آفتاب

ظرفیت انتقال نفت خام سنگین از غرب کارون تا خارک تا سال ۹۹ به یک میلیون بشکه خواهد رسید

ظرفیت انتقال نفت خام سنگین از غرب کارون تا خارک تا سال ۹۹ به یک میلیون بشکه خواهد رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، آغاجری مجری طرح احداث خط لوله و تاسیسات جانبی انتقال نفت خام میادین غرب کارون در نشست حاشیه‌ای بیست و سومین نمایشگاه صنعت نفت اظهار داشت: ما در اسفند سال ۹۶ توانستیم تلمبه‌خانه غرب کارون و خطوط لوله جانبی را برای انتقال ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام سبک میادین غرب کارون به بهره‌برداری برسند.

وی افزود: به رغم تمام مشکلات توانستیم فاز یک را به مقصد نهایی که در نظر گرفته بودیم برسانیم و اکنون از طریق پایانه بهرگان نفت سنگین و از طریق پایانه خارک نفت سبک در حال ارسال داریم.

آغاجری تصریح کرد: در فاز بعدی قرار است به ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سنگین در روز برسیم و اکنون نیز در حال انتخاب پیمانکاران EPC هستیم که نفت از غرب کارون تا مخازن گره و خارک ارسال شود.

وی یادآور شد: به طور کلی در سال ۹۶ ، ۳۰۰ هزار بشکه نفت سنگین و ۱۵۰ هزار بشکه نفت سبک انتقال دادیم و در فاز دوم در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم که بتوانیم نفت سنگین را به یک میلیون بشکه افزایش دهیم.

مجری طرح احداث خط لوله و تاسیسات جانبی انتقال نفت خام میادین غرب کارون با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۹۹ می‌توانیم ظرفیت انتقال را به یک میلیون بشکه برسانیم تصریح کرد: زنجیره انتقال میادین غرب کارون از این جهت حیاتی است که هر قدر در این میادین تولید داشته باشیم رسالت انتقال به مبادی صادراتی به عهده ما است.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر به لحاظ مالی مشکلی نداریم گفت: از طریق توسعه ملی منابع ارزی و ریالی در نظر گرفته شده است و همچنین امسال از طریق ال سی از بانک‌های خارجی تامین کالا و خدمات می‌کنیم.

آغاجری با اشاره به رقم سرمایه‌گذاری برای تکمیل فاز یک و فاز دو این خط لوله و تاسیسات بیان کرد: طی ۵ سال گذشته برای اتمام فاز یک ۸۰۰ میلیارد تومان و برای فاز دو ۶۵۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه به بحث تامین کالا اشاره و اظهار داشت: ما تا سال ۹۶ رکورد استفاده از کالاهای ایرانی را داشتیم فقط برخی تجهیزاتی همچون ابزار دقیق را از خارج از کشور وارد کردیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر در مرحله انتخاب مشاورین خارجی برای مطالعات پایه قطعه آخر زنجیره انتقال حد فاصل گره تا خارک هستیم به این ترتیب که مشاورین ایرانی با جوینت خارجی در مناقصات شرکت می‌کنند و تاکنون پنج شرکت مشاور با جوینت خارجی خود که از کشو.رهای مختلف از جمله انگلیس، آلمان و آسیای شرق هستند در مناقصات شرکت کردند و تا انتهای ماه جاری نیز پاکت‌های مالی باز می‌شود.

 

 

کد N1873356

وبگردی