آفتاب

سرانه مصرف قارچ در کشور، یک تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم

سرانه مصرف قارچ در کشور، یک تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم

تقوی گفت: ۱۵۰ هزار تن در سال ۹۶ برداشت قارچ داشتیم که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این بخش فعالیت دارند و سه هزار و ۶۰۰ تن صادرات داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها و قارچ خوراکی در نشست خبری که به منظور بررسی حوادث پیش آمده بر اثر مصرف قارچ‌های سمی برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه گیاهان دارویی برای برداشت محصولاتشان به مجوز نیاز دارند اما در حالی که همه نوع منع برای مصرف قارچ‌های طبیعی لحاظ شده نیازی به مجوز نیست و چنین مجوزی برای عرصه‌های طبیعی وجود ندارد.

وی افزود: ۱۵۰ هزار تن در سال ۹۶ برداشت قارچ داشتیم که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در این بخش فعالیت دارند و سه هزار و ۶۰۰ تن صادرات داشتیم. سرانه مصرف ما بین یک تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم متغیر است در حالی که در دنیا مصرف سرانه قارچ دو کیلوگرم است.

تقوی در ادامه تصریح کرد: نیاز به تامین قارچ از طریق درست و واحدهای پرورش و سلامت در دستور کار ما قرار گرفت تا دلیلی ندارد ما وارد ریسکی شویم که خطرآفرین است. رویشگاه‌ها براساس ثابت و متغیر بودن باید مورد بررسی قرار گیرند. صنفی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی بوده در این مورد متضرر شده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها و گیاهان دارویی و قارچ در رابطه با بستن رویشگاه‌ها برای مردم تشریح کرد: بستن رویشگاه‌ها امکان‌پذیر نیست اما باید جلوی عرضه این قارچ‌ها را گرفت. تهیه قارچ خوراکی تنها باید از فروشگاه‌های معتبر و به صورت بسته بندی شده انجام شود. وزارت جهاد کشاورزی تنها وظیفه تولید قارچ دکمه‌ای و تامین منابع مالی را داشته است و این اتفاق قابل پیش‌بینی برای هیچ دستگاهی نیست. بسته‌های قارچ باید برچسب و تاریخ داشته باشند.

وی افزود: شناسایی قارچ سمی از غیرسمی در عرصه‌های طبیعی بدون آزمایشگاه امکان‌پذیر نیست و نباید فریب افراد را خورد. مسمومیت موجود به هیچ عنوان ربطی به قارچ‌های خوراکی استریل در واحدهای مجاز ندارد.

تقوی تاکید کرد: تولید به قدر کفایت وجود دارد و از مردم می‌خواهیم ریسک استفاده از عرصه‌های طبیعی را نکنند. کسانی که به طور طبیعی مبادرت به برداشت می‌کنند زمینه تولید و تامین منابع مالی برای این جوامع روستایی را فراهم خواهیم کرد.

وی با اشاره به بارندگی در هفته‌های عادی خاطرنشان کرد: با توجه به احتمال بارش در هفته‌های آتی موضوع قارچ‌های سمی را هموطنان جدی بگیرند و حتی به آنها دست نزنند. با توجه به اینکه تاکید می‌شود تولیدات در مکان‌های پرورش هیچ مشکلی ندارد برای تامین قارچ از محل‌های معتبر و از بسته‌‌بندی‌های برچسب‌دار استفاده کنید.

 

 

کد N1882533

وبگردی