آفتاب

تاکید سرگئی لاوروف بر اهمیت دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی

تاکید سرگئی لاوروف بر اهمیت دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اهمیت گفت‌وگو میان سران آمریکا و کره‌شمالی، گفت که این دیدار به تحققخلع سلاح هسته‌ای در منطقه کمک می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از تاس، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، در مصاحبه‌ای با روزنامه آرژانتینی «کلارین» گفت که دیدار میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی، فضایی مناسب را برای خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره ایجاد می‌کند. 

وی ادامه داد: «دیدار ترامپ و کیم جونگ‌ اون که قرار است در تاریخ ۱۲ ژوئن در سنگاپور برگزار شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر طرفین از درخواست‌های غیرقابل‌قبول اجتناب کنند و آمادگی خود را برای گفت‌وگوی محترمانه و دوسویه نشان دهند، چشم‌انداز خوبی را از خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره نشان می‌دهد».

وی ضمن اشاره به این‌که مسکو همواره از عادی‌سازی روابط سئول و پیونگ‌یانگ، حتی زمانی که وضعیت شبه‌جزیره کره بسیار بحرانی بوده، حمایت کرده است، گفت: «ما معتقدیم که سراسر گستره مشکلات منطقه‌ای، از جمله مشکل هسته‌ای را می‌توان تنها با ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی حل‌وفصل کرد.»

این دیپلمات ارشد روس در ادامه تاکید کرد: «در این چارچوب، ما از این‌که فرآیند گفت‌وگو میان کره‌شمالی و کره‌جنوبی در ماه‌های اخیر در حال پیشرفت است، خرسندیم. بیانیه پانمونجوم که پس از دیدار رهبران دو کره اعلام شد، اصولی اولیه را برای همزیستی مسالمت‌آمیز دو کشور فراهم آورده است و همچنین نشان از آرزوی آنها مبنی بر گسترش روابط و تعلیق تسلیحات هسته‌ای با تلاش‌های مشترک است. ما به سهم خود به کمک‌هایمان برای اجرای توافق میان دو کره ادامه می‌دهیم.»

در عین حال، وزیر خارجه روسیه اشاره کرد که وجوه عملی توافق کره با همفکری چندجانبه درباره صلح و ثبات در شمال شرقی آسیا صورت می‌پذیرد. 

وی گفت: «واضح است که مشکل هسته‌ای شبه‌جزیره کره را نمی‌توان جدای از دیگر چالش‌های امنیت منطقه یا پیشداوری درباره منافع دو طرف حل‌وفصل کرد. این امر را تجربه‌های پیشین و تاریخ به‌خوبی به ما نشان می‌دهد».

 لاوروف افزود: «جدای از آن، در پرتو وضعیت فعلی برجام، ساز و کاری بی‌مانند برای تضمین دوسویه توافق دو کره مورد نیاز است و چنین ساز و کاری را تنها می‌توان با تلاش‌های همه‌جانبه و یکپارچه تمام کشورها منطقه محقق کرد.»

 

کد N1880218

وبگردی