آفتاب

اعلام نتایج نهایی انتخابات لبنان؛ پارلمان رنگ «مقاومت» گرفت

اعلام نتایج نهایی انتخابات لبنان؛ پارلمان رنگ «مقاومت» گرفت

وزارت کشور لبنان همانطور که از پیش اعلام کرده بود امروز صبح به وقت محلی نتایج نهایی انتخابات پارلمانی این کشور را اعلام کرد.

زهره نوروزپور: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتخابات پارلمانی لبنان پس از 9 سال روز گذشته به پایان رسید و حزب المستقبل که در سالهای گذشته اکثریت آراء را در پارلمان به دست می آورد در این دوره با شکستی سنگین مواجه شد. سعد الحریری، رهبر حزب المستقبل شب گذشته در یک نشست خبری در میان خبرنگاران به شکست در انتخابات، اذعان کرد و مدعی شد که دستهایی پشت پرده است. او در این نشست خبری گفت عده ای نخواسته اند که المستقبل پیروز شود. نخست وزیر لبنان و رهبر جریان المستقبل، در حالی این اظهارات را بیان کرد که برخی ناظران با وجود اعلام نتایج انتخابات معتقدند که نخست وزیری از آن سعد الحریری است. چراکه نتایج نشان می دهد که فراکسیون ها برای تعیین نخست وزیر باید با یکدیگر ائتلاف کنند. .(اینجا) 

بنا بر گزارش های منتشر شده با اینکه فراکسیون ها نیاز به ائتلاف دارند خبرها و نتایج نهایی حاکی از آن است که اکثر کرسی ها به حزب الله لبنان و همپیمانان او رسیده است . (اینجا)  برخی منابع از جمله بی بی سی در گزارشی اعلام کرد که در پارلمان فالانژهای مسیحی هم حضور دارند که تعداد آنها نسبت به ادوار گذشته پارلمان بیشتر شده است. 

نتایج انتخابات لبنان واکنش های متفاوتی در پی داشت و با بازتاب گسترده ای در سطح رسانه های خبری خصوصا فرانسه و اسرائیل روبه رو شد، (اینجا)  مقامات اسرائیل هرکدام به نحوی نارضایتی خود را اعلام کردند ؛ آنها می گویند پارلمان لبنان به حزب الله رسید و لبنان مساوی با حزب الله و ایران؛ با این حساب دیگر نمی توان نظامیان ایرانی را در لبنان تشخیص داد. (اینجا)

همچنین شبکه های عربی معاند حزب الله، خشم خود را از نتایج انتخابات نشان دادند، العربیه درباره شادی هواداران حزب الله در خیابان های بیروت گزارش داده است که افراد مسلح حزب الله در خیابان ها شادی می کنند! در حالی که خیابان های بیروت مملو از جوانانی بود که در حمایت و خوشحالی از پیروزی مقاوت در انتخابات به خیابان ها آمده بودند. (اینجا)

چرا انتخابات این دوره متفاوت بود؟
انتخابات پارلمانی لبنان از آنجایی بسیار مهم و حائز اهمیت بود که این کشور در چهار سال گذشته بحران های سیاسی بسیاری را پشت سر گذاشت، بحران های داخلی از جمله تاخیر در انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر، اعتراضات داخلی به نبود رئیس جمهور، بحران زباله در بیروت، جنگ با النصره در طرابلس، انفجارهای زنجیره ای در شهرهای مختلف لبنان خصوصا در بیروت، بقاء و ضایحه ، انفجار مقابل سفارت ایران در بیروت، حضور نظامی حزب الله در سوریه و همکاری مستقیم با روسیه علیه تروریسم، پیشرفت نظامی حزب الله و تامین موشک هایی با برد بالا،  استعفای سعد الحریری و بازداشت خانگی او در ریاض و دیگر عوامل منطقه ای، باعث شد که حزب الله و مقاومت بیش از همیشه محبوب مردم لبنان شود. همانطور که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در سخنرانی قبل از انتخابات بر این مساله تاکید کرد که اگر حزب الله سلاح برنمیداشت و به جنگ تروریسم نمی رفت شما نشسته بودید و لبنان در امنیت فعلی نبود. با این حال مردم لبنان با حضور در صندوق های رأی به امنیت کشورشان رای دادند و حزبی را انتخاب کردند که در سالهای گذشته لبنان را از بحران خارج کرد و امنیت را به این کشور برگرداند. (اینجا)

اعلام نهایی
نهاد مشنوق، وزير کشور لبنان نتایج انتخابات پارلمانی و ترکیب مجلس نمایندگان را که براساس آن ۶۷ نفر از ۱۲۸ نمایندگان راه یافته به مجلس از حزب الله لبنان و هم پیمانان حزب الله لبنان هستند اعلام کرد.

