آفتاب

ایران همچنان از اولویت‌های سیاست خارجی ارمنستان است

ایران همچنان از اولویت‌های سیاست خارجی ارمنستان است

یک پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران یک فضای حیاتی و نقطه استراتژیک برای ارمنستان است، گفت: دولت نیکول پاشینیان نخست وزیر جدید ارمنستان در سیاست خارجی خود در صدد موازنه است و گسترش روابط با ایران را به دید ایجاد روابط بهتر می بینیم.

ولی کوزه‌گر کالجی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از انتخاب نیکول پاشینیان نخست وزیر  جدید ارمنستان و تاثیر این انتخاب بر روابط ایران و ارمنستان گفت: پاشینیان قبل از گرفتن مسئولیت نخست وزیری دو دوره نماینده پارلمان و همچنین عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان بوده است و آذر ماه سال گذشته نیز در دیدار هیئت پارلمانی ارمنستان به ایران سفر داشته است. بنابراین یک عقبه و پیشینه خیلی مثبت نسبت به ایران دارد.

وی تصریح کرد: البته در دیداری هم که پاشینیان قبل از گرفتن مسئولیت با  کاردار سفارت ایران در ایروان داشته و صبحتهایی هم بعد از مسئولیت در قبال ایران انجام داده، نشان می دهد که همچنان ایران از اولویت‌های سیاست خارجی ارمنستان است.

این کارشناس مسائل آسیای میانه و قفقاز در ادامه اظهار کرد: با این شرایط بسیار بعید است که تغییری در روابط ایجاد شود زیرا نخست وزیر جدید انتقاداتی داشته مبنی بر اینکه چرا برخی از طرح‌ها و پروژه‌های مشترک مثل خط انتقال گاز ایران به ارمنستان و همچنین طرح ساخت پالایشگاه مشترک اجرایی نشده. در واقع این انتقادات را متوجه رهبران گذشته ارمنستان دانسته است.

کوزه گر کالجی در ادامه اظهار کرد: در واقع نخست وزیر جدید ارمنستان اینگونه ابراز کرده که می خواهد با جدیت بیشتری روابط و طرح های مشترک را پیگیری و اجرایی کند. البته شرایط ژئوپلیتیکی ارمنستان به گونه‌ای است که عملا رهبری جدید این کشور را به سمت روابط با ایران سوق می دهد.

این پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین بیان کرد: در واقع ارمنستان از سمت شرق یعنی جمهوری آذربایجان و غرب ترکیه بیش از دو دهه است که مرزهایش مسدود است و به نوعی تحریم اقتصادی و مرزی می باشد و تنها مسیر ارتباطی جنوب یعنی ایران و مسیر ارتباطی شمال یعنی گرجستان باقی مانند. بنابراین ایران یک فضای حیاتی، تنفس و نقطه بسیار استراتژیک و مهم برای ارمنستان است.

وی خاطر نشان کرد: در زمینه صادرات برق، انتقال گاز و محصولات غذایی زمینه‌های همکاری متعددی داریم که برخی از این هزینه‌های برای ارمنستان جنبه حیاتی دارد.

این کارشناس مسائل قفقاز ادامه داد: دولت پاشینیان در سیاست خارجی خود در صدد موازنه است و به طور مشخص نه اینکه بخواهد در تقابل روسیه قرار گیرد بلکه از طریق روابط با ایران، اروپا و یا سایر کشورها قصد دارد روند روابط خود را متوازن‌تر کند.

کوزه‌گر کالجی اظهار کرد: در واقع از نظر گسترش روابط با ایران باید به دید ایجاد توازن بهتر در سیاست خارجی ارمنستان آن را ببینیم که معمولا از آن به عنوان سیاست تکمیل متقابل یاد می‌شود.

این پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد رویکرد نخست وزیر جدید ارمنستان نسبت به حل مسئله قره‌باغ گفت: همانطور که شاهد بودید بعد از عهده دار شدن مسئولیت سفر خود را منطقه قره‌باغ انتخاب کرد و تاکید داشت که جمهوری خودمختار قره باغ باید یکی از طرفهای مذاکرات صلح قره باغ باشد در حالیکه پیش از این فقط دولت ارمنستان در مذاکرات حاضر بوده است.

وی در پایان اظهار کرد: با کنار رفتن سرکیسیان در واقع طیف قره‌باغی از صحنه سیاسی ارمنستان کنار رفت و بعد از دو دهه کسانی در راس قدرت قرار می گیرند که از منطقه قره‌باغ نیستند و همچنان حساسیت نسبت به این مسئله بالا است.

انتهای پیام

کد N1875808

وبگردی