گفته بود كه اگر قرار بر ائتلاف باشد حتما ائتلاف درون جرياني خواهيم داشت و ائتلاف به شيوه قبلي تكرار نمي‌شود.
گروه ديگري از اصلاح‌طلبان اما مي‌دانند كه اگر يك بار ديگر به واسطه ردصلاحيت نيروهاي اصلاح‌طلب در تنگنا قرار بگيرند چاره‌اي غير از ائتلاف دوباره نمي‌ماند. دوراهي ائتلاف و عدم ائتلاف، نوشتن فهرست احتمالي اصلاح‌طلبان را سخت مي‌كند. با اين وجود اسحاق جهانگيري يكي از اعضاي اين فهرست است. او در انتخابات ٩٦ كانديداي پوششي روحاني بود و در مناظرات انتخاباتي چنان درخشيد كه برخي اصلاح‌طلبان ترجيح مي‌دادند اصلا انصراف ندهد. كدورت ايجاد شده ميان دولت و جهانگيري و كم رنگ شدن نقش او حتي سبب شده بود كه برخي به جهانگيري پيشنهاد بدهند كه از دولت جدا شده و از حالا فعاليت انتخاباتي خود را شروع كند.
محمد رضا عارف، رييس فراكسيون اميد كه در انتخابات ٩٢ به نفع روحاني كنار كشيد يكي ديگر از گزينه‌ها، موجود در فهرست اصلاح‌طلبان است. اما اقبال مجلسي‌ها از او در انتخابات هيات رييسه مجلس نشان داد كه حتي در مقابل فردي مثل لاريجاني نيز شانس پيروزي دارد. همين هم سبب شد كه بلافاصله بعد از انتخابات هيات رييسه شايعه كانديداتوري او در انتخابات ١٤٠٠ مطرح شود.
چهره‌هاي سياسي ديگري نيز در فهرست اصلاح‌طلبان قرار دارند كه عمدتا در دولت روحاني مشغول به كار هستند. از محمد جواد ظريف گرفته تا بيژن زنگنه. اگرچه نمي‌توان چالش‌هاي اخير دولت و كاهش شانس اعضاي كابينه را ناديده گرفت. با اين وجود اخبار غير رسمي از برنامه‌ريزي عباس آخوندي براي انتخابات ١٤٠٠ به گوش مي‌رسد. اين‌طور كه شنيده مي‌شود مسعود پزشكيان را نيز بايد به اين فهرست افزود.
اعتماد
کد N1892378

وبگردی