آفتاب
با دستور مقام قضایی و با هماهنگی اتحادیه ناشران انجام شد؛

توقیف صدها کتاب قاچاق در عملیات ضربتی پلیس

توقیف صدها کتاب قاچاق در عملیات ضربتی پلیس

صدها عنوان کتاب های چندین ناشر که به صورت غیرقانونی چاپ و تکثیر شده بود، با دستور مقام قضایی و توسط پلیس و در هماهنگی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ثبت و ضبط شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه شنبه ۵ خرداد ماه پلیس تهران پس از وصول دستور مقام قضایی برای ضبط و جمع آوری تعداد زیادی کتاب که به صورت غیرقانونی توسط عوامل یک باند متخلف در این حوزه منتشر شده بود، در هماهنگی با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مبادرت به جمع آوری و توقیف این کتاب ها و انتقال آنها به انبار اتحادیه ناشران جهت انجام مراحل قضایی بعدی کرد.

تعداد این کتاب ها بسیار زیاد و حجمی حدود ۱۰ وانت را تشکیل می دهد؛ این کتاب ها آثار تعداد زیادی از ناشران از جمله انتشارات امیرکبیر، خوارزمی، فرهنگ معاصر، ققنوس، نشر قطره، نیلوفر، علمی، سخن، علم، پیکان، جاویدان چشمه، مازیار، آگاه، بهجت، آموت، اختران، آبی، جامی، پیام و انتشاراتی های زمان و نیل (که البته هر دو آنها تعطیل شده اند) بودند که پلیس ضمن پلمپ دو مغازه محل کتابفروشی های راسته خیابان انقلاب، دو تن از متخلفین را هم با دستور مقام قضایی بازداشت کرد.

محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بعدازظهر امروز با دعوت از خبرنگاران و عکاسان برای تهیه گزارش از این اتفاق، در نشستی با آنها عنوان کرد: موضوع چاپ غیرقانونی کتاب های ناشران و عرضه آنها بدون رعایت حقوق ناشران اصلی، موضوعی بود که در چند سال گذشته همکاران ما را با خود درگیر کرده است؛ به این معنا که چنانچه کتابی پرفروش می شد، بعد از مدتی ناشران آنها متوجه می شدند فروش کتاب به ثلث و ربع میزان اولیه کاهش پیدا می کرد و به تدریج متوجه جریان فزاینده ای شدند که در آن عده ای سودجو کتاب های پرفروش مجوزدار را به صورت غیرقانونی منتشر و در بازار تکثیر می کردند.

آموزگار ادامه داد: این متخلفین مبادرت به پخش این کتاب ها از طریق دستفروش های کتاب و همچنین نمایشگاه های کتاب و حتی فروشگاه های بزرگ مجازی کالا می کردند. آنها حتی در بسیاری از شهرستان ها که نمایشگاه هایی (البته غیر از نمایشگاه های استانی کتاب) با مجوز اداره ارشاد شهرستان برگزار می شد، مبادرت به عرضه این کتاب ها می کردند.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی نشر گفت: معمولا ناشران کتاب های عمومی به میزان ۱۰ درصد آثارشان پرفروش می شود اما سود این کتاب ها فروش ۹۰ درصد باقی مانده کتاب هایشان را پوشش می دهد. در چنین شرایطی تکثیر همین ۱۰ درصد کتاب های پرفروش آنها، ناشران را با وضعیت اقتصادی بغرنجی مواجه می کند.

آموزگار با اشاره به تفاهم نامه ای که ۱۱ دی ماه ۱۳۹۵ میان این اتحادیه و وزارت ارشاد برای حل این معضل امضا شد گفت: برای اجرای این تفاهم نامه، کارگروهی که اعضای آن را نمایندگانی از وزارت ارشاد و اتحادیه ناشران تشکیل می دهند، ایجاد شد و به تناسب بحث های هر جلسه نمایندگانی از سایر ارگان ها از قبیل پلیس، قوه قضاییه شهرداری و ... به آن دعوت می شدند.

آموزگار با یادآوری اتفاقاتی که در جریان روز موسوم به کتابگردی مسئولان (۲۵ آبان ۹۶) در تهران رخ داد، گفت: در آن روز دستفروشان کتاب بساط خود را از راسته کتابفروشی های کنار خیابان جمع کرده بودند اما به محض اتمام این برنامه، دوباره بساط خود را پهن کردند؛ این موضوع نشان می دهد که باید عزم جدی تری برای حل چنین مشکلاتی در حوزه نشر به وجود بیاید.

