آفتاب
نگاهی به اکران ۲ سال اخیر

سهم ناچیز سینمای کودک از اکران/ فیلم‌هایی که روی پرده می‌سوزند

سهم ناچیز سینمای کودک از اکران/ فیلم‌هایی که روی پرده می‌سوزند

آثار سینمای کودک در دو سال گذشته در حالی رنگ پرده سینما را دیده اند که هم از لحاظ تعداد آثار اکران شده و هم کیفیت اکران در شرایط قابل قبولی نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، با نزدیک شدن به فصل تابستان و تعطیلی مدارس، صاحبان فیلم های کودک و نوجوان در تلاش برای اکران فیلم هایشان هستند تا شاید به دلیل فراغت بیشتر بچه ها فیلم ها بهتر دیده شوند، اما با توجه به وضعیت اکران آثار سینمایی در سال های اخیر به نظر نمی رسد این تلاش های پراکنده به جایی برسد و به نجات سینمای کودک و نوجوان کمک کند.

در حال حاضر نه چندان سینماگران به ساخت آثار این ژانر تمایل دارند و نه سینماداران به اکران این آثار روی خوش نشان می دهند تا جایی که سال گذشته ابراهیم داروغه زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در نامه‌ای به رییس شورای صنفی نمایش خواستار فراهم آوردن شرایط برای اکران فیلم های منتخب جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان شد؛ حمایتی حداقلی و مقطعی که درنهایت به تقویت سینمای کودک و نوجوان و جایگاه آن در گیشه و سهم اکران منجر نشد.

با وجود ارسال این نامه و تاکید بر ایجاد بستر مناسب برای اکران فیلم‌های کودک و نوجوان اما این امر محقق نشد و فیلم های نامبرده در این نامه مانند «شکلاتی» به کارگردانی سهیل موفق، «دزد و پری ۲» به کارگردانی حسین قناعت، «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت، «اسکی باز» به کارگردانی فریدون نجفی و «بیست و یک روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان که منتخب سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بودند و همچنین «پینوکیو و عمو سردار» به کارگردانی سیدرضا صافی که منتخب جشنواره فیلم های کودک همدان بود، شرایط اکران مناسبی پیدا نکردند.

همان زمان صاحبان برخی آثار در گفتگو با خبرگزاری مهر خواهان این موضوع شدند که فیلم هایشان بایگانی نشود و شرایط مناسب برای اکران و تبلیغات آنها ایجاد شود. آنها بر این باور بودند که دولت باید یارانه ای برای خانواده ها درنظر گرفته و از سوی دیگر با توجه به کمبود سالن باید شرایط مناسب تری برای اکران آثاری از این دست فراهم شود، ولی نظرات آنها نشنیده گرفته شد.

مساله رونق سینمای کودک و نوجوان سال هاست در حد شعارهای مدیران سازمان سینمایی باقی مانده و نه در تولید و نه در اکران برنامه ریزی دقیق، جامع و قابل اجرایی وجود ندارد. با نگاهی به فیلم های کودک و نوجوان اکران شده در سال های اخیر می بینیم که سهم کودکان و نوجوانان از سینمای ایران از سال ۹۵ تاکنون اکران ۱۷ اثر بوده است، البته اکران های حداقلی به طوری که اکران کردن آنها با اکران نکردنشان چندان تفاوتی نداشت زیرا سالن های کم و سانس های پراکنده در اختیار آنها قرار گرفت و بسیاری از مخاطبان حتی از اکران شدن این آثار خبردار نشدند.

مساله رونق سینمای کودک و نوجوان سال هاست در حد شعارهای مدیران سازمان سینمایی باقی مانده و نه در تولید و نه در اکران برنامه ریزی دقیق، جامع و قابل اجرایی وجود ندارددر یکی، دو سال گذشته با توجه به پررنگ تر شدن مساله فیلمسوزی بسیاری از آثار نتوانستند به درستی اکران شوند که فیلم های کودک هم از این مساله مستثنی نبودند. بسیاری از آثار سینمای کودک در حالی به نمایش گذاشته شدند که نه تبلیغ مناسبی داشتند و نه سانس های کم آنها مناسب مخاطب کودک و نوجوان بود و به این عوامل باید فصل بد اکران را نیز اضافه کرد.

در این گزارش نگاهی آماری به تعداد فیلم های کودک و نوجوان اکران شده از سال ۹۵ تاکنون داشته ایم.

در سال ۹۵ فیلم سینمایی «جنجال در عروسی» که فیلمی سه‌بعدی به کارگردانی و نویسندگی سیدرضا خطیبی و تهیه‌کنندگی محمد احمدی بود به نمایش گذاشته شد. این فیلم که به فروشی بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان دست یافت، روایتگر مراسم عروسی ای است که کودکان را به آن راه نمی دهند و آنها را به کلبه ای در انتهای باغ تبعید می کنند. بچه ها متوجه می شوند برگزارکنندگان مراسم، قاچاقچی مواد مخدر هستند و ...

کد N1885753

وبگردی