نتایج نهایی انتخابات پارلمانی لبنان: 
وزیر کشور لبنان نتایج انتخابات پارلمانی این کشور و ترکیب مجلس نمایندگان را که بر اساس آن «۶۷ نفر از ۱۲۸» نمایندگان راه یافته به مجلس از حزب الله لبنان و هم پیمانان حزب الله لبنان هستند اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وب سایت روزنامه الاخبار، بر اساس اعلام نهاد مشنوق وزیر کشور لبنان، فهرست جریان ملی آزاد لبنان (فهرست نزدیک به میشل عون رئیس جمهور) که به فراکسیون «لبنان قوی» معروف است، با ۲۹ کرسی در صدر قرار گرفته است.
براساس اظهارات وزیر کشور لبنان تعداد نمایندگان پیروز در فهرست‌های مختلف انتخاباتی در لبنان به شرح زیر است،
 
- فراکسیون لبنان قوی ۲۹ نماینده
- جریان المستقبل ۲۰ نماینده
- حزب القوات اللبنانیه (نیرو‌های لبنانی) ۱۴ نماینده
- جنبش امل ۱۶ نماینده
- حزب الله ۱۳ نماینده
- حزب سوسیالیست ۹ نماینده
- نجیب میقاتی و هم پیمانانش ۴ نماینده
- حزب قومی ۳ نماینده
- حزب مَرَدَه ۳ نماینده
- حزب الکتائب ۳ نماینده
- مستقل‌های هشت مارس ۸ نماینده
- احباش یک نماینده
- نامزد‌های مستقل ۴ نماینده
- همه ما ملی گراییم، یک نماینده

لازم به ذکر است در بیان نتیجه انتخابات حوزه اول انتخاباتی شمال (عمار) استثناء شده است، اما براساس نتیجه به دست آمده در این حوزه دو نماینده از جریان ملی آزاد، چهار نماینده از جریان المستقبل و یک نماینده از القوات اللبنانیه به پارلمان راه یافته اند. همچنین بر اساس نتیجه نهایی در حوزه انتخابیه بقاع مرکزی، از فهرست نقولا فتوش- حزب الله و هم پیمانانش دو نماینده، از فهرست لبنان قوی دو نماینده و از فهرست جریان المستقبل یک نماینده به پارلمان راه یافتند.
 
جريان المستقبل بزرگترين بازنده انتخابات لبنان
«جريان المستقبل» را مي توان بزرگترين بازنده در انتخابات مجلس لبنان قلمداد کرد تا جاييکه سعد الحريري نخست وزير لبنان از همين جريان سياسي اعتراف کرد که روي نتيجه اي بهتر و تشکيل پارلماني گسترده تري حساب باز کرده بود.


به گزارش شبکه تلويزيوني العالم، انتخابات در لبنان پايان يافت و با بسته شدن پرونده آخرين فصل آن، سهم مردمي و سياسي هر يک از احزاب و گروهها و تشکل هاي سياسي مشخص شد.

نهاد المشنوق وزير کشور لبنان در نشستي خبري گفت: «با انتخاب مجلس نمايندگان جديد، عملا وارد مرحله سياسي جديدي شديم و همه اين امور براي من به عنوان وزير کشور، امري تحسين برانگيز و افتخار آميز است، حال نتايج آن به نفع هر کس و هر گروه و حزبي که مي خواهد باشد».

نتايج انتخابات، صحنه سياسي کشور را به هم ريخت به گونه اي که بر اساس نتايج به دست آمده، دو حزب شيعي «حزب الله» و «جنبش امل»، حضور خود را به عنوان نيروي شيعي بي رقيب تثبيت کردند و از بيست و هفت کرسي اختصاص يافته به شيعيان، بيست و شش کرسي را نصيب خود کردند. اين در حالي است که هم پيمانان آنان نيز پانزده کرسي بدست آوردند. از طرف ديگر حزب «القوات اللبنانيه» نيز بزرگترين اتفاق را رقم زد و دو برابر کرسي هاي پيشين خود را بدست آورد. «جريان ملي آزاد » نيز توانست بيست و نه کرسي را بدست آورد و دو حزب «کتائب» و «سيوسياليست ترقي خواه» با کاهش نمايندگانشان در مجلس روبرو شدند، در حالي که «جريان المستقبل» را مي توان بزرگترين بازنده انتخابات قلمداد کرد، جرياني که پيش از اين سي و پنج نماينده داشت و در مجلس کنوني اين تعداد به بيست و يک نماينده کاهش يافت.

