آفتاب

برگزاری نوزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با امضای قراردادهای جدید / لرستان با عنوان استان معین برای همکاری ایران و بلغارستان انتخاب شد

برگزاری نوزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با امضای قراردادهای جدید / لرستان با عنوان استان معین برای همکاری ایران و بلغارستان انتخاب شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا در همایش مشترک بازرگانی ایران و بلغارستان که با حضور وزیر اقتصاد بلغارستان در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق با اشاره به مذاکرات خصوصی که قبل از همایش با وزیر داشت گفت: در این مذاکرات صحبت‌هایی رد و بدل شد که سبب شد از اکنون من به شخصه با روحیه بهتری در این همایش حاضر بشوم. از آنجا که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا فرانسه و بلغارستان است امیدوارم این کشور تاثیرگذاری مثبتی داشته باشد.

وی ادامه داد: ایران و بلغارستان برای مردم دو کشور نام‌های آشنا هستند حمل و نقل و ترانزیت، ورزش و روزهای شاد گردشگری از خاطراتی هستند که مردم دو کشور از یکدیگر دارند. خوشبختانه جناب وزیر بر این نکته و اقف هستند که دو کشور تا چه مقدار می‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند و از ظرفیت‌های خود استفاده کنند. سفر آ‌قای ظریف به سوریه در ماه گذشته و حضور امروز وزیر اقتصاد بلغارستان در تهران دلیل این ادعا است.

 شافعی افزود: در این مدت توافقات و تفاهم‌نامه‌های زیادی بین دو کشور امضا شده و امسال نیز منتظر نوزدهمین کمیسیون مشترک دو کشور هستیم که پی آن توافقنامه‌های جدید توسط اتاق‌های بازارهای بازرگانی به امضا خواهد رسید. ضمن آنکه دو کشور موافقت خود را با تشکیل کمیته مشترک بازرگانی اعلام کرده‌اند. معتقدم هستم با این اتفاق فعالیت بازرگانی دو کشور بیشتر خواهد شد. 

شافعی افزود: استان لرستان نیز به ریاست آقای سلاح ورزی به عنوان استان معین برای همکاری دو کشور انتخاب شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به چالش‌های همکاری دو کشور گفت: مشکلات بانکی و نبود بانک اطلاعات فرصت‌های تجاری و برخی موانع گمرکی از مهمترین چالش‌های روابط اقتصادی دو کشور است. ما برای افزایش حجم اندک مبادلات دو کشور نیازمند تدوین برنامه بلند مدت هستیم ضمن آنکه آقای وزیر ابراز امیدواری کردند که ما زودتر به حجم تجاری یک میلیارد دلاری برسیم.

شافعی در پایان ضمن تشکر از حضور وزیر و سفیر و اعضای پارلمان دوستی دو کشور ابراز امیدواری کرد که سفر بعدی وزیر اقتصاد بلغارستان با پرواز مستقیم از این کشور به ایران صورت گیرد.

 

کد N1877314

وبگردی