آفتاب

35 کتاب جدید وزرات خارجه رونمایی شد

35 کتاب جدید وزرات خارجه رونمایی شد

به گزارش ایلنا، مدیرکل اسناد وزارت امور خارجه در مراسم آیین رونمایی از تازه‌‌های نشر گفت: موسسه‌ی چاپ و انتشارات وزارت خارجه در طول سه دهه فعالیت خود حدود چهارصد عنوان کتاب و بیش از صد عنوان فصلنامه چاپ کرده است.

احمد حاجی‌حسینی افزود: انتشارات وزارت خارجه امسال با 35 عنوان کتاب جدید که ده عدد از این کتاب‌‌ها مختص کتاب‌‌های تاریخی است در نمایشگاه حضور یافته است.

حاجی‌حسینی در ادامه گفت: وزارت امور خارجه به خاطر ماهیت و داشتن آرشیو غنی و حدود پنج میلیون نسخه سند و اسناد مکتوب این مزیت را دارد که از این سند‌‌ها بهره‌برداری و زوایای مختلف تاریخ را شفاف‌سازی کند.

وی با بیان اینکه تکیه‌ی اصلی ما در وزارت امور خارجه، تهیه‌ی کتاب‌‌های تالیفی است، افزود: کتابخانه‌‌های تخصصی وزارت امور خارجه از مزیت بهتری نسبت به سایر کتابخانه‌‌ها برخوردار است.

رئیس دانشکده‌‌ی روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز در این نشست گفت: امروزه دیپلماسی، بُعد آکادمیک دانشگاهی و تحقیقاتی جدی‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

محمدحسن شیخ‌الاسلامی افزود: موضوعی که باعث اهمیت دیپلماتیک شده تنوع کنشگرانی است که در عرصه‌ی بین‌المللی ایفای نقش می‌‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته، به تدریج مفهوم قدرت تحولات جدی پیدا کرده و شاهد تحول مفهوم قدرت بر اهمیت دیپلماسی و مطالعات دیپلماتیک هستیم، افزود: امروزه ما از قدرت سخت و قدرت نرم صحبت می‌‌کنیم و این تحول باعث شده دیپلماسی به عنوان یکی از منابع قدرت ملی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: پرهزینه شدن جنگ به عنوان یکی از ابزارهای تحقق اهداف ملی، باعث شده روش‌‌های مسالمت‌آمیز مورد توجه مضاعف قرار بگیرد و این موضوع بر اهمیت دیپلماسی افزوده است.

شیخ‌الاسلامی اظهار کرد: ادبیات بسیار غنی در حوزه‌ی روش‌‌ها و تکنیک‌‌های دیپلماسی تولید شده است ولی ما ادبیات بومی در این زمینه تولید نکرده‌ایم و حتی ترجمه‌ی کارهای دیگران در این زمینه قابل توجه نیست.

وی افزود: در ایران به جز وزارت امور خارجه، نهادهای متعددی درگیر دیپلماسی هستند و مداخله‌ی نهادهای دخیل در دیپلماسی منابع قانونی دارد اما نهادهای مداخله‌گر مبنای قانونی ندارند.

وی خاطرنشان شد: در چنین دنیایی، آموزش دیپلماسی بسیار مهم است و دانشکده‌ی روابط بین‌الملل تصمیم گرفته تولید مجموعه‌‌ای از کتاب‌‌های درسی را در حوزه‌ی دیپلماسی به اساتید مجرب سفارش دهد.

رئیس دانشکده‌ی روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه در پایان متذکر شد: دیپلماسی عمومی از حوزه‌‌های جدید مطالعات دیپلماتیک است که مردم را در کشورهای هدف مورد توجه قرار می‌‌دهد و هدفش فتح قلب و ذهن‌‌های مردم است.

سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ 12 تا 22 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

کد N1873429

وبگردی