آفتاب

تعیین الگو باید به تدوین نظریه بومی توسعه بینجامد

تعیین الگو باید به تدوین نظریه بومی توسعه بینجامد

رئیس اندیشکده امور اجتماعی، جمعیت و نیروی انسانی، لازمه تدوین الگوی بومی توسعه را استفاده از تجارب توسعه سایر کشورها، شبیه سازی بر اساس تکنولوژی علمی و آینده‌پژوهی دانست و گفت: در کنار تدوین الگوی توسعه، تدوین نظریه بومی توسعه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین پناهی در هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که امروز (19 اردیبهشت) در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته غربی بر اساس برنامه‌ریزی به توسعه نرسیده‌اند، روند توسعه‌ای آن‌ها را از پایین به بالا و بدون دخالت دولت دانست و گفت: در مقابل، کشورهای جهان سوم نیازمند توسعه از بالا به پایین و برنامه‌ریزی دولت برای آن هستند.

وی با اشاره به اینکه نظریه‌های توسعه موجود بر اساس تجربه توسعه کشورهای غربی تدوین شده است، از ادعای عام‌گرایی و جهان‌شمولی آن‌ها انتقاد و اظهارکرد: این نظریات، ایدئولوژیک بوده و در خدمت نظام سرمایه‌داری و اهداف آن هستند.

رئیس اندیشکده امور اجتماعی، جمعیت و نیروی انسانی با بیان اینکه هر کشوری شرایط اقتصادی، اجتماعی و تاریخی خودش را دارد، راهکار پیروی از نظریه‌های شرقی به جای غربی را نیز رد و خاطرنشان کرد: بهترین راهکار، بومی‌ کردن نظریه‌های توسعه‌ای موجود است؛ به گونه‌ای که بازگشت و باور به خود محقق شود.

پناهی ادامه داد: الگوی توسعه با نظریه توسعه متفاوت بوده و در بهترین حالت، یک دستگاه توصیفی نظری است که اهداف، مسیر، آرمان‌ها و افق توسعه را به ما نشان می‌دهد.

وی در همین راستا نظریه توسعه را ارائه راهکارهای کاربردی بر اساس واقعیت‌های بومی و ظرفیت‌های آن تعریف کرد و افزود: نظریه از طریق واقعیت‌های تجربی به دست می‌آید، حال آنکه حاصل الگوی توسعه سندی است که قرار است مطلوب بودن و نبودن نتیجه آن بر اساس آزمون و خطا تعیین شود.

انتهای پیام

کد N1874254

وبگردی