آفتاب
نشست انعقاد تفاهم نامه آموزشی میان معاونت آموزش متوسطه با دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.

انعقاد تفاهم نامه بین معاونت آموزش متوسطه و دانشگاه فنی و حرفه ای

انعقاد تفاهم نامه بین معاونت آموزش متوسطه و دانشگاه فنی و حرفه ای

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست علی زرافشان معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ما باید در کنار توسعه کمی در آموزش های مهارتی، توسعه کیفی آنها را هم مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد:  در برنامه ششم توسعه بندهای متفاوتی درباره آموزش‌های مهارتی مطرح شده است. البته از زمان مرحوم علاقه مندان برنامه‌هایی برای توسعه آموزش های مهارتی مورد نظر بوده است و تاسیس آموزشکده ها و دانشگاه های فنی و حرفه ای آغاز شد و  توجه خوبی هم به این مراکز شد.

وی بیان کرد: فلسفه تاسیس آموزشکده ها توسعه کاردانی پیوسته در آموزش و پرورش و آموزش عالی براساس قانون پنجم و ششم است. تا  موضوع کاردانی پیوسته دنبال شود و هنرجویان فنی و حرفه‌ای در برنامه ای پنج ساله طبق  برنامه درسی ملی به تحصیل بپردازند که ما به آن تحصیل سه به علاوه دو می گوییم.

معاون آموزش متوسطه اظهار کرد: در شورای پذیرش دانشگاه هم آموزش و پرورش مورد توجه قرار داده است و از سال ۹۸ کنکور برای هنرجویان فنی و حرفه‌ای حذف می‌شود و برای کنکور ۹۷ هم مصوبه ای داشتیم که همه فارغ التحصیلان بدون آزمون وارد دانشگاه فنی‌ و حرفه ای شوند همچنین برای کنکور ۹۸ شرایط همانگونه خواهد بود.

زرافشان درباره استلزامات اجرایی این مصوبه  گفت: همکاری آموزش و پرورش و دانشگاه در سطح ستاد باید با همکاری نزدیکی دنبال شود تا اجرا را به سمت کاردانی پیوسته پیش ببریم.

وی گفت:  آنچه در تفاهم نامه امروز مورد توجه قرار گرفته است تربیت هنرآموز و استاد کار در آموزشکده  و دانشگاه‌های فنی و حرفه ای است   و ظرفیت های خوبی برای دانشگاه های فنی و حرفه ای وجود دارد. 

زرافشان با بیان اینکه  ظرفیت تربیت نیروی انسانی برای آموزش و پرورش در دانشگاه فنی و حرفه ای   است،  گفت:  در آزمون استخدامی امسال با ۱۵ هزار نفر ردیف استخدامی جذب برای هنر آموز و استادکار مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: پیش بینی فعلی این است که دانش آموزان سه سال در هنرستان ها تحصیل کنند و دو سال دیگر را در دانشگاه تحصیل کنند و با ۵ سال تحصیل وارد بازار کار شوند.

معاون آموزش متوسطه درباره سازوکار تربیت استادکار از طریق دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: محور آموزش های دانشگاه شهید رجایی در قالب دوره های چهارساله است اما با توجه به تنوع رشته ها آموزش یک ساله را نیز داریم و دو سال پیش ۱۸۰۰ ردیف برای جذب استادکار داشتیم آموزش آنها در مراکز دیگر انجام شد و اولویت این است برای آموزش و تربیت هنرآموزان و استادکاران در رشته هایی که از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه استفاده می کنیم از این دانشگاه بهره مند شویم.

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: کارآموزی و کارورزی دانش آموزان را داریم که یکی از بندهای تفاهم نامه این است که درس کارآموزی را در دانشکده های فنی و حرفه ای طی کنند همچنین هنرستان های جوار دانشگاه مدنظر است تا دانش آموزان ۵ سال دوران تحصیل خود را در آنجا بگذرانند.

کد N1875718

وبگردی