آفتاب
عضو شورای عالی محیط زیست:

حفظ محیط زیست یک علم انسانی است

حفظ محیط زیست یک علم انسانی است

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست گفت: حفظ محیط زیست پیش از آن که علمی تجربی باشد دانشی انسانی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید عباسپور عضو شورای عالی محیط زیست و رئیس انجمن متخصصان محیط زیست در همایش روز جهانی تنوع زیستی که هم‌اکنون در سالن همایش های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست در حال برگزاری است گفت: ما در ارتباط با مسائل فرهنگی آموزشی و تخصصی در حوزه تنوع زیستی یکی از مهم‌ترین منابعی که در دسترس داریم قرآن کریم است.

عباسپور افزود: ۶ اصل را می‌توانیم از آیات قرآن کریم در این زمینه استفاده بکنیم. یکی این که انسان اشرف مخلوقات است، دوم آن که انسان در برابر هستی مسئول است، سوم آن که انسان باید از مواهب طبیعی به خوبی بهره بگیرد، چهارم ان که انسان توانمندی بهره‌گیری صحیح از طبیعت را دارد، پنج آن که انسان باید از منابع خدادادی به نحو صحیح بهره گرفته و در حفظ آن‌ها بکوشد و سرانجام ششم آن که بالابردن فرهنگ حفظ محیط زیست امری ضروری است که به آن توجه نشده است.

وی ادامه داد: حفظ محیط زیست پیش از آن که علمی تجربی و طبیعی باشد دانشی تجریدی و انسانی است. قرآن کریم صحنه آفرینش را پرده جمال و شکوه الهی می‌داند. انسان در کمال زیبایی آفریده شده است. خداوند سبحان در تدبیر نظام آفرینش انسان را به گونه‌ای وصف می‌کند که برترین مخلوقات است. 

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست گفت: انسان مجاز نیست نظام خلقت را به هرج و مرج آلایش دگرگون کند. حال که خداوند خلافت زمین را به انسان سپرده است زمینه‌هایی را هم فراهم کرده تا انسان هوشمند از مواهب موجود در کره خاک بهره گیرد و زمین را صحنه آبادسازی گیرد. خداوند سبحان موجودات زمین را در تسخیر انسان قرار داد. در اینجا نکته دیگری نیز نهفته است. استفاده از انرژی گرمای خورشید به طور یکسان برای انسان و حیوانات میسر است اما انسان با علم و دانش خود می‌تواند از این انرژی برای صنایع و نیاز خود بیشتر بهره بگیرد. حال اگر انسان به طور شایسته از مواهب طبیعت بهره نگیرد کفران نعمت کرده است.

عباسپور افزود: سلامت محیط زیست ارتباط تنگاتنگ با سلامت حیات جامعه دارد. غرق شدن یک نفتکش و ریزش نفت به دریا افزون بر آن که دریا را آلوده می‌کند می‌تواند جان بسیاری از آبزیان و پرندگان را به خطر اندازد و محیط زیست انسان را دچار مشکل کند. آن که به جای پالایش هوا آن را می‌آلاید نمی‌تواند مصداق خلیفه‌الله باشد. 

وی در پایان تصریح کرد: حفظ تنوع زیستی به معنای افزایش مقاومت در برابر انواع صدمات و خسارات احتمالی است لذا هرگونه صدمه به گونه‌های گیاهی و جانوری می‌تواند در حفظ و توانمندی اکوسیستم خلل جدی ایجاد کند. 

کد N1882135

وبگردی