آفتاب

وجود افراد با سلایق متفاوت در دانشگاه هنر، کار در این دانشگاه را دشوار می‌کند

وجود افراد با سلایق متفاوت در دانشگاه هنر، کار در این دانشگاه را دشوار می‌کند

پس از کش و قوس‌های ماه‌های اخیر در دانشگاه هنر و نارضایتی و به دنبال آن اعتراضات دانشجویان این دانشگاه در خصوص مسائل مختلف، سرانجام با حکم وزیر علوم، دکتر حسن سلطانی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه هنر تهران انتخاب و مراسم معارفه وی چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد.

به گزارش ایسنا، از زمستان 96، برخی مسائل و حواشی ایجاد شده در دانشگاه هنر در رسانه‌ها بازتاب‌هایی داشت که نارضایتی برخی دانشجویان و اساتید از نحوه مدیریت دانشگاه، محور اصلی این حواشی بود. به نحوی که 30 دی ماه 96 با مسدود کردن در دفتر مدیر گروه مجسمه‌سازی دانشگاه هنر با آجر توسط دانشجویان، بازتاب حواشی دانشگاه هنر در رسانه‌ها آغاز شد.

یک روز پس از این اتفاق، رئیس دانشگاه هنر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اقدام دانشجویان معترض را عجولانه خواند و گفت: این موضوع به دلیل اختلاف بین دانشجویان با مدیر گروه رخ داد زیرا قرار بوده که کارگاهی که دانشجویان مجسمه سازی در آن کار می کردند را بین دانشجویان رشته‌های تجسمی و تئاتر تقسیم کنند که این کار با مخالفت دانشجویان روبرو شد و آنها روز گذشته و همزمان با ارسال نامه اعتراضی به دفتر اینجانب، دست به اقدامی عجولانه ( مسدود کردن درِ اتاق مدیر گروه) زدند.

11 بهمن ماه نیز تعدادی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه طی تماسی با ایسنا، با اشاره بر مسائلی همچون وجود فضای نقد ناپذیری و غیر منصفانه، 53 استخدام غیرقانونی در دانشگاه، وجود ابهامات مالی و مدیریتی در دانشگاه هنر و استخدام پسر رئیس دانشگاه هنر به عنوان عضو هیئت علمی بدون داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با مدرک کارشناسی ارشد، از فضای حاکم بر دانشگاه هنر ابراز نارضایتی کردند.

البته در همان روز رئیس دانشگاه هنر انتقادات و مسائل مطرح شده از سوی برخی اساتید را سیاه‌نمایی و تخریب دانست و با بیان اینکه دانشگاه هنر برای پاسخگویی و نظارت آمادگی کامل دارد، گفت: این انتقادات به دلیل تغییراتی که اخیرا در حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه هنر به وجود آمده است، مطرح می‌شود.

اکرمی درباره عضویت فرزندش در هئیت علمی این دانشگاه بدون داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با مدرک کارشناسی ارشد نیز توضیح داد: رشته انیمیشن مقطع کارشناسی ندارد و اگر مقصود این است که رشته‌های مرتبط با هنر باشد، این هم موضوعیت ندارد؛ چرا که ما در هیئت جذب این مسئله را در مورد همه داوطلبان نادیده گرفتیم و حتی در خصوص شرط سن که وزارت علوم مطرح می‌کند ما این شرط را نیز نادیده گرفته‌ایم؛ چرا که برای ما موضوع شایستگی مطرح است و به طور مثال افرادی در سنین بالا هستند که  شایسته هستند و می‌توانند تدریس کنند و همچنین افرادی هستند که از رشته‌های دیگر آمده‌اند و شایستگی لازم را دارند و می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

بهمن و اسفندماه سال 96 نیز دانشگاه هنر شاهد چندین تجمع دانشجویی در اعتراض به سیاست‌های دانشگاه، مشکلات آموزشی و رفاهی و مسائلی از این دست بود. از جمله این اعتراضات که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت می‌توان به تجمع دانشجویان دانشگاه هنر در روز 9 اسفندماه اشاره کرد که در اعتراض به برخی از سیاست‌های دانشگاه، مشکلات آموزشی، رفاهی و صنفی در دانشکده کاربردی دانشگاه هنر برگزار شد و به نرده‌های درب ورودی دانشکده روبان سیاه رنگ بستند.

با توجه به سخنان سرپرست جدید دانشگاه هنر مبنی بر گام برداشتن در راستای تعالی اهداف دانشگاه هنر و رفع مشکلات آن، امید آن می‌رود دانشگاه هنر به آرامش برسد و در آینده این دانشگاه کمتر با حواشی ناشی از نارضایتی اساتید و دانشجویان در خصوص مسائل صنفی و آموزشی مواجه باشد.

به گزارش ایسنا، پس از گذراندن این شرایط و وجود اعتراضات دانشگاهیان دانشگاه هنر، بالاخره روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه، سالن فارابی دانشگاه هنر میزبان مراسم تودیع دکتر غلامرضا اکرمی رئیس سابق دانشگاه هنر و معارفه دکتر حسن سلطانی سرپرست جدید این دانشگاه در حضور "دکتر غلامرضا غفاری" معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دکتر شهرستانی از روسای اسبق دانشگاه هنر، هنرمندان، استادان و دانشجویان این دانشگاه بود.

