آفتاب

دهقانی: اکنون زمان اقدام عملی اروپا برای ادامه برجام است

دهقانی: اکنون زمان اقدام عملی اروپا برای ادامه برجام است

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به شروطی که مقام معظم رهبری برای ادامه برجام با اروپا تعیین کردند، اکنون ایران پیام خود را به اروپا داده است و آن‌ها باید اقدامات عملی را انجام دهند و استقلال خود را از آمریکا به همه دنیا نشان دهند.

کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به شروط رهبری برای ادامه برجام با اروپا، اظهار کرد: برجام باعث پذیرش حق غنی‌سازی هسته‌ای توسط ایران به عنوان یک حق مشروع در دنیا شد که در ذیل آن قطعنامه 2231 شورای امنیت نیز این حق را برای ایران به رسمیت شناخت. ایران می‌تواند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کرده و در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

وی افزود: از طرف دیگر با برجام باید تحریم‌های ظالمانه علیه ایران برداشته می‌شد، تحریم‌هایی شامل انتقال پول و مراودات بانکی که این‌ها با مشکل مواجه بود. زمانی که آمریکا در برجام حضور داشت به این تعهدات پایبند نبود و عملا در بسیاری از موارد رویکردی خلاف برجام را انجام می‌داد.

وی یادآور شد: طبق برجام باید طرفین حسن نیت خود را در اجرای برجام نشان می‌دادند و هر ازگونه فشار و تحریمی جلوگیری می‌کردند اما آمریکا خلاف این رویه را در پیش گرفت، با نقض عهد، تعهداتش را اجرا نمی‌کرد، اکنون هم به صورت علنی از برجام بیرون آمده و به دنیا نشان داد که پایبند به تعهدات نیست.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در این بین با توجه به این‌که برجام توافقی چندجانبه بود و شورای امنیت نیز با صدور قطعنامه‌ای بر آن صحه گذاشت، ایران از برجام خارج نشد تا پایبندی سایر طرفین در اجرای تعهدات برجام را محک زده و سپس تصمیم‌گیری کند. بر این اساس وزیر خارجه مذاکراتش را انجام می‌دهد و قطعا نظرات جمهوری اسلامی در این مذاکرات منعکس می‌شود. انتظار می‌رود که اروپایی‌ها با حفظ استقلال خود تحت تاثیر سیاست‌های غلط و غیرقانونی ترامپ قرار نگیرند و همکاری‌های خود را در چارچوب برجام، این موافقتنامه چندجانبه حفظ کنند تا منافع طرفین برقرار شود.

وی با اشاره به بدعهدی اروپایی‌ها، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره داشتند تاریخ گواهی از نقض عهد اروپایی‌ها می‌دهد. ما می‌خواهیم که این نقض عهد تکرار نشود و در عین حال منافع ایران در فعالیت‌های اقتصادی و حفظ حقوقش تامین گردد. البته رهبری در عین حال بر لزوم استفاده از توان داخلی نیز تاکید کرده‌اند، این‌که انقلاب اسلامی ایران به کشورهای غربی از زمان جنگ تاکنون بی‌اعتماد شده به همین دلیل باید نگاه‌مان به استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای بهبود وضعیت اقتصادی باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به بیانات رهبری و تعیین شروط از سوی رهبری، اکنون زمان اقدام عملی از سوی اروپایی‌ها است. ما پیام خود را به اروپا داده‌ایم، آن‌ها باید ثابت کنند که از آمریکا مستقل بوده و می‌توانند بدون وابستگی به آمریکا در حوزه‌های مختلف اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر اروپایی‌ها استقلال خود را از آمریکا نشان دهند قطعا در بعد بین‌المللی نیز اتحادیه اروپا به عنوان بلوک قدرتمند شناخته خواهد شد و می‌تواند در روابط بین‌الملل تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

کد N1884263

وبگردی