آفتاب
آصفی در گفت‌وگو با ایلنا:

تصمیم آمریکا برای خروج از برجام ناشی از یاس و سرخوردگی بود/ایران امیدوار است اظهارات موگرینی در عمل هم اجرا شود

تصمیم آمریکا برای خروج از برجام ناشی از یاس و سرخوردگی بود/ایران امیدوار است اظهارات موگرینی در عمل هم اجرا شود

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر خروج ایالات متحده برای خروج از برجام گفت: علیرغم تلاش‌های جامعه جهانی به ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای عضو توافق هسته‌ای، دونالد ترامپ با طرح اتهاماتی تکراری و واهی شب گذشته اعلام کرد که امریکا از توافقش خارج می‌شود.

تصمیم آمریکا برای خروج از برجام از روی یاس و سرخوردگی بود

وی ادامه داد: اتهاماتی که ترامپ مطرح کرد حمایت از تروریسم، صدور سلاح به کشورهای منطقه، تلاش برای برهم زدن ثبات در کشورهای منطقه و حمایت از حزب‌الله است که اتهامات بی‌اساس و بی‌ربطی است و این در حالی است که ایالات متحده مهمترین حامی تروریسم در جهان است، از داعش حمایت کرده و نزدیک‌ترین روابط را با کشورهای حامی تروریسم دارد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه و آلمان شرقی با بیان اینکه امریکا بزرگترین صادرکننده سلاح به خاورمیانه است و منطقه غرب آسیا را به انبار سلاح و باروت تبدیل کرده است، اظهار داشت: پیروزی قاطع حزب‌الله در انتخابات پارلمانی حزب‌الله موجب عصبانی شدن امریکا و رژیم اشغالگر قدس شده است و به همین خاطر، آنها اتهاماتی بی‌اساس و سراسر کذب را علیه ایران به دلیل حمایت از حزب‌الله مطرح کردند و به همین خاطر، از روی یاس و سرخوردگی، تصمیم به خروج از برجام در کاخ سفید گرفته شده است.

پول سعودی، لابی صهیونیستی و روحیه کسب‌کارانه ترامپ موجب خروج آمریکا از برجام شد

آصفی با بیان اینکه امریکا با خروج از برجام جایگاه در افکارعمومی و روابط بین‌المللی تنزل پیدا می‌کند، تصریح کرد: با خروج امریکا از توافق هسته‌ای، بی‌اعتمادی نسبت به امریکا افزایش یافته و همه کشورها احساس می‌کنند که نمی‌توانند روی امریکا حساب کنند چراکه ضمن عدم پایبندی و عمل به تعهداتش، با تغییر دولت از توافق مربوطه خارج می‌شود.

وی افزود: پول سعودی، لابی صهیونیستی و روحیه کسب‌کارانه ترامپ در دوشیدن کشورهای منطقه و ایجاد فضای ناامنی و تشدید ایران هراسی از دیگر دلایل ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای است و به همین خاطر، آنها به بهانه‌های مضحک اتهامات بی‌اساسی را مطرح کردند.

صحبت‌های موگرینی حاکی از خشم اروپا از تصمیم نسنجیده ترامپ است

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه امریکا درصدد آن است که فشارها را بر ایران افزایش دهد، خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها نسبت به نفوذ ایران و موفقیت‌هایی که تهران در مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق کسب کرده نگران است. در واقع، موفقیت‌های ایران موجب خروج امریکا از برجام شده و نه آنچه که آنها عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای می‌خوانند.

آصفی درخصوص واکنش اتحادیه اروپا نسبت به خروج امریکا از برجام نیز ابراز داشت: اظهارات فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که بسیار محکم، شفاف و صریح بود، حاکی از خشم اتحادیه اروپا از اقدام نسنجیده ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای بود. در واقع، اظهارات عالی‌ترین مقام اتحادیه اروپا در عرصه سیاست خارجی منعکس‌کننده افکارعمومی و تصمیمات سران اروپا است که نسبت به تصمیم ایالات متحده برای خروج از برجام عصبانی هستند.

ایران امیدوار است اظهارات موگرینی در عمل هم اجرا شود

وی با بیان اینکه ایران مدتی منتظر می‌ماند تا ببیند اروپایی‌ها می‌توانند به قول و تعهداتشان عمل کرده و از توافق هسته‌ای حفاظت کنند یا خیر؟ عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است آنچه خانم موگرینی اعلام کرد علاوه بر موضع رسمی – که قابل تقدیر است – در عمل نیز مورد اجرا قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات در پاسخ به این سوال که اروپا تا چه اندازه می‌تواند در برابر فشارهای آمریکا ایستادگی کند؟‌ یادآور شد: صحبت از این موضوع کار سختی است چراکه اتحادیه اروپا بر سر دو راهی قرار دارد. از یکسو، حفظ برجام و حفاظت از آن برای اتحادیه اروپا تبدیل به یک بحث حیثیتی شده است و از سوی دیگر، اروپایی‌ها با امریکایی‌ها همکاری‌های گسترده بین‌المللی دارند به گونه‌ای که می‌توان گفت اقتصاد اروپا و امریکا به یکدیگر درهم آمیخته است.

کد N1873875

وبگردی