در این مراسم دکتر اکرمی رئیس سابق دانشگاه هنر طی سخنانی با ابراز ناخرسندی از نحوه اطلاع رسانی در خصوص تغییر مدیران در سیستم‌های اداری، بیان کرد: من فکر می‌کردم دوران دولت های نهم و دهم سپری شده؛ انتظار داشتم نحوه خبر دادن به مدیران به شکل مطلوب و با اعلام زمانی جلوتر، انجام شود نه همان روزی که حکم اعلام می‌شود، بالاخره یک سری کارها و طرح‌های بر زمین مانده وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند.

وی تصریح کرد: فکر نکنید که ازبرکناری خود ناراحتم، نه، حرف من این است این رویه اطلاع رسانی باید اصلاح شود. اگر قرار باشد چهار مورد از این اتفاق‌ها تکرار شود، بدون شک نظام آموزشی زیر سوال می‌رود و دیگر کسی مسئولیت نمی‌پذیرد.

اکرمی در ادامه افزود: پذیرش مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران کار ساده ای نیست و ریاست این دانشگاه هم اولین مسئولیت من نبوده، بنده بچه انقلابم و در تمامی صحنه‌های این نظام حضور داشته‌ام.

رئیس سابق دانشگاه هنر بیان کرد: کار کردن در دانشگاه هنر، سخت و انرژی‌بر است، امیدوارم افرادی که در این عرصه خطیر، مسئولیت تقبل می‌کنند با تمام توان و اهتمام خود افق‌های روشنی را برای دانشگاه هنر تهران و دانشجویان این دانشگاه که سرمایه‌های عظیم کشور محسوب می‌شوند، رقم بزنند.

اکرمی در پایان سخنانش درخصوص اهمیت هنر و کارایی آن در جامعه تصریح کرد: هنر انقلاب را می‌سازد و با هنر می‌توانیم انقلاب را صادر کنیم.

در ادامه مراسم دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در سخنانی اظهار کرد: در محیط دانشگاهها افراد، دارای سلایق و آراء متنوعی هستند و دانشگاه هنر هم از این امر مستثنی نیست، طبعا کار در این فضای علمی- دانشگاهی با خصوصیات ذکر شده کمی دشوار است، بنابراین برای مدیریت و جمع کردن این مجوعه‌ها باید با همدلی و مشارکت، دانشگاه را برای رسیدن به جایگاهی مطلوب در تمامی ابعاد مدیریت کرد.

دکتر غلامرضا غفاری تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی که  فعالیتی توام با تعهد تعریف می شود یکی از مقوله های مهم است که باید در دانشگاه ها با جدیت دنبال شود، زیرا این مسئولیت امانتی است که به افراد واگذار می شود و هرکسی که به این مجموعه ورود پیدا کند نهایت تلاش خود را در راه ساختن دانشگاهی تاثیر گذار، به کار خواهد بست.

در ادامه مراسم دکتر حسن شهرستانی، رئیس اسبق دانشگاه هنر تهران که یکی دیگر از مهمانان این مراسم بود،در سخنانی تصریح کرد: کار کردن در دانشگاه هنر مقداری با کار کردن در دیگر دانشگاهها متفاوت است و دلیل آن این است که این دانشگاه از روحیه و ظرافتهای خاصی برخوردار است که این ظرافتها، طبعا عاطفه‌ها را تحریک می‌کند و از طرفی  وجود افرادی با سلایق و ذائقه‌های متفاوت در دانشگاه هنر، کار کردن را معمولا در این دانشگاه تا حدودی دشوار می‌کند، اما صبوری کردن و مشارکت در جهت رفع مشکلات دانشگاه، فضای دوستی و همدلی ایجاد می‌کند.

در پایان مراسم نیز دکتر سید حسن سلطانی رییس جدید دانشگاه هنر تهران ضمن قدردانی از زحمات دکتر غلامرضا اکرمی، خاطر نشان کرد: در راستای تعالی اهداف ارزشمند دانشگاه هنر و رفع مشکلات آن با تمام توان در مسیر ترسیم افق های روشن برای دانشگاه  هنر گام برخواهم داشت .

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا اکرمی که 29 اردیبهشت ماه سال 93 با حکم دکتر رضا فرجی دانا وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری وقت، به سمت سرپرستی دانشگاه هنر منصوب شده بود، روز 24 اردیبهشت ماه امسال با حکم دکتر غلامی، وزیر علوم، جای خود را به دکتر سیدحسن سلطانی به عنوان یازدهمین رئیس دانشگاه هنر از بدو تاسیس داد. از جمله سوابق اجرایی سلطانی در دانشگاه هنر می‌توان به دو دوره معاونت دانشجویی، مدیریت گروه نقاشی، مدیریت گروه انیمیشن و ریاست دانشکده هنرهای تجسمی و همچنین عضویت در هیئت ممیزه مشترک دانشگاه‌های هنر اشاره کرد.

سلطانی فارغ‌التحصیل رشته هنرهای تصویری، دارای نشان درجه یک هنری در رشته نقاشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشیار پایه 25 دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران است.

انتهای پیام

کد N1880851

وبگردی