سعد الحريري، نخست وزير لبنان در سخناني با اعتراف به اينکه روي نتيجه اي بهتر و تشکل پارلماني گسترده تري حساب باز کرده بود، افزود: «امروز مرحله جديدي پيش روي ما قرار دارد و چالشهاي زيادي پيش رو داريم و من به عنوان رئيس جريان المستقبل همچنان مقابله با اين چالشها را در همه زمينه ها ادامه خواهم داد».

قانون جديد انتخابات از همان لحظه اول، توسط همه گروه ها و احزاب و جريانها به دقت بررسي شد، ودبير کل حزب الله لبنان دعوت کرد نتايج بدست آمده بايد با آرامش بررسي و به مرحله پس از انتخابات توجه شود.

سيد حسن نصرالله گفت: «ترکيب مجلس جديد، تضمين و نيروي بزرگي براي محافظت از اين گزينه راهبردي (مقاومت) و معادله طلايي ارتش، ملت و مقاومت شکل خواهد داد. ما بر اين باوريم که پيروزي سياسي، پارلماني و معنوي بسيار بزرگي براي گزينه مقاومت بدست آمده است».

از طرف ديگر گمانه زني هاي غير رسمي از احتمال موفقيت يکي از کانديداهاي (زن) جامعه مدني حکايت داشت اما نتايج رسمي، از شکست وي خبر داد، امري که باعث شد طرفداران وي به خيابان بيايند و اولين اعتراض به نتايج انتخابات را رقم بزنند و ادعا کنند که تقلب رخ داده است، اما اين اعتراضات در سطح سر و صداهايي ناچيز باقي ماند و وزارت کشور توجهي به آن نکرد.

از پيروزي و شکست تا کاهش تعداد نمايندگان، مي توان حرفهاي بسياري درباره اين انتخابات زد، اما آنچه که حتمي است، اين است که مجلس انتخاب شده، سيماي مرحله سياسي جديدي را ترسيم خواهد کرد، اما بالاتر از آن، اين است که لبنان در حال ورود به مرحله اي سياسي است که در آن چالشهاي زيادي وجود خواهد داشت.

حماس برگزاري موفقيت آميز انتخابات در لبنان را تبريک گفت
جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) با انتشار بيانيه اي برگزاري موفقيت آميز انتخابات پارلماني در لبنان را تبريک گفت.

جنبش حماس دوشنبه شب در بيانيه اي که از بيروت منتشر شد اعلام کرد:« برگزاري موفقيت آميز انتخابات پارلماني را به همه اقوام و اقشار مردم لبنان تبريک مي گوييم و اميدواريم اين انتخابات به تقويت وحدت کلمه و اتحاد و يکپارچگي در صفوف همه احزاب و طيف هاي سياسي اين کشور کمک کند .

به گزارش خبرگزاري آناتولي از بيروت، جنبش حماس افزود اين جنبش خير، امنيت و رفاه و آسايش را براي مردم لبنان مي خواهد و اميدواراست انتخابات پارلماني روز يکشنبه عاملي براي تقويت وحدت کلمه و اتحاد در صفوف همه لبناني ها در مقابله با دشمنان اين کشور باشد.

حماس افزود اين جنبش اميدوار است در سايه تشکيل پارلمان و دولت جديد لبنان، آينده فرصتي براي تحکيم روابط ميان فلسطيني ها و لبنان و تقويت حمايت لبنان از مسايل و حقوق مردم فلسطين باشد.

جنبش حماس همچنين ابراز اميدواري کرد حقوق مدني و انساني آوارگان فلسطيني در لبنان به رسميت شناخته شود تا يک زندگي با کرامت داشته باشند.

بر اساس آمار وزارت امور اجتماعي لبنان ،در حال حاضر 450 هزار آواره فلسطيني در اين کشور زندگي مي کنند .

52310

کد N1873409

وبگردی