آفتاب

گرجستان روابط دیپلماتیک با سوریه را قطع کرد

گرجستان روابط دیپلماتیک با سوریه را قطع کرد

ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه گرجستان با ارسال یادداشتی به سازمان ملل متحد و نمایندگی سوریه در مصر، قطع روابط دیپلماتیک با این کشور را به طور رسمی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ' اسپوتنیک گرجستان '، دولت تفلیس در واکنش به اقدام اخیر دمشق در مورد به رسمیت شناختن استقلال مناطق «آبخازی» و «اوستیای جنوبی» با سوریه قطع رابطه کرده است.

روابط دیپلماتیک میان گرجستان و سوریه در سال 1994 میلادی برقرار شده و دفتر نمایندگی سفیر سوریه در ایروان پایتخت ارمنستان و سفیر گرجستان نیز در قاهره پایتخت مصر در این زمینه فعال بوده است.

بر اساس این گزارش ،نماینده گرجستان در سازمان ملل متحد ، گزارشی در باره قطع روابط دیپلماتیک با سوریه به «آنتونیو گوترش» دبیر کل این سازمان ارائه کرده است.

«داوید دندوئا» هفته پیش ،مدعی شد که دولت سوریه به تحریک روسیه و با نقض موازین حقوق بین المللی استقلال آبخازی و اوستیای جنوبی را به رسمیت شناخت.

وی با طرح این ادعا که دمشق با این اقدام از تجاوز نظامی روسیه علیه گرجستان حمایت کرده است ،اظهارداشت: دولت سوریه با این اقدام تعهدات بین المللی در باره به رسمیت شناختن تمامیت ارضی و مصونیت مرزهای کشورها ر ا نادیده گرفته است.
به عقیده کارشناسان ، علت اصلی این حرکت سوریه،نزدیکی گرجستان به ناتو و غرب است.

آبخازی و اوستیای جنوبی به عنوان دو منطقه خودمختار در قلمروی گرجستان پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 میلادی جدایی خود از دولت مرکزی تفلیس را اعلام کردند

تلاش های دولت گرجستان برای برقراری کنترل در این دو منطقه جدایی طلب نتیجه ای نداشته است.

تاکنون روسیه ، نیکاراگوا ، ونزوئلا و ناورو ، استقلال آبخازی و اوستیای جنوبی را به رسمیت شناخته اند.

49311

کد N1890677

وبگردی