آفتاب

۶ ماه مطالبات مزدی سد چم‌شیر پرداخت نشده/نیاز به کمک وزارت کار و نیرو است

 ۶ ماه مطالبات مزدی سد چم‌شیر پرداخت نشده/نیاز به کمک وزارت کار و نیرو است

مجموع بدهی‌های سد چرم‌شیر ۳۰ میلیارد است. برای برپایی سد نیاز به کمک وزارت کار و تعاون ونیرو است. تامین بودجه‌ی این سد از توان استان خارج است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از مجموع ۲۰۰۰ کارگر سد چم‌شیر،  ۱۳۰۰ کارگر از سال ۹۰ تا امروز به علت تامین نشدن منابع مالی به مرور اخراج شده‌اند. به گفته‌ی معاون اجرایی طرح در صورت عدم تامین بودجه‌ی سد همین ۷۰۰ کارگر باقی‌مانده هم بیکار خواهند شد. این بدان معناست که سدی که تا امروز به گفته‌ی رییس اداره‌ کار گچساران ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه برداشته است؛ تعطیل می‌‌شود. 

 محمدرضا فاضل (معاون اجرایی سد چمشیر گچساران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: معوقات ۸ ماه گذشته‌ی کارگران سد چم‌شیر پرداخت نشده که میزان این معوقات بیش از یک صد میلیارد تومان است.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود، شرایط کنونی در پروژه‌ی سد چم‌شیر گچساران را یک شرایط بحرانی عنوان و خاطرنشان کرد: در نشستی که با مسئولان ارشد استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد از آنان خواستیم برای جلوگیری از تعطیلی کامل این پروژه تدابیر ویژه‌ای بیاندیشند.

در ادامه گفت: با وجود پیگیری‌های مستمر برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز جهت پرداخت معوقات کارگران این سد، متاسفانه اعتباری در این زمینه پرداخت نشده و کارگران تنها به همت خود سر کار هستند.

فاضل با بیان اینکه برای ادامه‌ی کار پروژه‌ی سد چم‌شیر گچساران ماهیانه ۱۰ میلیارد تومان نیاز است، خاطرنشان کرد: مجموع پروژه به ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه کارگران سد چم‌شیر این روزها به پول و آرامش نیاز دارند، تصریح کرد: اگر اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت معوقات کارگران این سد پرداخت نشود، به‌طور حتم شاهد بیکاری ۷۰۰ کارگر در روزهای آینده خواهیم بود.

معاون اجرایی سد چمشیر گچساران گفت: پروژه سد چمشیر این شهرستان تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سه استان کشور به‌طور کامل از مواهب این سد برخوردار خواهند شد.

فاضل شروع عملیات اجرایی سد چمشیر گچساران را از سال ۹۰ عنوان و اظهار داشت: این سد با فاینانس و مشارکت کشور چین به این میزان از پیشرفت فیزیکی رسیده است.

وی از مسئولان کشوری و همچنین استانی در کهگیلویه و بویراحمد خواست؛ پیش از آنکه کارگران این سد از کار بیکار شوند اعتبارات ویژه‌ای برای ادامه این کار تخصیص دهند.

فاضل تاکید کرد: شرایط کنونی در سد چمشیر گچساران خوب نیست و مشکلات موجود به تمام مسئولان استانی گزارش شده است.

                                          احیای سد چم‌شیر به دست وزرات کارتعاون و نیرو است

در ادامه‌ بیژن مهدی‌پور (رییس اداره‌ی کار و تعاون شهرستان گچساران) با استناد به گزارش‌های شرکت، ۱۰۰ میلیارد بدهی را تکذیب کرد و افزود: مجموع بدهی‌های سد چرم‌شیر ۳۰ میلیارد است. تقریبا حقوق و مزایای کارکنان شرکت حدود ۵ میلیارد تومان بوده است. از ابتدای پروژه ۱۰۰۰ میلیارد هزینه‌ی پروژه شده است و برای تکمیل طبق طرح ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است.

 مهدی‌پور، معوقات مالی کارگران این سد را ۶ ماه بیان کرد و ادامه داد: این شرکت ۶ ماه حقوق معوقه از گذشته دارد. به این معنا که از ابتدای پروژه در سال ۹۰ تا به امروز درکل ۶ ماه حقوق معوقه وجود دارد. این شرکت در لیست پرداختی‌های سال گذشته خود ۱۰ ماه حقوق و یک عیدی داشته است.

 وی افزود: در ابتدای سال۹۷ یکی از پیمانکاران اصلی کارش را به علت مشکلات مالی تعطیل کرد و بعد از آن تنها ۷۰۰ کارگر در پروژه‌ی سد باقی ماندند. کارفرمای این طرح شرکت «آب نیرو» از زیرمجموعه‌ی وزارت نیرو است. پیمانکار اصلی شرکت «سابیر» پیمانکار تجهیزات نیروگاهی شرکت چینی «CGGC» است.

وی ادامه داد: برای برپایی سد نیاز به کمک وزارت کار و تعاون و نیرو است. تامین بودجه‌ی این سد از توان  استان خارج است.

کد N1887838

وبگردی