آفتاب

نظر رئیس انجمن ژنتیک ایران درباره محصولات تراریخته / رتبه ایران در علم ژنتیک

نظر رئیس انجمن ژنتیک ایران درباره محصولات تراریخته / رتبه ایران در علم ژنتیک

رئیس پانزدهمین کنگره ملی انجمن ژنتیک ایران گفت: در محصولات تراریخته صرفاً ژن‌های عامل برای تولید محصول باکیفیت جداسازی می‌شود و هیچ‌گونه دست‌کاری در خاصیت و کاهش کیفیت آن انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، محمود تولایی افزود: بابیان اینکه محصولات تراریخته مناسب سلامت مردم و اقتصاد کشور است،گفت: تولید محصولات تراریخته سبب افزایش محصولات کشاورزی باکیفیت می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج بررسی‌های انجام‌شده مصرف محصولات تراریخته نه‌تنها برای سلامت مردم مضر نیست بلکه موجب می‌شود انسان محصولات باکیفیت‌تر مصرف کند. برای مثال برنج‌های در کشور وجود دارد که عطر و طمع مناسب و مطبوعی دارد اما راندمان تولید محصول بالایی ندارد و برنج‌هایی نیز موجود است که عطر و طمعی ندارد اما راندمان تولید بالا به ازای هر هکتارکشت در مزرعه دارد که با فرایندهای مهندسی ژنتیک ، امکان تلفیق ژن‌های مؤثر عطروطعم با برنج پربازده وجود داشته و ماحصل آن دستیابی به برنج معطر پربازده خواهد بود.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه به جداسازی ژن و انتقال آن به محصول جدید «ترانس ژنیک» گفته می‌شود، بیان کرد: این مسئله در فرهنگستان به محصول تراریخته ترجمه‌شده است. کلمه «تراریخته» نگرانی‌ها را در افراد ایجاد کرده است به‌گونه‌ای که برخی با شنیدن آن تصور می‌کنند محصول دچار دست‌کاری ژنتیک شده و مصرف آن عوارضی را برای سلامتی به همراه دارد.

 

 

 

رتبه ایران در علم ژنتیک

پدر علم ژنتیک ایران به ایرنا گفت: وجود تجارب ارزشمند ، پیشرفت‌های علمی و متخصصان مجرب، کشورمان را در صف مقدم علم ژنتیک دنیا قرار داده است .

پروفسور محمدحسن کریمی نژاد افزود: امروز متخصصان بالینی و آموزشی علم ژنتیک در ایران در سطح بسیار بالایی فعالیت داشته و نقش مؤثری در جلوگیری از نواقص مادرزادی دارند.

 

 

5656

 

کد N1874845

وبگردی