وی با اشاره به اینکه مطابق قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و مترجمان مصوب سال ۱۳۴۸ که همچنان اجرا می شود، سرقت ادبی جرم است و مجازات آن سه ماه تا سه سال حبس برای فرد متخلف است، گفت: البته اجرای این مجازات نیازمند طرح دعوی و شکایت در مراجع قضایی است.

وی با ابراز خوشنودی از اینکه قوه قضاییه مدتی است چاپ، انتشار و توزیع کتب فاقد مجوز را در زمره جرم های عمومی قرار داده است، به جلساتی که در ماه های اخیر در دفتر وزیر ارشاد و با حضور معاونین قوه قضاییه، فرماندهان پلیس امنیت و پلیس اماکن و نهادهای صنفی ذیربط برگزار شده است اشاره کرد و گفت: انتشار کتبی که فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند، با موافقت قوه قضاییه جرم عمومی تلقی شده و بر همین مبنا ما از دفتر قضایی درخواست کردیم که به جرم هایی که در این حوزه رخ می دهد ورود کند.

آموزگار سپس به کشف محموله اخیر پرداخت و گفت: در روزهای گذشته یکی از مراکز توزیع همین کتاب ها شناسایی شد  و پس از صدور دستور قضایی، نیروی انتظامی  در هماهنگی کامل با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران مبادرت به جمع آوری حدود ۱۰ وانت از کتاب هایی که به صورت غیرقانونی منتشر شده بودند از دو مغازه کتاب در راسته کتابفروشی های خیابان انقلاب کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که این برخورد قاطع امید را به جامعه نشر برای صیانت از حقوق حرفه ای آنها برگرداند و عنوان کرد: ما از ناشران اصلی این کتاب ها که هم اکنون در زیرزمین ساختمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نگهداری می شود خواسته ایم با مراجعه به این محل و پس از تایید این سرقت از کتاب هایشان زمینه رسیدگی قضایی به پرونده را فراهم کنند.

وی با اظهار تاسف از اینکه در کشور ما به دلایلی چون نپیوستن به معاهده برن و کنوانسیون مربوط به کپی رایت، کتاب هایی هستند که ۱۹ بار ترجمه می شوند بدون آنکه حقوق ناشر اصلی آنها پرداخت شود، تاکید کرد: متاسفانه در رویدادهایی مانند نمایشگاه کتاب حجم این قبیل کتاب ها که به صورت غیرقانونی منتشر شده اند آنقدر زیاد است که واقعا امکان جمع آوری همه آنها از سطح نمایشگاه وجود ندارد!

به گفته آموزگار حتی در یکی از نمایشگاه های استانی کتاب که در شیراز برگزار شده است، پس از بررسی هایی که در روز نخست فعالیت نمایشگاه انجام شد سه غرفه متخلف که مرتکب همین جرم شده بودند پلمپ شدند.

آموزگار تقویت نهادهای صنفی از قبیل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران را لازمه حمایت از حقوق ناشران دانست و ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان تهران تسری پیدا کند تا بتوان نسبت به ایجاد یک تشکل فراگیر در سراسر کشور امیدوار بود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران فضای همکاری میان این تشکل صنفی با دولت را که معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نماینده آن است، بسیار خوب توصیف کرد و از تداوم این همکاری برای برخورد با تخلفات آتی سخن گفت.

آموزگار همچنین با اشاره به مسائل به گفته او پیش پا افتاده و بعضا مضحکی که برخورد با متخلفین حوزه نشر را دچار مشکل کرده است، گفت: شاید برای شما جالب باشد بدانید که به عنوان مثال کتابفروشی ها و مغازه های واقع در راسته خیابان انقلاب در محدوده شهرداری منطقه ۱۱ است اما پیاده روهای این واحدهای کسبی که بساط دستفروشان کتاب است در محدوده شهرداری منطقه ۶ قرار دارد که این مساله امکان برخورد با دستفروشان کتاب را با مشکل اساسی مواجه کرده است!

البته به گفته رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برخورد با دستفروشان کتاب در حیطه اختیارات ماموران برطرف کننده سد معبر شهرداری هاست و نه نیروی انتظامی.

کد N1885471

وبگردی