آفتاب

نظام ارجاع برای کلینیک‌های ویژه الزامی می‌شود

نظام ارجاع برای کلینیک‌های ویژه الزامی می‌شود

همشهری آنلاین: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: نظام ارجاع برای کلینیک‌های ویژه الزامی می‌شود.

به گزارش همشهري آنلاين از وزارت بهداشت، قاسم جان بابایی، در اجلاس مدیران اقتصاد درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت:  شناسایی گلوگاه‌های اقتصادی و مهم برای مدیریت هزینه توسط کارشناسان اقتصاد درمان امکانپذیر است. هدف ما برقراری دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و جلوگیری از هزینه‌های کمرشکن برای مردم است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه مدیریت منابع و مصارف درمان ضرورتی است و باید به صورت کاملا علمی و سیستماتیک در تمام برنامه‌ها تبیین شود، خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها چرخ گرداننده دانشگاه‌ها هستند که کارکرد اقتصادی و مدیریتی آنها شاخص مهمی است.

جان بابایی تصریح کرد: سطح‌بندی خدمات درمانی با توجه به شرایط منطقه ای و همچنین بازنگری خدمات سلامت از اقدامات مهم‌ حوزه درمان است و در حال حاضر لایه بندی خدمات درمان در 6 دانشگاه بزرگ و قطب عملیاتی شده است‌.

جان بابایی افزود: عمل جراحی بر اساس راهنماهای بالینی و دستورالعمل‌های بالینی در راستای پیشبرد برنامه‌ها و دستیابی به اهداف مدیریت هزینه است و تاکنون بیش از 65 گایدلاین و راهنمای بالینی تدوین و 34 عدد آن ابلاغ شده است.

وی به مدیران اقتصاد درمان گفت: اقدامات در حوزه مدیریت هزینه‌ها در برنامه های چهارم، پنچم و ششم توسعه و سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری وجود دارد و عمل به آن تکلیف قانونی ماست.

جان بابایی بیان کرد: در جلسه‌های کارگروهی که با حضور روسای دانشگاه‌ها برگزار شد، سطح بندی و نظام ارجاع و همچنین وضعیت بیمارستان‌ها از لحاظ منابع، مصارف، هزینه‌ها، ملزومات، تجهیزات و دارو مورد بررسی قرار گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: خدمات پر هزینه شناسایی شده و برای آن راهنمای بالینی نوشته شده است. همچنین انواع خدمات بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها را لایه بندی و مشخص کردیم چه خدمتی در چه لایه ای ارائه شود.

وی گفت: هدف ما همواره برقراری دسترسی عادلانه به خدمات سلامت و عدم ایجاد هزینه‌های کمرشکن برای مردم است.

جان بابایی درخصوص روند پذیرش بیمار و إرجاع آنها تصریح کرد: چنانچه مسئولیت شما از پذیرش بیمار تا ترخیص بیمار درست شناسایی شده و به رئیس و مدیر بیمارستان ارجاع داده شده تا به سمت حل این موضوع بروند بیمارستان‌ها خوب اداره می‌شوند.

وی خطاب به مدیران اقتصادی بیمارستان‌ها گفت: شما به عنوان مغز متفکر حوزه درمان می‌توانید نواقص مالی و نواقص فنی را به مسئولان اطلاع و برای رفع مشکلات اقتصادی راهکار ارائه دهید.

کد N1876855

وبگردی