آفتاب

در جستجوی چرایی تغییر و تحولات مکانی شهر سیرجان

در جستجوی چرایی تغییر و تحولات مکانی شهر سیرجان

طرح بررسی شهر سیرجان در محدوده دایره ای شکل به قطر 30 کیلومتر از شهر فعلی سیرجان، مورد بررسی پیمایشی و مطالعات میدانی دقیق قرار گرفت تا توسعه و گسترش و مکان‌یابی این شهر در دوره‌های مختلف مشخص شود.

به گزارش ایلنا، زینب افضلی (سرپرست برنامه بررسی و شناسایی شهر سیرجان در دوران اسلامی و راه‌های ارتباطی آن) گفت: از اهداف این طرح، چرایی تغییر و تحولات مکانی شهر سیرجان در طول دوران اسلامی و رابطه آن با مسیرهای اصلی ارتباطی است.

او افزود: با توجه به ابهامات موجود درباره استقرار دوره صفوی شهر سیرجان و کمبود اطلاعات باستان‌شناسی در این مورد، طرح پژوهشی حاضر به مرحله اجرا درآمد و تاکنون بخش‌های عمده‌ای از محدوده مورد بررسی و پیمایش فشرده باستان شناسان قرار گرفته و محوطه‌ها، بناها و آثار مختلفی شناسایی و مستندسازی شده‌اند.

به گفته این باستان‌شناس، موقعیت استراتژیک شهر سیرجان و نزدیکی آن به راه‌های تجاری و همچنین داشتن بستر اقلیمی مناسب باعث شکل گیری و شکوفایی این شهر در دوره‌های مختلف اسلامی  شده است، به طوری که در چهار قرن اول هجری مرکز ایالت کرمان و اوج شکوفایی آن بوده است. 

افضلی با اشاره به این نکته که سیرجان در طول تاریخ، فراز و نشیب‌های فراوانی را به خود دیده که باعث جابه‌جایی‌های متعدد از لحاظ مکانی شده است، گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر در نتیجه گسترش  و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، خاکبرداری محوطه‌ها و همچنین حفاری‌های غیر مجاز، بخش‌های مختلف محوطه‌های استقراری شهر سیرجان به شدت در معرض آسیب و حتی نابودی قرار گرفته‌اند.

مجوز انجام این پژوهش توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

کد N1888737

وبگردی